×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
برترین رتبه «فولاد خراسان» در جمع ۱۰۰شرکت برتر ایران

«فولاد خراسان» در میان یکصد شرکت برتر ایران که حجم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را در اختیار دارند، بر اساس ارزیابی عملکرد سال ۹۸، امسال رتبه ۵۹ را کسب کرد که بالاترین رتبه این شرکت از بدو تاسیس تا کنون است.

در سال ۱۳۹۹، همان طور که انتظار می رفت، بزرگ ترین شرکت بورسی استان خراسان رضوی یعنی شرکت «مجتمع فولاد خراسان» که با نماد «فخاس» در بازار سرمایه فعال است، برترین شرکت صنعتی شرق کشور شناخته شد و علاوه بر آن، این هولدینگ بزرگ صنعتی و معدنی توانست با حفظ روند رو به رشد خود، از رتبه ۶۱ در سال گذشته، به جایگاه ۵۹ این فهرست صعود کند.

رشد خیره کننده نزدیک ۵۰درصدی فروش مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال پیش، که از رقم ۳۰۷۱میلیارد تومانی سال ۱۳۹۷ به ۴۵۲۷میلیاردتومان بالغ شد، یکی از عوامل مهم جهش این شرکت در میان ۱۰۰شرکت برتر ایران در فضای کسب و کار بوده است.

سازمان مدیریت صنعتی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» که از سال ۱۳۷۷ تا کنون، هر ساله فهرست شرکت های برتر ایران را اعلام می کند، بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق و شفاف و با لحاظ نمودن ۳۳ معیار درباره بنگاه های اقتصادی بورسی یا غیر بورسی، رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران را انجام می دهد که فهرست منتشر شده از سوی دبیرخانه همایش رتبه بندی شرکت های ایرانی، نشان گر رشد خیره کننده فولاد خراسان در شاخص­های ارزیابی این سازمان است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با بیان این که رتبه بندی شرکت های ایرانی از این رو حائز اهمیت است که گروهی از متخصصان زبده در حوزه های مختلف، شاخص های گوناگون عملکرد شرکت ها را ارزیابی می کنند، افزود: نکته نویدبخش گزارش امسال این موسسه این است که فولاد خراسان، علی رغم همه دشواری های کنونی فضای کسب و کار، روند رشد خود را در سال گذشته حفظ کرده است و به جایگاه­های بالاتر در میان شرکت های بزرگ ایران می اندیشد.

کسری غفوری افزود: نکنه حائز اهمیت دیگر این است که رشد قیمت و در نتیجه شاخص فروش در مورد اغلب کالاها و خدمات در کشور اتفاق افتاده است، در نتیجه صعود فولاد خراسان در این فهرست، نشان دهنده حفظ برتری این شرکت در دیگر ملاک های این ارزیابی همزمان با رشد سودآوری است.

نگاهی به مهم ترین آمارها و برترین ها

در بیست و سومین همایش معرفی یکصد شرکت برتر ایران موسوم به (IMI 100) که از سوی سازمان مدیریت صنعتی و با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا با حضور معدودی از مدیران ارشد بنگاه‌های برتر کشور و متخصصان این حوزه برگزار شد، علاوه بر مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، «رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری» و «معاون طرح و برنامه»ی وزارت صمت سخنرانی کردند.

نتایج بیست و سومین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها نشان می‌دهد حجم فروش صد شرکت اول سال ۹۹، براساس اطلاعات مالی سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۳۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۴۶ درصد رشد فروش داشته است. طبق ارزیابی‌ها فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۳۳ برابر بزرگ‌تر است. در مجموع ۱۴ شرکت بالای فهرست شرکت‌های پیشتاز، ۵۰درصد جمع فروش صد شرکت را شکل داده‌اند که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در عین حال، ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۱۹ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند.

در فهرست تهیه شده از ۵۰۰ شرکت ایران، روی شناسایی آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است؛ به‌عبارت دیگر از آنجایی که رونق و رکود بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین به سرعت در کلیه سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این لیست، تصویری سالانه و متکی به آمارها، از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور و صنایع و فعالیت‌های اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارایه می‌دهد.

نتایج رتبه‌بندی براساس گروه‌های صنعتی ۳۲گانه نیز حاکی از این است که از نظر میزان فروش (درآمد) «گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۱/ ۱۹ درصد سهم در جایگاه اول، «گروه پتروشیمی» با ۴/ ۱۵ درصد سهم در جایگاه دوم و «گروه فرآورده‌های نفتی» با ۵/ ۱۲ درصد سهم در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

سازمان مدیریت صنعتی هر سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی را ارائه می‌کند. در فهرست تهیه شده از ۵۰۰ شرکت ایران، روی شناسایی آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است؛ به‌عبارت دیگر از آنجایی که رونق و رکود بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین به سرعت در کلیه سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این لیست، تصویری سالانه و متکی به آمارها، از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور و صنایع و فعالیت‌های اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارایه می‌دهد.

در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران، علاوه‌بر شاخص «میزان فروش»، ۳۲ شاخص دیگر نیز سنجیده می‌شود. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی، خدماتی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و بانک‌های شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، برای همگن کردن رقم فروش این شرکت‌ها، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت ها لحاظ شده است.

به گفته مدیرعامل «سازمان مدیریت صنعتی» دسته‌بندی شاخص‌ها شامل «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های سودآوری و عملکرد»، «شاخص‌های بهره‌وری»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.