به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، عملکرد صنعت بیمه به عنوان یک صنعت خدمات محور، تا حدود بسیار زیادی متکی بر منابع انسانی شاغل در آن است. همچنین بخش عمدهای از سرمایههای انسانی شاغل در صنعت بیمه در شبکه فروش (پیشانی خدمت به مشتریان) مشغول به فعالیت هستند. از آنجایی که خلق ارزش افزوده در شرکتهای بیمه، توسط کارکنان آن فراهم میگردد، به همین جهت نحوه مدیریت و برنامهریزی سرمایه انسانی برای این شرکتها حایز اهمیتی دوچندان خواهد بود. در شرایط بحرانی پیشآمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، یکی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران و مدیران ارشد صنعت بیمه، رسیدگی به مشکلات مرتبط با مدیریت منابع انسانی است که در درجه اول حفظ سلامت و ایمنی ایشان و در درجه بعدی مدیریت بهینه آثار سوء تأثیرگذار بر عملکرد، بهرهوری، انگیزش و نیز تامین معیشت و پرداخت حقوق و مزایا، در دستور کار تصمیمگیران مدیریت منابع انسانی قرار گرفته است.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی آثار شیوع بیماری کرونا (به عنوان یک ریسک نوظهور) بر مدیریت منابع انسانی و شبکه فروش شرکتهای بیمه و ارائه راهکارهای اجرایی برای صنعت بیمه، مبتنی بر روش شناسی مطالعه تطبیقی و تحلیل کیفی (تحلیل مضمون) و کمی (تحلیل میانگین) صورت گرفته است. در این راستا، بر اساس تحلیل محتوای مقالات و منابع بینالمللی، آثار شناسایی شده در دو دسته اثرات مستقیم و غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفتند تا مبنایی برای تدوین پرسشنامه (مصاحبه ساختاریافته) حاصل شود. در ادامه با کمک آمار و اطلاعات جمعآوری شده از شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ج.ا.ا، ضمن تشریح برخی اقدامات انجام گرفته توسط شرکتهای بیمه در دوران کرونا، تاثیراتی که شیوع این بیماری بر آیتمهای مختلف حوزه مدیریت منابع انسانی داشته، مورد بررسی قرارگرفت وپیشنهادات کاربردی جهت مدیریت بهینه منابع انسانی و شبکه فروش صنعت بیمه ارائه شده است.
نشست ارائه این مقاله، امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ۹۹ ساعت ۱۳:۰۰ از وبسایت همایش بیمه و توسعه به نشانی http://seminar27.irc.ac.ir/ پخش خواهد شد و به کلیه شرکتکنندگان گواهی حضور اعطا میشود.