یکی از مزیتهای رقابتی پایدار شرکت دخانیات ایران در طول فعالیت خود در یک قرن اخیر وجود نیروی انسانی متعهد، متخصص و وفادار در طول فراز و نشیب های این شرکت کهن و دیرپا بوده است که همواره به عنوان عاملی حیاتی و راهبردی در بقای آن تأثیرگذار بوده اند. نقش این منابع ارزشمند به ویژه در دو سال اخیر که با زحمات شبانه روزی و صادقانه ی خود همراه با مدیریت عالی شرکت، صنعت دخانیات را نجات دادند، کاملا مشهود و نمایان است. از این رو تیم مدیریتی فعلی با وجود تمام موانع و چالشهای موجود، تلاش نمود تا با اعمال سازو کارهای انگیزشی مختلف و پرداختهای نقدی و غیر نقدی در جهت تقویت روحیه و انگیزش نیروی انسانی و پاسداشت و تکریم زحمات آنان قدمهای موثری را بردارد که در راستای این سیاست های کلان ، خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل با احمدرضا کوزه گر مدیر پشتیبانی و امور رفاه در خصوص اقدامات چند ماه اخیر این مدیریت به گفتگو نشست، که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
خبرنگار: با توجه به شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ چه نوع خدماتی برای فرزندان محصل شاغل شرکت دخانیات صورت گرفته است؟
کوزه گر: یکی از سیاست های راهبردی دکتر افضلی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره و مجموعه مدیریتی ارشد شرکت دخانیات، تقویت حس همدلی و نوع دوستی در بین خانواده محترم کارکنان به ویژه فرزندان آنان میباشد که در این زمینه در سال جاری ۵۶۰۰ بسته کمک آموزشی (شامل کوله پشتی، لوازم تحریر، لوازم بهداشتی ـ مراقبتی و … ) تهیه و در بین تمامی پرسنل شرکت توزیع گردید.
خبرنگار: با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و پیامدهای ناشی از آن به ویژه بر معیشت آنان، چه نوع اقداماتی در جهت تأمین رفاه معیشتی کارکنان صورت گرفته است؟
مدیر پشتیبانی و امور رفاهی : همانطور که همه ی ما میدانیم شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا بر اقتصاد کشور به ویژه معیشت مردم تأثیر گذاشته، که در همین راستا و با توجه اینکه معیشت و رفاه کارکنان شرکت همواره خط قرمز و دغدغه اصلی مقام عالی شرکت بوده و میباشد، لذا با تصویب و تخصص بودجه لازم ، نسبت به تدارک و توزیع ۵۶۰۰ بسته کمک معیشتی (شامل برنج ایرانی مرغوب، روغن، گوشت گوسفندی گرم) به کلیه کارکنان شرکت (اعم از رسمی، قراردادی، فصلی، پیمانکاری و .. ) اقدام نموده است.
خبرنگار: همانطور که میدانید امروزه در بسیاری از سازمانها موضوعات مربوط به رفاه کارکنان از طریق سامانه هایی صورت میگیرد، مدیریت پشتیبانی و خدمات در این خصوص چه نوع اقداماتی انجام داده است؟
کوزه گر: در راستای سیاستهای کلان شرکت و تأکید مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره در خصوص تسریع در فرآیند ارائه خدمات رفاهی به کارکنان شرکت و شفاف سازی آن و همچنین برقرای عدالت سازمانی و پرهیز از سلیقه گرائی در انجام امور، این مدیریت با همکاری و هماهنگی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت نسبت به طراحی اولیه و مقدماتی سامانه رفاهی کارکنان جهت ارائه خدمات بیمه ای، تسهیلات اداری ـ رفاهی و … اقدام نموده که در آینده نزدیک و پس از نهایی شدن آن، دسترسی های لازم جهت کلیه پرسنل شرکت در بخش سامانه های پورتال شرکت دخانیات ایجاد و همکاران محترم میتوانند با مراجعه به آن بخش، کلیه درخواستهای خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
خبرنگار: یکی از مطالبات به حق کارکنان کلیه سازمانها از جمله شرکت دخانیات ایران پرداخت تسهیلات سازمانی از جمله وام میباشد که نقش مهمی در اعتلا رضایت شغلی و کمک به کمبودهای مالی آنان در زندگی میکند. چه نوع تمهیداتی در این زمینه صورت گرفته است؟
مدیر پشتیبانی و امور رفاهی : اطلاع دارید که آیین نامه وام کارکنان شرکت پس از گذشت ۹ سال که مبالغ پیش بینی شده در آن جوابگوی نیاز حداقلی کارکنان در وضعیت فعلی نبود، در سال گذشته مورد بازنگری جدی قرار گرفت و در تدوین آن تلاش گردید تا مبالغ تعیین شده به واقعیتهای اقتصادی جامعه نزدیکتر شود اما از آنجائیکه منابع مالی تسهیلات وام عمدتاً از اقساط برگشتی وام پرداختی به کارکنان تأمین میشود و این موضوع مبالغ پیش بینی شده در آیین نامه جدید را پوشش نمی داد، لذا نسبت به ترمیم و اصلاح وام کلیه واحدهای سازمانی استانی در سال جاری به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال با هدف تأمین کسری وام کارکنان و تسهیم آن بین مناطق و ستاد مرکزی اقدام گردید.
خبرنگار: شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا در کشورهای جهان و ایران عزیز از سال ۱۳۹۸ مسائل و مشکلات جدی و عدیده ای را ایجاد نمود که متأسفانه در پی وقوع این حادثه بسیاری از خانواده ها، عزیزان خود را از دست دادند. شرکت دخانیات ایران برای جلوگیری و پیشگیری از ابتلا و دریافت واکسن پرسنل چه نوع خدماتی را ارائه نموده است؟
مدیر پشتیبانی و امور رفاهی : ابتدا جا دارد تعزیت و تسلیت خود را نسبت به کلیه پرسنلی که عزیزان خود را در پی رخداد این اپیدمی ویرانگر از دست دادند، عرض نمایم و برای بازماندگان آرزوی صبر و بردباری کنم. مجموعه مدیریتی شرکت دخانیات از ابتدای پیدایش این ویروس در کشور، خود را مقید و متعهد به حفظ و مراقبت صد درصدی از سلامت کلیه کارکنان شریف دخانیات دانسته و با تشکیل منظم و مستمر جلسات ستاد کرونا به ریاست مشاور عالی مدیرعامل و با حضور معاون تولید، مشاور مدیرعامل و مدیر حوزه مدیرعامل و هیئت مدیره، مدیر منابع انسانی، مدیر دفتر مرکزی حراست، مدیر مجتمع دخانیات تهران، مدیر دفتر روابط عمومی و امور بین الملل و رئیس شورای کارگری مرکز و اینجانب نسبت به صدور بخشنامه ها مراقبتی ـ بهداشتی و اداری اقدام نموده است. این مدیریت در راستای تصمیمات ستاد کرونای شرکت به صورت مستمر و مداوم و از ابتدای شیوع کرونا در کشور اقدامات مناسبی را در خصوص تهیه و توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده در سطح شرکت انجام داده است که همچنان این موضوع تا ریشه کنی این ویروس منحوس تداوم خواهد داشت.
یکی دیگر از اقدامات بسیار پراهمیت و پیشگیری کننده در این خصوص، برنامه ریزی، هماهنگی و اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون کارکنان سراسر کشور با مشارکت فرمانده حوزه مقاومت بسیج پایگاه ۵۰۹ امام رضا(ع)، مدیر مجتمع دخانیات تهران و کلیه پرسنل و عوامل ذی مدخل بود که طی آن کلیه شاغلین و خانواده محترم آنان موفق به دریافت هر دو دوز واکسن ضد کرونا گردیدند. این مدیریت همچنین به منظور رفع دغدغه مالی پرسنلی که دچار بیماری کرونا میشوند مبلغی را به عنوان علی الحساب جهت هزینه کمک درمان پرداخت می کند.
خبرنگار: با توجه به بهبود نسبی وضعیت کشور و کاهش شیوع ویروس کرونا، چه تمهیداتی را جهت رفاه کارکنان شرکت اندیشیده اید؟
مدیر پشتیبانی و امور رفاهی : همانطور که اشاره کردید وضعیت کشور تقریباً و به صورت نسبی بهبود پیدا کرده و با توجه به لغو برخی از محدویتها، این مدیریت مجموعه پیشنهاداتی را در خصوص بازگشایی مهد کودک، مراکز رفاهی و مهمانسراها، اماکن و باشگاههای ورزشی و … به ستاد کرونای شرکت ارائه نموده است که در صورت صلاحدید و صدور مجوزهای لازم، اقدامات مقتضی به عمل خواهد آمد.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=125967