با هدف بهبود تعاملات اداری، کاهش رفتارهای غیرکارکردی، تقویت حقوق شهروندی و اداریِ کارکنان، رعایت حقوق شهروندی ذینفعان و در نهایت افزایش رضایت هر دو گروه، دستور اداری اجرای کدهای رفتاری کارکنان سازمان تامین اجتماعی از سوی مدیرعامل این سازمان به تمامی واحدهای ستادی، ادارات کل و مدیریت های درمان استانها ابلاغ شد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سیستم رفتاری کارکنان، تلاشی نظاممند برای تعریف و تعیین رفتار کارکنان سازمان، مبتنی بر کد رفتاری است. کد رفتاری یک راهنما و الگو است که مصادیق مشخص و عملی برای تمامی کارکنان تعیین میکند؛ راهنمایی که بهطورکلی با اخلاق عمومی و حرفهای هم راستا بوده و بهطور خاص در چارچوب اهداف، ارزشها و مقررات سازمانی تدوین شده است.
در دستور اداری صادر شده ضمن ابلاغ کتابچه کدهای رفتاری سازمان، «تشکیل کمیته کدهای رفتاری» با وظیفه اجتماعیسازیِ کدها و ارزیابی و پایش آن در دستور کار قرار گرفته است.
معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی با همکاری نمایندگان سایر معاونت ها در بخش اجتماعی سازی کدها، سه بخش فرهنگ سازی، آموزش و انگیزش را پیگیری می کند و همچنین ارزیابی و پایش را از طریق طراحی سیستم پایش و ارزیابی اثربخشی، شناسایی موانع و چالشها و تحلیل بازخوردها و بازنگری در کدها مورد توجه قرار می دهد.
شروین مشایخی، مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی، در خصوص ابلاغ دستور اداری کدهای رفتاری کارکنان این سازمان گفت: سالها است که مدیریت و ارکان سازمان میکوشند بهطورهمزمان رضایت کارکنان و رضایت خدمتگیرندگان را ارتقا دهند. در واقع، ترجمه نشدنِ برخی از سیاستهای سازمانی به الگورفتارهای شفاف و دقیق، موجب شده که بار تصمیمگیری راجع به باید و نبایدها در تعاملات روزمره کارکنان با یکدیگر و با ذینفعان سازمان، بر دوش خود کارکنان گذاشته شود و حتی گاهی چیزی که کارکنان نباید انجام دهند از آنها مطالبه و دریافت شود. در این شرایط که صلاحدیدهای فردی و عادتهای رفتاریِ شخصی و گروهی غلبه مییابند، ارزیابیِ رفتارِ درست، دشوار و مبهم میشود و ناخرسندی از کار و از خدمتِ دریافتی افزایش می یابد.
مشایخی افزود: کدهای رفتاری، آخرین سطحی است که در آن شکاف میان سیاستهای سازمان و رفتار عملی روزمره سازمانی از میان میرود. سالها است که کارکنان در بازخورهایی که به سطوح بالا داشتهاند، از این شکایت دارند که انتظاراتی که در ارتباط با اخلاقحرفهای از کارکنان وجود دارد به “قواعد رفتاری مشخص و عملی” ترجمه نشده است. اما این کار واقعاً کار راحتی نبوده است.
وی ادامه داد: اکنون، انباشت تجربههای پیشین، پژوهش علمی و پیگیری معاونت منابع انسانی و حمایت قاطع دکتر سالاری، مدیرعامل این سازمان موجب شده اند تا به این مطالبه کارکنان بیشتر نزدیک شویم. این کار از دو لحاظ نوآور و پیشگام است.
مشایخی گفت: یکی اینکه اگرچه کدهای رفتاری (code of conduct) در جهان شناختهشده است و سازمانهای اقتصادی و اجتماعیِ بسیاری، از آن بهره میبرند، در ایران، سازمان تأمین اجتماعی از پیشگامانِ این امر محسوب خواهد شد. دیگری اینکه طی اجرای این کدها، کارکنان خواهند دانست که در هر موقعیت خاص، سازمان دقیقاً انتظار چه رفتاری از آنها دارد و آنها میتوانند چه انتظاری از یکدیگر داشته باشند. همچنین، ذینفعان سازمان بهطور دقیق و مشخص خواهند دانست که حق دارند انتظار چه رفتارهایی را از کارکنان این سازمان داشته باشند.
مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این کدها، با اینکه همواره قابل اصلاح است، اما نسخه ابلاغی آن شفافکننده سیاستهای سازمان درخصوص اخلاقحرفهای است. بهدلیل ماهیت بهشدت عملیاتیِ کدها، فاصله بین متن هر کد و اجراییشدنِ آن، یک اقدام از سوی کارکنان است. پیشبینی می شود که با اجرای این کدها با تنظیم بیشترِ محدوده انتظاراتِ کارکنان از یکدیگر در سلسلهمراتب عمودی و افقی سازمانی، رضایت شغلی افزایش یابد و همچنین با تنظیم وظایف کارکنان در مقابل ذینفعان و روشنساختنِ محدوده انتظاراتِ اربابرجوع از کارکنان، آگاهیِ ذینفعان به حقوق شهروندیِ خود افزایش یابد و رضایت از سازمان را بهبود ببخشد.
مشایخی گفت: ساختنِ تصویر سازمانیِ مطلوب، و تحقق مأموریتهای سازمان، اگرچه اموری کلان و پیچیدهاند، اما از اجزایِ سادهای تشکیل شدهاند: رفتارهای کارکنان. سازمانی به گستردگیِ سازمان تأمین اجتماعی، درصورتی میتواند ارزش اجتماعی خلق کند و کارکنانی با حداکثر رضایت شغلی داشته باشد که ضمن پرداختن به برنامههای کلان، سادهترین و جزئیترین بخشِ معرفِ سازمان، یعنی رفتار سازمانی را تنظیم کند. این کدها دارای دو بخش کدهای عمومی(مربوط به تمامی مشاغل سازمان) و اختصاصی(مربوط به ۱۰ گروه شغلی) تدوین شدهاند.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=91343