به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، مهرداد رضایی مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی در این بخشنامه آورده است، نظر به گزارشات واصله مبنی بر تخلف برخی نمایندگان شرکت های بیمه در نحوه همکاری با شرکت های موسوم به استارت آپ بیمه، ضمن تأکید بر لزوم اجرای مقررات و ضوابط مربوط به انعقاد قرارداد همکاری عرضه کنندگان محصولات بیمهای با بازاریابان برخط، ضروری است با نمایندگان متخلف در این حوزه که بعضاً اقدام به واگذاری نام کاربری و رمز عبور خود به استارتاپ های بیمه ای نموده و باعث ایجاد فضای بی اعتمادی در صنعت بیمه می شوند، برخورد قانونی صورت پذیرد .
طبق این بخشنامه بازاریابان برخط محصولات بیمه باید مجوزهای لازم را از نهادهای ذی صلاح در حوزه تجارت الکترونیک مانند “ای_ نماد” از وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماد سامان دهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده باشند.
بازاریابان برخط باید ابزارهای لازم را به نحوی فراهم کنند که :
– متقاضی خدمات بیمه ای بتواند مواردی نظیر قیمت نهایی محصول بیمه ای و مقایسه قیمت بین بیمه گران و میزان تعهدات بیمه گر را به درستی ارزیابی کرده و تصمیم گیری درستی انجام دهد.
– امکان انصراف پس از پایان ثبت سفارش برخط و قبل از صدور بیمه نامه برای متقاضی امکان پذیر باشد.
– مفاد فرم پیشنهاد بیمه، شرایط عمومی به ویژه استثنائات و محدودیت های محصول بیمه باید به صورتی مناسب و در طی فرآیند فروش و قبل از ثبت تقاضای بیمه برای متقاضی قابل مشاهده باشد.
– از شفافیت و سادگی اطلاعات قبل و طی فرآیند صدور اطمینان حاصل شود.
– اطلاعات شخصی متقاضی خدمات بیمه و بیمه گذاران در تمام مراحل باید حفظ شود و محتوا و مطالب مندرج در صفحات وب بازاریابان باید منطبق بر قوانین و مقررات بیمه و سایر مقررات باشد.
– همچنین نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه موظفند نسخه ای از قرارداد همکاری با بازاریابان را حسب مورد برای شرکت بیمه ذیربط خود و بیمه مرکزی ارسال کنند.
گفتنی است، مسئولیت رعایت مفاد بخشنامه مذکور در خصوص نحوه همکاری با بازاریابان برخط حسب موضوع برعهده شرکت بیمه، نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه دارای قرارداد همکاری با آنها است.