به گزارش کیوسک خبر، اوایل ماه دسامبر خبر دریافت حق اشتراک و آبونمان برای ادامه استفاده از فاب [سوئیچ کنترل از راه دور] تویوتا برای روشن کردن خودرو از راه دور منتشر شد. البته این موضوع فقط برای بعضی از مدل های تویوتا پیش آمد. همین موضوع باعث بحث و اختلاف نظر بین صاحبان این برند شد که آیا کسی که پول یک خودرو را تمام و کمال داده است، مالک آن به حساب می آید یا نه. حتی برخی از مردم دامنه صحبت را به موضوع گسترده تر تعمیم دادند که آیا قرار است بحث «خودروهای متصل» یا connected cars حق مالکیت را از مشتریان سلب یا محدود کند؟
حتی این موضوع که هر خودرو، کارکردهای بسیار زیادی دارد و اگر قرار باشد به ازای استفاده از هریک از آنها حق اشتراک بپردازد، ماهانه هزینه های سرسام آوری روی دست مشتری می گذارد. به هر حال به نظر بعضی از مشتریان تویوتا هم شانس خود را برای درآمد دائمی از این نوع خدمات امتحان کرده است.
نکته این جا است که روشن کردن خودرو از بیرون به کمک کلید فاب، نیازی به وصل شدن به اینترنت هم ندارد. کافی است که فابِ خودرو، در فاصله معینی از خودرو قرار گیرد و شبیه به کنترل تلویزیون، با ارسال سیگنال برخی از کارکردهای خودرو را فعال کند، برای مثال برای روشن شدن از بیرون کافی است که دکمه روی فاب سه بار پشت سر هم فشرده شود.
حالا تویوتا مجبور به پاسخگویی شده و می گوید هرگز قصد نداشته است این خدمات فاب خودرو را پولی کند و با دیدن این حجم از نارضایتی و ناخرسندی مشتریان، تیمی از مدیران ارشد در حال پیگیری موضوع و رفع این مشکل هستند.
در حال حاضر امکان استفاده از اَپ [اپلیکیشن های موبایلی] برای سرویس های از راه دور وجود دارند که از «ماجول ارتباط داده» یا DCM [مخفف data communication module] استفاده می کنند. خودروهای جدید در دنیا از این قطعه ی سخت افزاری بهره می برند تا خدمات «خودروهای متصل» را ممکن سازند. هنگام ساخت این سخت افزار، این امکان در آنها پیش بینی شده است که این خدمات به صورت آبونمانی و با پرداخت حق اشتراک فعال شود. اوایل ماه سپتامبر خیلی از مشتریان تویوتا به یکباره با این وضع مواجه شدند و مشاهده کردند که دیگر نمی توانند از خدماتی که تاکنون از آن بهره مند بودند استفاده کنند. حالا تویوتا می گوید این اتفاق واقعاً ناخواسته بوده و قرار است که این مشکل رفع شود.
در واقع مردم با سه بار فشردن دکمه فاب می توانستند از بیرون خودرو را روشن کنند و حالا تویوتا می گوید این امکان اصلاً جزو خدمات رسمی تویوتا نیست و فقط مردم بین خودشان این قابلیت را کشف کرده و مورد استفاده قرار داده اند.
اکثر این خدمات بین ۳ تا ۱۰ سال اول خرید خودرو رایگان هستند و بعد از آن باید حق اشتراک به خودروساز پرداخت شود. بهتر بود تویوتا به طور رسمی این موضع خود را روشن کند و مشتری از همان ابتدا بداند که در آینده ممکن است با چنین وضعیتی رو به رو شود.
منبع: thedrive.com
https://www.kioskekhabar.ir/?p=134254