معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با اشاره به اینکه تمام خودروسازان مونتاژی کشور را ترغیب به ارایه نقشه راهی برای برقی سازی کردهایم، گفت: در حال حاضر سه کانون بزرگ برقی سازی در کشور وجود دارد که می توانیم آنها را بر مبنای منافع ملی در کنار هم قرار دهیم.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایکوپرس- منوچهر منطقی در حاشیه بازدید معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از جتکو، گفت: در طراحی محصولات برقی، مجموعه جتکو را به عنوان کانون اصلی در نظر گرفتیم که می تواند سایر مجموعه را راهبری کند، در پارک های علمی و فناوری نیز مجموعه جتکو می تواند به عنوان مرکز اصلی عمل کند.
وی بیان کرد: آینده صنعت خودرو عمدتا بر مبنای محصولات برقی و خودروهای متصل است؛ بنابراین تولید محصولاتی بر پایه برقی، می تواند مسیر ویژه و رو به ارتقایی را در کشور باز کند.
وی با اشاره به اینکه دیدگاه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به صنعت خودروسازی و تولید محصولات جدید نظیر خودروهای برقی بسیار مثبت است، گفت: باید به دنبال راهی باشیم تا این دیدگاه ها را به مسیری تبدیل کنیم که خروجی های موثری داشته باشد.
منطقی با اشاره به راه اندازی پارک علمی و فناوری صنعت خودرو با مشارکت تمام خودروسازان کشور برای توسعه خودرو برقی، بیان کرد: در این زمینه دو طرح در حال اجراست؛ یکی از شهرک های خاص را برای توسعه زیرساخت های بخش الکترونیکی ایجاد خواهیم کرد که با مشارکت تمام خودروسازان داخلی صورت می گیرد و حتی برخی از خودروسازان داخلی که مونتاژ کار هستند نیز آمادگی دارند که در این شهرک مستقر شوند.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: با توجه به اینکه این مجموعه ها نیازمند برخی زیرساخت های مشترک هستند، باید تحولی جدی در برقی سازی و ماژول هایی از خودروهای فعلی که هنوز خودکفا نشده اند، ایجاد کنیم.
وی با اشاره به طرح دوم که با رهنمودهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است، عنوان کرد: در حال حاضر برخی پارک های علمی و فناوری وجود دارند، اما باید پای کار آمده و در راستای این مجموعه قرار گیرند تا یکپارچه سازی صورت گیرد.
به گفته وی، این مجموعه ها می توانند در سطح ارایه ایدهها و تبدیل ایده به نمونه سازی و صنعتی سازی عمل کنند و جتکو می تواند نقش آفرینی خوبی در زمینه صنعتی سازی داشته باشد.
تفاهمنامه ملی ایرانخودرو و معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه صنعت خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بر تبدیل شرکت جتکو به کانون اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور تاکید کرد.
علیمردان عظیمی نیز در حاشیه این بازدید، با اشاره به لزوم جذب جوانان متخصص در مجموعه دانش بنیان جتکو بیان کرد: ایران خودرو و صنعت خودرو کشور از منظر فنی توانایی های بسیاری دارد و جتکو در کنار پارک علم و فناوری می تواند به دستاوردهای چشمگیری در خودروسازی کشور دست یابد.
وی با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات کشور توجه به مسایل علمی است که امروز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند، تصریح کرد: در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حساسیت بالایی به دنبال رفع موانع در زمینه توسعه صنعت خودرو است و با دیدگاه بسیار درستی که برای آینده صنعت خودرو وجود دارد، امیدی را در مجموعه جتکو و ایران خودرو ایجاد کرده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه قرار است تفاهم نامه ای میان ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تقویت صنعت خودرو و با دیدگاهی ملی تدوین و امضا شود، گفت: به این طریق می توانیم گام های بزرگی را برای توسعه صنعت خودروی کشور برداریم.
وی ضمن اظهار امیدواری از امضای هرچه سریع تر این تفاهم نامه، عنوان کرد: قطعا امضای این تفاهم نامه امید زیادی را در صنعت خودرو و به ویژه در مجموعه ایران خودرو و جتکو ایجاد خواهد کرد.
اجرای ۵۳ پروژه دانش بنیان در جتکو
در این بازدید، محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو نیز ضمن معرفی این مجموعه دانش بنیان، اظهار کرد: یکی از محورهای توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایران خودرو شرکت جتکو است.
وی با بیان اینکه جتکو در سه حوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو را به عنوان حوزههای محوری پیگیری کرده و پروژه های متعددی را در این راستا پیاده می کند، خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون حدود ۵۳ پروژه دانش بنیان و فناورانه در مجموعه جتکو انجام شده و تعداد قابل توجهی پروژه در آستانه آغاز و شکل گیری است.
مدیرعامل شرکت جتکو افزود: به لحاظ آماری، ۵۵ درصد پروژه هایی که در جتکو جاری است، در حوزه های برق، الکترونیک و کنترل است و مجموعا حدود ۳۰ درصد از منابع و پروژه هایی که در جتکو در حال جریان است مرتبط با حوزه خودروهای برقی و هوشمند و ۱۵ درصد نیز مرتبط با حوزه های CAE، مکانیک و مواد است.
وی با اشاره به نوع پروژه هایی که در این مجموعه انجام می شود، یادآور شد: مجموعا ۶۵ درصد پروژه هایی که در شرکت جتکو به سرانجام می رسد، پروژه های کلان و راهبردی است. حدود ۱۵ درصد از پروژه ها، خدمات طراحی و توسعه و پروژه های ریز و درشتی است که برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایران خودرو انجام می دهیم. در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، ۱۵ درصد منابع شرکت جتکو صرف ساخت تجهیزات و دستگاه های خطوط ایران خودرو می شود.
قاسمی هم چنین با اشاره به خودکفایی برق و الکترونیک و توسعه المان های برق و الکترونیک، گفت: پنج درصد منابع و پروژه های شرکت جتکو مصروف این مساله است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین فعالیت های شرکت جتکو، که در حال حاضر یک فعالیت راهبردی و بسیار مهم محسوب می شود، حوزه خودروهای برقی است، بیان کرد: این پروژه با خودروی تارای برقی آغاز شد و این پروژه، جزو پروژه های فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت و در شورای امنیت ملی به عنوان پروژه کلان مصوب شد و در ایران خودرو نیز مورد حمایت قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت جتکو با بیان اینکه سال گذشته نمونه نیمه صنعتی خودروی تارا برقی را تحویل دادیم و پس از انجام تست های مرتبط، پروژه در ایران خودرو خاتمه یافت، گفت: به لحاظ کیفیت و ایمنی، این خودرو بسیار قابل توجه است و تلاش کردیم تا تمام قیود طراحی یک محصول قابل استفاده برای مشتری عام را در این خودرو لحاظ کنیم، این خودرو به لحاظ کیفیت ظاهری و توان موتور و سایر ویژگی هایی که برای یک خودروی برقی مورد انتظار است، شاخص و قابل توجه بوده و یک مسیر روشنی را در حوزه خودروهای برقی در کشور و در گروه صنعتی ایران خودرو گشوده است.