×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
اولین محموله خودروساز چینی راهی نروژ شد و چرا مهم است

به گزارش کیوسک خبر، شرکت خودروسازی برقی تازه وارد چینی سپنگ XPeng اولین محموله خودروهای سدان پی۷ خود را به سمت نروژ ارسال کرد که گامی بسیار مهم در بسط بازار این خودروساز چینی ورای مرزهای این کشور است. همین گام هم آثار خود را هر چند ناچیز، روی ارزش سهام این خودروساز نورسته گذاشت و ۰٫۹ درصد به ارزش آن افزود. در حالی که متوسط رشد ارزش اس اند پی ۵۰۰ و دا جونز به ترتیب ۰٫۲ و ۰٫۳ درصد بود.

البته این محصول جی۷ دومین محصول از شرکت خودروسازی سپنگ است که در بازار نروژ معرفی شده است. به بیان دقیق تر در اواخر سال ۲۰۲۰ محصول شاسی بلند برقی جی۳ از این شرکت به بازار نروژ معرفی شد و از این رو، خودروی پی۷ دومین محصول سپنگ در کشور نروژ به حساب می آید. اطلاعی از آمار فروش این خودروساز در نروژ در دست نیست چون سیاست های این شرکت ایجاب می کند آمار و ارقام فروش خود را در این کشور منتشر نکند.

اما این موضوع از این جهت اهمیت دارد که کشور نروژ مکانی بسیار محبوب برای شروع فروش خودروهای برقی است. رقیب سپنگ در چین شرکتی به نام نیو NIO است که اولین بازار خارج چین را کشور نروژ انتخاب کرده است. فهم دلیل آن هم خیلی سخت نیست. سیاست های کشور نروژ برای توسعه خودروهای برقی بسیار تشویقی است. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد خودروهای فروخته شده در این کشور را خودروهای برقی تشکیل داده اند. در حال حاضر هم بیش از ۱۰ درصد کل خودروهای در حال تردد در این کشور برقی هستند. میزان نفوذ خودروهای برقی در نروژ همچنان سیر صعودی دارد طوری که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۴٫۷ درصد از خودروهای فروخته شده برقی بوده که از این تعداد ۶۴٫۱ درصد از آن تمام برقی و ۲۰٫۶ درصد از آن هیبریدی قابل شارژ با پریز برق بوده است.

هر چند که بازار خودروی نروژ در خصوص خودروهای برقی بسیار مثال زدنی است اما بازار بزرگی نیست. در یک سال عادی، تعداد فروش خودرو در کشور نروژ به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه می رسد. با این حال چشم ها همه به سوی این کشور است و به عنوان الگو و نمونه موفق در زمینه توسعه خودروهای برقی مطرح است. باید به این نکته هم اشاره کرد که برعکس تصور، خریداران نروژی بسیار پیچیده هستند و وسواس خاصی در انتخاب خودروهای برقی خود دارند. اگر خودروسازی بتواند نظر مردم نروژ را جلب کند و در آن کشور بفروشد، کارش در کشورهای دیگر آسان تر خواهد بود.

این حرکت خودروسازان چینی، رقابت سختی را بین خودروسازان غیرچینی هم دامن می زند؛ از جمله گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان و تسلای آمریکا. با این که رقابت خیلی سختی بین این خودروسازان در بازار نروژ در جریان است، سهام هیچکدام از این دو خودروساز به خبر ارسال محموله چینی به نروژ واکنش خاصی نشان نداده است.

سهام فولکس واگن در تجارت بین المللی حدود ۲ درصد رشد داشته و تسلا حدود ۰٫۵ درصد. سهام سپنگ در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۷ درصد افت داشته است که دلیل آن را افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا و کمبود تراشه در خودروسازی می دانند. با این حال سپنگ در سه ماهه گذشته بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان خود تحویل داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶۷ درصد رشد داشته است.

وال استریت همچنان به رشد سهام سپنگ باور و اطمینان دارد. بیش از ۹۰ درصد از تحلیل گران بازار وال استریت موضوع و اخبار سهام این شرکت را پوشش می دهند. نرخ خرید سهام این شرکت در اس اند پی حدود ۵۵ درصد است. متوسط هدف قیمت تحلیلی این خودروساز ۵۳ دلار به ازای هر سهم است که در مقایسه با سطوح تبادل سهام اخیر ۳۳ درصد است.

منبع: barrons.com