×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳

تفاهم‌نامه همکاری گروه مپنا و فرابورس ایران با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه به امضا رسید. در این مراسم که روز یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳ با حضور مدیران عامل دو شرکت گروه مپنا و فرابورس ایران، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، معاون توسعه بازار و مدیر پذیرش بازار اول و دوم شرکت فرابورس ایران، معاون پذیرش و ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اعضای هیئت مدیره و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا و اصحاب رسانه حضور داشتند، “محمد اولیاء” مدیرعامل گروه مپنا و “محمدعلی شیرازی” مدیرعامل فرابورس ایران بر تعامل سازنده میان دو شرکت تاکید کردند.

تسریع در آماده‌سازی هفت شرکت‌ گروه مپنا جهت عرضه در بازار سرمایه
اولیاء ضمن تأکید بر رویکرد یکسال اخیر گروه مپنا در جهت برقراری تعامل سازنده با بازار سرمایه بر پایه چند عامل مهم گفت: گروه مپنا به عنوان یک شرکت فعال در بازار سرمایه درصدد است اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و سریع‌تری در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌ها و عملکرد خود در بازار سرمایه داشته باشد، چرا که این مهم به افزایش بهره‌وری سهامداران و ارتقاء ارزش بنیادین سهام منجر خواهد شد. تعامل سازنده با بازار سرمایه، پذیرش و عرضه شرکت‌ها در بازار سرمایه و تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه و از محل انتشار انواع صکوک، شرکت پروژه و صندوق پروژه و با هدف پیشبرد پروژه‌ها، دارای اهمیت است و در این رابطه می‌توانیم انتشار اوراق صکوک اجاره شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا با نمادهای معاملاتی «صمپنا۶۰۷» و «صمپنا۶۷» را نام ببریم.
وی به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته جهت عرضه نماد شرکت مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا (ومپنا) در فرابورس پرداخت و خاطرنشان کرد: این اقدامات ارزش قابل توجهی برای بازار و سهامداران به ارمغان خواهد آورد. با این رویکردها تعامل نزدیکی با سهامداران و دیگر ارکان بازار سرمایه برقرار و ارزش مشترکی برای هر دو طرف از جمله برای تأمین مالی گروه مپنا و برای سهامداران حقیقی و حقوقی این گروه ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا از استقرار و پیاده‌سازی متمرکز مقررات حاکمیت شرکتی مرتبط با سازمان بورس و اوراق بهادار توسط هیئت مدیره گروه مپنا در یکسال گذشته در جهت شفافیت و کنترل کسب و کارهای این مجموعه خبر داد و با ابراز خرسندی از تفاهم‌نامه مپنا و فرابورس گفت: براساس تفاهم‌نامه سازمان بورس بر همکاری و تسریع در آماده‌سازی تعداد هفت شرکت‌ گروه مپنا شامل شرکت‌ تولید برق پرند مپنا، شرکت توسعه آب لیان مپنا، شرکت حمل و نقل چندوجهی مپنا، شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا، شرکت المهدی، شرکت تولید انرژی‌‌های تجدیدپذیر مپنا و شرکت واگن پارس مپنا تاکید شده است.

تفاهم‌نامه همکاری فرابورس با مپنا تسهیل‌گر پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه مپنا در فرابورس است
در ادامه این نشست، مدیرعامل فرابورس ایران به حضور بالغ بر ۴۰۰ ناشر در فرابورس که نقطه مشترک همه آنها مصرف برق است پرداخت و گفت: اگر برق و انرژی نباشد قاعدتا رشد اقتصادی و تولیدی و به طبع آن بازار سرمایه‌ هم نخواهد بود.
“محمدعلی شیرازی” مهم‌ترین دغدغه سال‌های اخیر ناشران بورس را تامین انرژی و به ویژه انرژی پایدار دانست و افزود: بازار سرمایه نقش حمایتی و کمک به بخش انرژی از جمله برق را برجسته می‌کند. در این راستا تسهیل فرایند تامین مالی در زنجیره تولید برق به نفع ناشران بورس تهران و فرابورس نیز خواهد بود.
وی تفاهم‌نامه همکاری با گروه مپنا را تسهیل‌گر پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه مپنا در فرابورس دانست و تصریح کرد: شرکت های زیرمجموعه مپنا پتانسیل و قابلیت لازم جهت حضور در فرابورس را دارد و شرکت فرابورس آمادگی لازم جهت تحقق هرچه بیشتر این همکاری دوجانبه را دارا است و امیدواریم در آینده‌ نزدیک حامل خبرهای خوشی برای بازار سرمایه و صنعت انرژی باشیم.
پذیره‌‎نویسی موفق اوراق صکوک مپنا به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان در روز نخست
“احمدرضا فراست” معاون اقتصادی و مالی مپنا دیگر سخنران این رویداد بود که از برنامه افزایش سرمایه مپنا از مبلغ ۶۰٫۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه به مبلغ ۱۲۰٫۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه (معادل ۱۰۰ درصد) شامل ۳۰٫۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و ۳۰٫۰۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته، به همت اعضای هیئت‌مدیره و انتشار اطلاعیه‌های مربوطه در سامانه کدال طبق رعایت مقررات و آیین نامه‌های افشا و دستورالعمل‌های لازم‌الاجرای بازار سرمایه خبر داد.
معاون پذیرش و ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به پذیره‌‎نویسی اوراق صکوک مپنا به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان، از اتمام موفق این عرضه در همان روز نخست پذیره نویسی خبر داد.
“محمدامین قهرمانی” گفت: این پذیره‌نویسی با نرخ سود اسمی ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت سه ماهه و سررسید سه ساله در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در بورس تهران صورت گرفته است.

کارایی بیشتر زنجیره تامین انرژی به ویژه برق و کارایی بیشتر صنایع
در ادامه و در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران، مدیرعامل فرابورس در خصوص چگونگی تامین مالی صنعت برق گفت: امروزه صنعت انرژی به خصوص صنعت برق مولد و محرک سایر صنایع است که با توجه به بحث ناترازی برق حساسیت‌ها در این زمینه بیشتر است.
شیرازی تاکید کرد: در واقع تحرک در این صنعت باعث پویایی صنایع دیگر خواهد شد و این تفاهم‌نامه نیز نشان دهنده عزم طرفین طبق مقررات جاری و در راستای تحقق تامین مالی از این بخش در برهه حساس کشور است.
او افزود: در تابستانی که گذشت اثرات ناترازی برق بر تولید صنعتی و رشد اقتصادی قابل ملاحظه بوده است، این در حالی است که در صورت کارایی بیشتر زنجیره تامین انرژی به ویژه برق، سایر صنایع نیز کارایی بهتر و بیشتری خواهند داشت.

تأمین مالی پروژه‌های مپنا و دریافت مطالبات از دولت و وزارت نیرو
مدیرعامل گروه مپنا نیز درباره محل مصرف درآمدهای حاصل از اجرایی شدن تفاهم‌‌نامه و عرضه اولیه شرکت‌های گروه مپنا گفت: این تفاهم‌نامه به عرضه اولیه‌هایی منجر می‌شود که از محل آن تامین مالی برای پروژه‌های مپنا انجام خواهد شد. کسب و کار اصلی مپنا حوزه انرژی است و حتی حوزه حمل نقل چه در حوزه ریلی و چه در حوزه برقی سازی در جهت بهره‌وری انرژی و استفاده بیشتر از منابع انرژی تاثیر بسزایی دارند.
اولیاء در خصوص برنامه گروه مپنا برای تامین مالی پروژه‌ها و نیز دریافت مطالبات از جمله از دولت و وزارت نیرو تصریح کرد: تامین مالی مپنا از مسیرهای اصلی پروژه‌های جاری و آینده و بازار سرمایه اعم از عرضه اولیه، انتشار اوراق صکوک و تاسیس صندوق پروژه خاص انجام خواهد شد. اما بخشی از تامین مالی مپنا از مطالبات کارفرمایان مختلف از جمله دولت و وزارت نیرو است که رقم قابل توجهی است. خوشبختانه دولت جدید و وزارت نیرو برای تولید انرژی و رفع ناترازی و تامین مالی پروژه‌ها برنامه خاصی برای تابستان ۱۴۰۴ دارد که علیرغم فرصت زمانی کم دارای اهمیت بسیاری است و گروه مپنا نیز نقش پررنگی در این برنامه‌ها دارد.
اولیاء تاکید کرد: گروه مپنا حداکثر آمادگی خود را جهت تولید انرژی از محل پروژه‌ها اعم از نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، همچنین افزایش و ارتقای ظرفیت و بهره‌وری به وسیله هوشمندسازی در شبکه مصرف را در دستور کار خود دارد.
وی افزود: مجموع این موارد تعهداتی برای گروه مپنا و در مقابل تعهداتی از سوی وزارت نیرو جهت تامین مالی پروژه‌ها ایجاد کرده که عمده این تامین مالی از مطالبات برای هدف تابستان ۱۴۰۴ به کار گرفته می‌شود. بخشی از این مطالبات در جهت برنامه دوم و بلندمدت گروه مپنا از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۰۸ از پروژه‌های بزرگ‌تر با زمان و سرمایه بیشتر از جمله احداث بخش بخار سیکل ترکیبی‌ها خواهد بود. در صورت تحقق آنها به همت وزارت نیرو بخش عمده‌ای از مطالبات مپنا وصول و پروژه‌های بزرگتری آغاز خواهد شد که در نتیجه تاثیر قابل توجهی در افزایش ظرفیت برق برای کاهش ناترازی و افزایش بهره‌وری و راندمان انرژی خواهد داشت.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: در کنار این موارد نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز از سوی مپنا احداث خواهند شد. مجموع این برنامه‌ها در کنار برنامه‌های در حوزه بهره‌وری انرژی در سال‌های آتی، هوشمندسازی مصرف و استفاده از بهره‌وری و کاهش مصرف، برنامه‌های نوآور دیگری وجود دارد که در مرحله توسعه محصول است و از سال آینده در صنایع کوچک نمایان خواهد شد.
محمد اولیاء در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت مپنا با بنگاه‌های اقتصادی و پتروشیمی در حوزه تولید برق و سهم مپنا در رفع ناترازی برق گفت: صنایع بزرگ در حوزه معدن، فولاد و صنایع پتروشیمی از جمله مشتریان بزرگ مپنا محسوب می‌شوند. در واقع کسب کار B2G مپنا به B2B و B2C جهت پیدا کرده است که طبعا به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری دولتی و مشکلات آن و نیز نیاز صنایع بزرگ است. باید گفت در تحقق ۵۰۰۰ مگاوات برق در پروژه‌های تعیین شده، گروه مپنا سهم بسیاری دارد و قراردادهای زیادی نیز در حوزه فولادی و معدنی و پتروشیمی در آینده نزدیک خواهیم داشت.
مدیرعامل گروه مپنا در پایان در خصوص مبحث ناترازی برق گفت: در تابستان امسال مجموعا ۱۷۰۰۰ مگاوات ناترازی و کمبود تولید نسبت به میزان مصرف داشتیم که طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو حدود ۳/۲ از این ناترازی پوشش داده خواهد شد و حدود ۷۰ درصد این پوشش سهم گروه مپنا به روش‌های مختلف خواهد بود.
مدیرعامل گروه مپنا یکی از چالش‌های اصلی مپنا را تامین مالی پروژه‌های بزرگ و بلندمدت دانست و گفت: برای رفع این چالش، به دنبال تنوع‌بخشی به منابع مالی خود هستیم. از یک سو، از ابزارهای مالی مختلف مانند عرضه اولیه سهام، انتشار اوراق مشارکت و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم از ظرفیت بازار سرمایه بهره‌برداری کنیم و از سوی دیگر، با توجه به تعهداتمان به وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق و بهبود بهره‌وری در شبکه، در حال مذاکره برای دریافت مطالبات معوقه خود هستیم.
او افزود: این مطالبات، به ما امکان می‌دهد تا پروژه‌های بزرگ و حیاتی مانند احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را اجرایی کنیم.
اولیا تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌ها، نه تنها به نیاز روزافزون کشور به برق پاسخ داده می‌شود، بلکه در راستای افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست نیز گام برداشته‌ایم. برای مثال، با احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، می‌توانیم به طور قابل توجهی میزان مصرف سوخت را کاهش دهیم و از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد نیز بهره‌برداری کنیم.
مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: در مجموع، هدف ما در مپنا، ایفای نقش موثر در توسعه صنعت برق کشور و ارتقای جایگاه ایران در عرصه تولید انرژی‌های پاک است. با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی، امیدواریم بتوانیم به این هدف دست یابیم.
وی یکی از اولویت‌های اصلی مپنا را ارائه راهکارهای نوآورانه برای بهبود بهره‌وری انرژی در صنایع مختلف، به ویژه صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی دانست و گفت: در این راستا، حدود ۶ تا ۷ طرح جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم که بخش قابل توجهی از آن‌ها در تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با شرکت شهرک‌های صنعتی منعقد کرده‌ایم، گنجانده شده است. این طرح‌ها، با هدف کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید صنایع کوچک و متوسط طراحی شده‌اند. با اجرای این طرح‌ها، صنایع قادر خواهند بود تا با مصرف انرژی کمتر، تولید خود را افزایش داده و در نتیجه، رقابتی‌تر شوند. همچنین، این طرح‌ها به کاهش آلودگی محیط زیست و حرکت به سمت اقتصاد کم‌کربن کمک شایانی خواهد کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.