×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از استماع نتایج بیش از ۳۰ تحقیقِ ارائه شده در این نشست و با اشاره به فعالیت مؤثر استارت‌آپ‌ها در زمینه‌های فنی و سایر علوم، بر لزوم فعالیت استارت‌آپ‌ها در مسائل اجتماعی تاکید کرد و گفت: به تازگی صندوق بازنشستگی کشوری با بهره‌گیری از تفکر خلاق استارت‌آپ‌ها تولیداتی انجام داده و امید است که این نگاه در موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز به کار گرفته شود و زمینه برای فعالیت موثر و متفاوت استارت‌آپ‌ها و شرکت های دانشگاهی فراهم آید.
وی با اشاره به برخی اولویت‌های پژوهشی در وزارت رفاه گفت: تأمین امنیت شغلی کارگران و صیانت از حقوق آن‌ها، بیمه بیکاری، وضعیت صندوق‌ها و پایداری آن‌ها، یافتن راهی برای حل مشکلات اساسی در سازمان تأمین اجتماعی (ایجاد گفتمان غالب و اصلاحات ساختاری)، تأمین امنیت شغلی خبرنگاران و هنرمندان، بررسی وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و نظام چندلایه رفاه، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ایشان همچنین بر ضرورت شروع سریعتر طراحی و اجرای اصلاحات در نظام بازنشستگی کشور تاکید نمودند.
حمید کردبچه، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و رئیس پژوهشکده بیمه نیز در این نشست ضمن تاکید بر وجود بحران و چالش در صندوقهای بازنشستگی کشور، اشاره نمود بر اساس مطالعه تجربه اصلاحات در کشورها، آغاز به موقع اصلاحات در نظام بازنشستگی یکی از عوامل موفقیت و اثربخش بودن این اصلاحات است که در عین حال هزینه اجرا و گذار را بسیار کمتر می‌کند. در این خصوص تجربیات موفق و کم هزینه آلمان و سوئد و تجربیات پرهزینه ترکیه و یونان مؤید این یافته هستند.
وی  اشاره نمودحرکت به سمت نظام‌های اندوخته‌گذاری در موارد متعددی از اصلاحات بازنشستگی کشورها تجربه شده است. با وجود این، تجربه کشورها نشان می‌دهد که اجرای اصلاحات ساختاری و حرکت به سمت نظام اندوخته‌گذاری در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی به‌ویژه وجود تورم بالا، نتیجه‌بخش نخواهد بود. مسئله دیگر در حرکت به سمت نظام اندوخته‌گذاری هزینه‌های گذار این سیاست است که بی توجهی به آن باعث شکست سیستم می‌شود؛ تجربه شیلی و قزاقستان در این خصوص بسیار گویا است.
رییس پژوهشکده بیمه ضمن تأکید بر نیاز به اصلاحات ساختاری در قالب ایجاد لایه‌های مختلف و یکپارچه سازی صندوق‌ها، به این موضوع اشاره نمودند که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی کشور، فعلاً باید اصلاحات پارامتریک مانند سن بازنشستگی، بازنشستگی‌های پیش از موعد، سالهای مرجع در تعیین حق بیمه، شاخص بندی مستمری، توجه به کفایت مزایا، بازنگری پلکانی و پیوسته پارامترها در اولویت سیاستگذاران قرار گیرند.
وی همچنین آغاز سریعتر اصلاحات، مدیریت هزینه‌های اصلاحات، گفت‌و‌گوی اجتماعی و گفتمان سازی اصلاحات را مهمترین نکات حاصل از بررسی تجربه کشورها برای ایران برشمرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.