زنجیره تامین، شبکهای از فرآیندها با هدف تامین کالاها و خدمات می باشد. این شبکه شامل تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان می شود که به منظور به حداقل رساندن هزینههای سیستم و تحقق نیازهای خدماتی به شکلی که کالاها به تعداد درست و در زمان مناسب تولید و توزیع شوند، به شکل منسجم و یکپارچه عمل میکنند. لذا نظر به اهمیت تامین مالی واحدهای تولیدی با روش های کاراتر و تبیین اهم برنامهها و سیاستها در خصوص این موضوع روابط عمومی بانک صنعت و معدن با منصور یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری این بانک به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛
۱- در مورد آشنایی مدیران و کارشناسان این بانک با اصول و قواعد این روش تامین مالی چه اقداماتی به انجام رسیده و چه برنامه هایی دارید؟
جلسات آموزش روشهای تامین مالی زنجیره ای برای تمامی مدیران استانی شعب و کارشناسان اعتباری در چندین جلسه برگزار شده است.
۲- در راستای شفافیت و کارایی تخصیص منابع و در راستای اجرای نظام تامین مالی زنجیره ای، بانک اخیرا” ملزم شده که نسبت به اخذ استعلام صورتحساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت در پرداخت تسهیلات در بخشهایی از صنایع فولادی، نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی ، لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو اقدام نماید ، در این خصوص چه فعالیتهایی به انجام رسیده است؟
براساس بخشنامه بانک مرکزی استعلام کلیه عقودی که نیاز به ارائه فاکتور دارد، در بستر سامانه جامع تجارت صورت خواهد گرفت و بنگاههای اقتصادی تولیدی و تجاری موظف به ثبت فاکتورها در سامانه جامع تجارت هستند و در این راستا اقدامات ذیل در بانک صنعت و معدن به انجام رسیده است:
در فرصت کوتاه ابلاغ طرح و طبق استعلام انجام شده از سامانه جامع تجارت، بانک صنعت و معدن استعلامهایی به ارزش ۷۲۰۵ میلیارد ریال بابت ۴۹۸ فقره تسهیلات به انجام رسانده است.
آموزش شعب در خصوص نحوه استعلام صورتحساب الکترونیک و نحوه راهنمایی مشتریان انجام شده و نماینده استانی مطلع و تام الاختیار به سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان جهت پیگیری و هماهنگی لازم معرفی شده است.
۳- بمنظور تامین زیر ساخت لازم برای استعلام فاکتور ، بانک صنعت و معدن چه اقداماتی انجام داده،زیرساخت تامین شده چه امکاناتی داشته و وضعیت بانک در مقایسه با سایر بانکها چگونه است؟
سرویس اولیه وزارت صمت هنوز نهایی نشده بودکه همزمان پیاده سازی سامانه استعلام در بانک صنعت و معدن (بعنوان اولین بانک فراخوانی کننده )آغاز و خطاها یکی بعد از دیگری شناسایی و طی جلسات متعدد آنلاین یا حضوری با وزارت صمت رفع گردید و سرویس با چندین استعلام موفق آغاز به کار نمود.
سرویس اولیه مبتنی بر اینترنت بوده که به لحاظ رعایت شرایط امنیتی مطابق قوانین داخلی بانک، از وزارت صمت خواسته شد که سرویس را برروی خط MPLS ارائه نماید و به این ترتیب سرویس بانک در شرایط امن، مورد بهره برداری شعب قرارگرفت.
از سرویس یاد شده چندین نسخه جدید منتشر گردید که بانک نیز به صورت همزمان تغییرات را در سامانه خود اعمال نموده است.
از امکانات سامانه توسعه یافته در بانک، ثبت تاریخچه استعلام بوده که استعلامات و جزئیات آن در سمت بانک ذخیره می گردد. در حال حاضر زیر ساخت موجود در بانک صنعت و معدن، امکان استعلام ۶۰ فاکتور در دقیقه را فراهم میسازد ،که ارایه تسهیلات مبتنی برSCF را برای کلیه شعب بانک در سراسر کشور امکانپذیر می سازد.
طبق آمار گزارش شده از سوی وزارت صمت ، تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، بانک صنعت و معدن، با اختلاف زیاد نسبت به سایر بانکها، باتعداد ۴۹۸ استعلام موفق، رتبه اول را بخود اختصاص داده که این موفقیت مرهون چابکی و همسویی فاوا و کسب و کار در تامین به موقع ابزار، پذیرش و انطباق آن با رویه های تامین مالی بوده است. شایان ذکر است که بانک پارسیان با ۲۱۵ استعلام و بانک تجارت با ۱۳۲ استعلام رتبه های دوم و سوم را از آن خود کرده اند و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از بانکها یا هنوز از نظر فنی موفق به فراخوانی وب سرویس صمت نشده یا ایده ای برای تغییرو بهبود رویه ها و جایگیری استعلام در فرایند تامین مالی خود نداشته اند.