تولید محصول ریل به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت کشور در ذوب آهن اصفهان ، صنعت حمل و نقل ریلی کشور را از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز نموده است . تولید این محصول به تدریج با رفع مشکلات و با تکیه بر توان و دانش داخلی تلاشگران ذوب آهن اصفهان ، افزایش چشمگیری یافته است . در این خصوص با محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد این شرکت گفتگو نمودیم که در پی می آید :
مدیر مهندسی نورد ذوب آهن در این خصوص گفت : در سال جاری برای افزایش تولید ریل تغییراتی در فرایند تولید و جمع آوری ریل ایجاد شد که باعث گردید تولید این محصول در سه ماهه ابتدای سال جاری سه برابر مدت مشابه در سال قبل باشد . در حال حاضر ماهیانه حدود ۶ هزار تن ریل تولید می شود و چشم انداز تولید این محصول در ذوب آهن ماهانه ۱۰ هزار تن است .
وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان دو قرارداد کلی برای تامین ریل با شرکت زیر ساخت و قرارگاه خاتم الانبیاء و یک قرارداد نیز با شرکت گل گهر دارد ، افزود : برنامه امسال ذوب آهن ، تولید 100 هزار تن ریل تا پایان سال است که بدون شک بیش از نیاز مصرفی کشور می باشد .
یوسف زاده با اشاره به اقدام ذوب آهن اصفهان جهت تولیدریل جدید با عنوان ریل سوزن گفت : مسئولین شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در بازدید از ذوب آهن اصفهان درخواست ریل E1A160 یعنی ریل سوزن داشتند که با ریلE1 60 هماهنگ است.
وی افزود : ریل سوزن ، محصول خاصی است که تامین آن به شدت مشکل و غیرممکن شده است . این نوع ریل هیچ نوع محور تقارنی ندارد و در نورد هر چه پروفیل نا متقارن تر باشد تولید آن سخت تر می شود.
مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : این شرکت با توجه به اینکه امکان واردات ریل سوزن وجود نداشت و تامین این محصول ارزش ملی دارد و بدون توجه به منافع مالی ، طراحی این محصول برای تولید را آغاز نمود . امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده طراحی آن تمام شود و همزمان غلتک ها را نیز در این مدت تامین می کنیم و پیش بینی این است که تا آخر شهریوریا اوایل مهرماه ریل جدید را که بسیار با ارزش است برای کشور تولید کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سفارش ریل سوزن امسال ۲۵۰۰ تن است اما مشتری اعلام کرده است تا ۵۰۰۰ تن نیز تحویل می گیرد،بیان کرد: سوزن ها مثل چهار راه هستند زمانی که از ایستگاه اصلی به سمت شهری حرکت می کنیم و قطار می خواهد تغییر جهت بدهد این ریل سوزن به صورت اتوماتیک یا دستی مسیر را عوض می کند.
مهندس یوسف زاده افزود : ریل سوزن را تقریباً نیمه آماده تحویل می دهیم سپس مشتری سر و ته ریل را تراشکاری می کند تا از این طریق کم کم قطار به خط مورد نظر متمایل شود. همان طور که اشاره شد تولیداین محصول کاربردی و استراتژیک از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.
یوسف زاده با اشاره به سیاست ذوب آهن اصفهان جهت تولید محصولات با ارزش افزده بالاتر ، اظهار داشت : ورق سازه های فولادی یکی از محصولات جدید ذوب آهن اصفهان است که تولید آن به خوبی در حال انجام است . اخیراً ۱۰ هزارتن از این محصولدر سایزهای۳۰۰در ۱۰ ، ۱۵،۲۰ و ۲۵ تولید و تحویل خریدار شد.در این راستا پی گیر دریافت گواهینامه CEبرای این محصول هستیم .
وی افزود : توسعه خط چپ نورد ۶۵۰ نیز در دست اقدام است که بدین منظور سفارش تجهیز اره و دریل به کشور اتریش داده شده است و مقرر گردیده تا پایان پاییز تحویل شود.اگر این تجهیز نصب شود،ظرفیت تولید در شیفت به ۳۰۰ تن می رسدیعنی میانگین اگر بد بینانه هم به موضوع نگاه کنیم، ۱۵ هزار تن تولید در ماه داریم.
مدیر مهندسی نورد خاطر نشان کرد : تعهداتی نیز در خصوص تحویل تیرآهن به بازار داریم. با انجام اقدامات اصلاحی در نورد ۶۵۰ حدود ۲۰۰ هزار تن ریل و ۳۰۰ هزار تن تیرآهن در طول سال تولید می شود که عدد چشمگیری برای این نورد محسوب می شود. بر این اساس تولید ریل دو برابر می شود که نشان دهند آینده بسیار درخشانی برای تولید در نورد ۶۵۰ است .
وی گفت: قبل از توسعه نورد ۶۵۰ ، هفت پروفیل شامل تیرآهن ۱۸،۲۰،۲۲،۲۴،۲۷ و ۳۰ و دو نمونه تیرآهن H در نورد تولید می شد اما با توسعه نورد ،حدود ۳۰ پروفیل اضافه شده است که ارزش افزوده بالایی را برای کارخانه در پی دارد .
مهندس یوسف زاده گفت : از ابتدای تولید ریل در ذوب آهن اصفهان که قابل عرضه به بازار بود یعنی از ابتدای سال ۹۸ تا الان حدود ۳۰ هزار تن ریل وارد بازار کردیم . تولید سه برابری ریل در سه ماهه اول سال جاری نشان می دهد که امسال تولید ریل از این ارقام فراتر می رود.
وی با اشاره به اینکه سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید» نامگذاری شد ، گفت : با طراحی و نصب تجهیزات جدید در نورد ذوب آهن اصفهان ، افزایش تولید را رقم زدیم و در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۵ هزار تن ریل وارد بازار کردیم. در حال حاضر انبار کارگاه ظرفیت ندارد و انباری در بیرون از کارگاه برای ریل های تولیدی در نظر گرفته شده است.
یوسف زاده افزود در حال حاضر ریل را بر اساس سه قرارداد همزمان بارگیری و حمل می کنیم . دو شفیت برای زیر ساخت،یک شیفیت برای قرارگاه خاتم الانبیاء و در لابلای این تولید و ارسال ها زمانیکه از تعهد فراتر میرویم ، هم زمان برای گل گهر تولید ریل انجام می دهیم . از اواسط سال گذشته تا الان ۹ هزار تن ریل به گل گهر ،حدود۱۰ هزار تن ریل به شرکت زیر ساخت ، و ۲ هزار و ۵۰۰ تن ریل به قرارگاه خاتم الانبیاء تحویل دادیم .
مدیر مهندسی نورد ذوب آهن ، کلیه فرایند تولید در کارگاه نورد ۶۵۰ این شرکت را مطابق استاندارد دانست و گفت : ذوب آهن با تولید ریل چرخه اشتغال زایی را در کشور روز به روز گسترده تر می کند. قبلاً که واردات ریل را داشتیم پیمانکاران نمی توانستند دقیق روی پیشرفت پروژه ها حساب کنند و کارگران برای کار دچار مشکل می شدند. الان که ریل مستمر تولید و تحویل می شود این مباحث وجود ندارد و ریل به راحتی در اختیار مشتری قرار می گیرد. پیمانکار و کارگر بیکار نمی شود که در این شرایط اهمیت بسیاری دارد و در مجموع امنیت شغلی ایجاد می شود .
وی اظهار داشت : تلاشگران ذوب آهن اصفهان با تولید ریل براساس استاندارد DIN EN 13674که واقعاً فرایندی بسیار پیچیده و سخت میباشد هم افتخاری بزرگ برای شرکت و کشور را رقم زدند و هم اینکه از خروج میلیونها دلار از کشور جلوگیری شد .
شایان ذکر است در مقطع فعلی و با تحمیل تحریم های ظالمانه امکان واردات ریل و متعاقباً توسعه ریلی وجود ندارد و تولید ریل ، دستاوردی بزرگ بود که بعد از حدود ۹۰ سال از ورود خط آهن به کشور ، در ذوب آهن اصفهان اتفاق افتاد