×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
جانمایی دستفروشان تهرانی در ۳۷ بازار در آستانه نوروز

به گزارش کیوسک خبر ، سید علی مفاخریان، درباره افتتاح سامانه هوشمند مدیریت تخلفات شهری بند ۲۰ گفت: بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، رسیدگی به شکایات رفع مزاحمت‌های شغلی واحد‌های صنفی را به شهرداری‌ها واگذار کرده و این سامانه قرار است در فرآیند ثبت و رسیدگی به شکایات، استفاده شود.وی با بیان این که طرح شکایات با ثبت اشخاص حقیقی یا شهرداری نواحی ۱۲۳ گانه در سامانه آغاز می‌شود، گفت: پس از ثبت اولیه، موضوع شکایت از شهرداری منطقه به شرکت ساماندهی اعلام می‌شود و در مرحله اول رسیدگی، کارشناسی به محل اعزام خواهد شد تا بررسی‌های فنی صورت گیرد. سپس شکایت به کمیسیون اولیه یا بدوی ارجاع و در این مرحله کمیته کارشناسی تشکیل می‌شود.مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تصریح کرد: پس از صدور رأی اولیه، ممکن است ادامه فعالیت واحد صنفی مشروط به اجرای تمهیداتی برای رفع مزاحمت باشد که در این صورت مدت زمانی برای انجام این تمهیدات برای فرد تعیین می‌شود، ولی اگر دادگاه بدوی رای به تعطیلی واحد صنفی دهد باید با واحد مربوط برخورد شود.مفاخریان افزود:در صورت اعتراض فرد به رأی صادر شده، کمیسیون نهایی متشکل از سه عضو شورای شهر برای بررسی درخواست تجدید نظر تشکیل می‌شود و پس از بازدید تیم کارشناسی شورای شهر از محل، رأی مجددی در این کمیسیون صادر می‌شود که لازم الاجراست و برای اعتراض به این رای باید به دیوان عدالت اداری مراجعه شود.مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که تمام مراحل رسیدگی به شکایت در سامانه مدیریت تخلفات شهری بند ۲۰ ثبت و قابل پیگیری است، افزود: اسناد و تصاویر مغازه یا کارگاه، کاربری مغازه، جواز کار و اطلاعات متصدی، رأی اولیه، ابلاغ اخطار و پلمپ و موارد دیگر در سامانه ثبت می‌شود و می‌توان تمام مراحل را به صورت دقیق مشاهده کرد البته در صورتی که شکایت وارد تصمیم گیری دیوان عدالت اداری شود دیگر از سامانه خارج می‌شود؛ با این حال رأی نهایی دیوان نیز در سیستم قابل نمایش خواهد بود.مفاخریان در ادامه به گرداوری اطلاعات ۱۲۰۰ کیوسک شهر تهران (گل و مطبوعات) در سامانه هوشمند کیوسک‌های شهری اشاره کرد و گفت: اطلاعات قراردادها، بهره برداران، مکان و نوع فعالیت در این سامانه ثبت شده است و همچنین یک اپلیکیشن (نرم افزار) مربوط به QR متصل به شرکت ساماندهی برای رصد وضعیت کیوسک‌ها طراحی شده است که با استفاده از آن، سامانه مدیریت کیوسک‌های شهری به شکل اتوماتیک انجام خواهد بود.وی درباره سامانه سامان بازار که برای نظم دهی به فعالیت دست‌فروشان در شهر تهیه شده است، افزود: تاکنون ۲ هزار دستفروش در این سامانه ثبت نام کرده اند، ولی به مناطق اعلام شده است که باید پیمانکاران را ملزم به ثبت نام دست‌فروشان خود در این سامانه کنند. وی تصریح کرد: اطلاعات شخصی همه دست‌فروشان در این سامانه ثبت می‌شود، ولی تنها دست‌فروشان ساکن تهران اجازه کار در بازار‌ها را خواهند داشت چراکه این سامانه مانع جانمایی دست‌فروشان از شهر‌های دیگر، در بازار‌های تهران می‌شود. این سامانه به ثبت احوال متصل است و پس از احراز هویت اشخاص، در صورتی که فردی ساکن تهران نباشد از سامانه حذف می‌شود. برای اثبات این امر هر دستفروش باید اجاره نامه یا سند ملک در تهران داشته باشد و در سامانه ثبت کند.مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که در حال حاضر ۳۵ روزبازار و ۲ شب بازار در تهران وجود دارد، گفت: در مورد دست‌فروشان خیابانی که به ویژه ایام عید در برخی میادین جمع می‌شوند برنامه ریزی کرده ایم که مکان‌های خاصی را برای آن‌ها در نظر بگیریم. اطلاعات این مکان‌ها و حتی نقشه آن‌ها در سامانه ثبت می‌شود و شخصی که احراز هویت شده است می‌تواند در بازار نزدیک محل زندگی خود، غرفه‌ای انتخاب کند و پس از پرداخت هزینه با دریافت بارکد، در بازار مورد نظر مستقر شود. پیمانکاران هم برای هماهنگی با شهربان و نظافت و مهیا کردن محیط در محل بازار حاضر می‌شوند.مفاخریان افزود: هزینه‌ای که دست‌فروشان پرداخت می‌کنند نیز بر اساس نرخ مصوب شورای شهر و بستگی به متراژ هر غرفه دارد. وی با بیان اینکه این سامانه با حذف واسطه گری از حقوق دست‌فروشان حمایت می‌کند، توضیح داد: دست‌فروشان در حال حاضر درگیر پیمانکارانی هستند که حقوق آن‌ها را به شکل‌های مختلف تضییع می‌کنند. آن‌ها در این سامانه با حذف واسطه و پرداخت قیمت مصوب می‌توانند غرفه اجاره کنند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با تاکید بر این که سامان بازار در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند، افزود: ۲ هزار دستفروش تا کنون در سامانه ثبت نام کردند که باید احراز هویت شوند. هنوز به دلیل اشکالاتی که در مورد بارگذاری نقشه‌ها وجود داشت کار سامانه به طور کامل آغاز نشده است، اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ این سامانه فعالیت خود را کامل می‌کند و دست‌فروشان می‌توانند بارکد‌های خود را دریافت کنند.مفاخریان درباره راه اندازی روزبازار‌های برای فعالیت دست‌فروشان اظهار کرد: پیمانکاران این حوزه با اعلام منطقه به شرکت ساماندهی ارجاع می‌شوند و با معرفی زمین مورد نظر خود برای بررسی کارشناسی، تقاضای راه اندازی روز بازار می‌دهند. کارشناسان شرکت پس از بررسی شرایط زمین، در صورت اعلام موافقت؛ مجوز سه ماهه روزبازار را به پیمانکار ارائه می‌کنند و به این ترتیب یک روز در هفته در آن منطقه روزبازار برگزار می‌شود. معمولا پیمانکاران یک تعداد دستفروش همراه دارند. اما زمین باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد به طور مثال از نظر تامین نیاز‌های بهداشتی و شرایط محیطی از جمله پوشش آسفالت، برق و روشنایی داشته باشد.وی در پاسخ به این سؤال که آیا در همین سامانه دست‌فروشان می‌توانند در مورد بیمه هم اقدام کنند، گفت: بیمه بحث جدایی است، ولی برای تسهیل این امر تلاش می‌کنیم تا ارتباط دست فروشان با بانک‌ها و شرکت‌های بیمه را برقرار کنیم تا از طریق گردش حساب، بیمه آن‌ها عملی شود و بانک‌هایی هم در این مورد پیشنهاد‌هایی ارائه دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.