×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳
انقلاب دیجیتالی تامین اجتماعی در بحران کرونا

غلامحسین آگاهی ،سرپرست اداره روابط عمومی و امور فرهنگی تامین اجتماعی استان اردبیل

سازمان تأمین اجتماعی، بزرگترین و قدیمی ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی و درمانی عمومی غیردولتی در کشور می باشد. این سازمان، وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد را برعهده دارد سابقه تاسیس تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۱۳۰۱ باز می‌گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در سال ۱۳۲۸، وزارت کار رسما تاسیس گردید و طبق ماده ۱۶ قانون کار مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۲۸، مقرر شد صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران» برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود. در ادامه در اواخر سال ۱۳۳۱ و در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» تاسیس شد
مطابق با گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی ، جمعیت تحت پوشش این سازمان به ۴۵میلیون نفر رسیده است سازمان تامین اجتماعی مانند بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای دیگر در دنیا از مرحله خدمات رسانی سنتی گذر کرده و در حوزه های دیجیتالی حرف‌های زیادی برای گفتن داردبسیاری از صاحب نظران در امر مدیریت و امور بیمه ای به این حقیقت واقفند که سازمان تامین اجتماعی ، برنده قابل اعتماد درمیان جامعه ایرانی می باشد که اعتبار خود را به سختی و به خاطر چند دهه خدمت به مشتریان به دست آورده است. همچنین کارمندان و کارشناسان این سازمان از افراد مجرب و ماهری شکل گرفته که یک ظرفیت بزرگ و سرمایه انسانی برای این سازمان می باشد مشتریان امروزی این سازمان خواهان اپلیکیشن های بر پایه موبایل، غیر حضوری شدن خدمات ،مراکز تماس منعطف و…..هستند که باعث ورود  این سازمان به مرحله جدید از حیات خود که همان دیجیتالی شدن خدمات به جامعه هدف می باشد شده است  دیجیتالی شدن سازمان تامین اجتماعی که از چند دهه پیش آغاز شده بود، امروزه با سرعت بیشتری در حال خودنمایی است و تصویری از چشم انداز کاملاً انقلابی آن به نمایش درآمده است. بروز این تحولات در کنار تغییر انتظارات مشتریان و ایجاد مدل های خدمات غیر حضوری در بسترهای اینترنتی بصورت دیجیتال و متناسب با نیاز مشتریان شده است
از طرفی نگاهی به روندهای تاثیرگذار بر صنعت بیمه در جهان از جمله گسترش استارت‌آپ‌های عرصه خدمات بیمه ای، ورود بیمه‌گرانی نظیر آمازون، والمارت و گوگل به این صنعت برای فروش بیمه، ظهور فناوری‌های موبایلی و غیره ،مدیران و تصمیم گیران این سازمان را با چنین چالشی از جنس فناوری و تحولات فناورانه مواجه نمود و در این بزنگاه تاریخی و بحران کرونا  نقطه عطفی برای رونمای خدمات غیرحضوری دیجیتالی در فاصله اندک بصورت انقلابی در سازمان تامین اجتماعی شد
سازمان تامین اجتماعی در زمینه تحول دیجیتال در بحران کرونا در سطح کشور گام های جدی برداشته و تابحال موفق عمل کرده است اگر چه قبلا هم اقداماتی در این زمینه انجام شده بود. اما در شرایط شیوع کرونا با دیجیتالی شدن خدمات این سازمان ، مراجعات حضوری مردم به شعب با کاهش همراه بوده است اگر واژه‌ی بحران در زبان چینی را مورد بررسی قرار دهیم در خواهیم یافت واژه بحران از همان حروفی تشکیل شده‌است که «خطر» و «فرصت» را شکل داده‌اند. بحران همانطور که نشانگر یک مانع، آسیب، ضایعه یا تهدید است؛ نشانگر فرصت برای رشد یا افول نیز می‌باشدشناخت هر چه دقیق تر بحران به کنترل و هدایت هر چه موثرتر آن می انجامد.

دکتر سالاری ، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی  و اطاق فکرش ، توانستند بحران کرونا را در سازمان تامین اجتماعی  به یک فرصت  با دیجیتالی کردن ۳۰ خدمت این سازمان با کاهش۷۰ میلیون مراجعه کننده در قالب طرح( ۳۰۷۰) تبدیل کنند که درنوع خود در کشور کم نظیر و قابل اهمیت می باشد. دکتر سالاری ، تبدیل به مدیری تحول آفرین در دهه اخیر در این سازمان شده است که عملکردش  برای بیمه شدگان ، کارفرمایان و مستمری بگیران بسیار الهام بخش و امید وار کننده به آینده این سازمان می باشد.
منابع :
دانشنامه آزاد (ویکی پدیا)-
– استراتژی بازاریابی دیجیتال /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف
-رساله دکتری آقای غلامحسین آگاهی با موضوع “بررسی بحران های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدل رسانه ای “

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.