به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در گزارش زیر اهم اقدامات معاونت بیمه ای در بازه زمانی سال ۹۸ لغایت تیر ماه ۹۹ مرور می شود:
الف: اهم اقدامات انجام شده:
۱٫ حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه های تولیدی، کارفرمایان و کارگران.
• امهال ۲۰ درصد حقبیمه سهم کارفرمایی کارگاه های آسیب پذیر ازبیماری کرونا(برای صنوف شغلی دهگانه)
• اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال جاری
• تفویض اختیار تقسیط بدهی کارفرمایان به ادارات کل استانها و تقسیط بدهی کارفرمایانی که توان پرداخت بدهی های معوقه را به صورت یک جا نداشته، به میزان 45 قسط
• حذف تمدید دفترچه های درمانی بیمه شدگان و کاهش ۳۸ میلیون بار مراجعه به شعب و کارگزاری ها
• نامنویسی غیرحضوری بیمه شدگان اجباری مشمول قانون تامین اجتماعی از طریق کارفرما
• پرداخت علی الحساب غرامت دستمزد ایام استراحت پزشکی بیمه شدگان صرفا با ارائه نسخه تجویز پزشک و بدون معرفی بیمه شده به مراجع پزشکی جهت تأیید استراحت
• تمدید صدور دفترچه درمانی در سراسر کشور
• ارائه خدمات به فرزندان ذکور بیمه شدگان و مستمری بگیران با ارائه کارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمانبندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بجای گواهی اشتغال به تحصیل
• اخذ صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه های مربوط به پیمانکاران طرح های عمرانی بدون مراجعه مقاطعهکار به شعب سازمان
• لغو جلسات هیاتهای بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات از تاریخ ۰۲/۱۲/۱۳۹۸ و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا
• تمدید مهلت پرداخت حق بیمه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، باربران، بیمه خادمین مساجد، قالیبافان و توافقی تا پایان اردیبهشت ۹۹
• حذف انجام معاینات پزشکی در بدو قرارداد بیمه شدگان خاص تا پایان اردیبهشت ۹۹
• پرداخت بیمه بیکاری به کارگرانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شدهاند به مبلغ ۵۸۷ میلیارد تومان(لغایت پایان فروردین)
۲٫ رونق تولید و تسهیل و بهبود فضای کسب و کار
• اجرای طرح مشوق بیمه ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده ۷۱ برنامه ششم توسعه)
• تمدید اجرای تصویب نامه شماره ۵۰۴۳۲ مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن
• تعدیل ضرایب حق بیمه قراردادهای حمل و نقل مواد نفتی
• تعدیل حق بیمه قراردادهای حمل بار و مسافر از ۷ درصد به ترتیب 4 درصد و ۵ درصد
• ابلاغ بخشنامه مربوط به صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه ودریافت حق بیمه براساس لیستهای ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی
• اختصاص شعب تخصصی جهت تمرکز لیست و پرداختهای حق بیمه کارکنان شرکتهای دانش بنیان ،صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده شرکتهای مزبور بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و براساس لیستهای ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی
۳٫ تعمیم و گسترش پوششهای بیمه ای جدید بر اساس تغییرات ساختار بازار کار (تفاهم نامه)
شناسایی گروه های فاقد پوشش و ایجاد پوشش بیمه ای جدید به گروه های زیر از طریق انعقاد قرارداد توافقی با مراجع و نهادهای ذیربط
• گسترش پوشش بیمه ای به اعضاء شرکت خدمات خودرو رفاه ایرانیان
• گسترش پوشش بیمه ای به اعضاء سازمان نظام مهندسی معدن
• گسترش پوشش بیمه ای به اعضا نظام مهندسی ساختمان
• بیمه فعالان حوزه رسانه و مطبوعات
• بیمه راکبین و نمایندگی های پیک موتوری
• بیمه دانشجویان دانشگاه
• بیمه وکلا، کارشناسان ومشاوران خانواده قوه قضائیه
۴٫ گفتمان و تعامل با مراجع فرا سازمانی در راستای تبیین و پیاده سازی امور بیمه های اجتماعی
• تهیه تفاهم نامه تبادل اطلاعات فی مابین سازمان و سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای تبصره ۵ ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم و ایضا ًتهیه پیش نویس مصوبه هیات وزیران مبنی بر درخواست اطلاعات از سازمان امور مالیاتی موضوع تبصره ۴ همان ماده
• انعقاد تفاهم نامهها با وزارتخانهها و مراجع ذیمدخل کشور پیرامون حقبیمه «قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقده فیمابین دانشگاهها، مراکز علمی، آموزشی و نیز قراردادهای منعقده موسسات و شرکتهای دانش بنیان و قراردادهای انفورماتیک شرکت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع عدم اعمال ضریب حق بیمه قرارداد
• انعقاد تفاهمنامههایی با جامعه حسابداران رسمی ایران جهت تسهیل و تسریع در امور بازرسی دفاتر قانونی و جلب رضایت کارفرمایان
• انعقاد تفاهم نامه با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص تبیین عوارض مشمول کسر حق بیمه و ایجاد وحدت رویه فی مابین واحدهای اجرایی سازمان و مراجع صدور پروانه
• انعقاد توافق نامه سازمان با وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اسناد خزانه
• انعقاد تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص نحوه بیمه پردازی خادمین مساجد
• ساماندهی و مساعدت در بازنشستگی آتش نشانان
• مساعدت با بیمه شدگان قالی باف در جهت تداوم بیمه پردازی در مواقعی که خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام می نمایند.
• تفاهم با سازمان شهرداری ها و دهداریهای سراسر کشور بابت ساماندهی و پوشش بیمه رانندگان درون شهری
۵٫ بستر سازی و فراهم کردن زمینه بمنظور پایدار سازی منابع سازمان
• شناسائی تعداد ۳،۳۱۰،۰۰۰ رکورد دارای همپوشانی بیمه ای با سازمان بیمه سلامت و ابطال بیش از ۲۰۰ هزار دفترچه درمان سازمان
• فراهم نمودن امکان انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد ( زنان خانه دار) همزمان با دریافت مستمری بازماندگان جهت فرزندان اناث
• فراهم نمودن امکان استفاده از خدمات بازرسی دفاتر قانونی کارگزاری های همجوار برای استان های متقاضی و فاقد مجری.
• مختوم نمودن ارتباط بیمه ای بیش از ۲۸۰،۰۰۰ نفر از بیمه شدگان کارگران ساختمانی بدلیل عدم اشتغال بکار آنان در مشاغل ساختمانی
• تهیه بسته اصلاحات پارامتریک و گقتگو و چانه زنی با مراجع تصمیم گیر جهت اجرای بسته مزبور
۶٫ هوشمندسازی اداری و استقرار نظام الکترونیک
• راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارگران ساختمانی در خصوص اعلام اتمام اعتبار کارت مهارت فنی
• ارسال پیامک ماهانه میزان کارکرد، دستمزد و شغل به بیمه شدگان
• ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری (سابک) با همکاری وزرات متبوع و اجرای آن در ۹ اداره کل کشور
• ساخت سامانه متمرکز مستمری و انتشار آن در۱۱ اداره کل
• متمرکز نمودن سیستم تعهدات کوتاه مدت و بیمه بیکاری در کل کشور
• پیاده سازی طرح نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان
• اجرای سیستم جامع کمیسیون های پزشکی
• راه اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوتنامه از طریق وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک
• سیستم کنترل دستمزد مشمول کسر حق بیمه جهت بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری
• اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمرکز و حذف درخواست و اعلام سوابق مابین شعب
• اجرای کامل درگاه غیرحضوری ارائه خدمات به کارفرمایان و بیمه شدگان خاص
• اجرای طرح عملیاتی متمرکز مغایرت گیری لیست پرداختی به مستمری بگیران با همکاری اداره کل مالی
• ایجاد و گسترش خدمات غیرحضوری در حوزه تعهدات بلندمدت شامل اخذدرخواست بازنشستگی، مشاهده فیش حقوقی ،مشاهده شماره حساب واریز مستمری ،صدور گواهی حقوق، مشاهده حکم افزایش سالیانه مستمری،نحوه محاسبه مبلغ مستمری براساس قوانین عام تأمین اجتماعی
• توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک:
o جمعاً در۳۰۰ شعب سطح کشور، پرونده های حوزه فنی بیمه شدگان و مستمری ها به اتمام رسیده است.
o اتمام اجرای پروژه در ۶ اداره کل (ادارات غرب و شرق ، البرز،شهرستان های تهران،قزوین، گلستان )
o در۷ اداره کل به میزان ۸۰ درصد پیشرفت برنامه وسایر ادارات نیز در حال اجرای طرح
(ایلام ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ،سمنان،کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد)
۷٫ تجمیع، تنقیح،روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامهها و دستورالعمل ها:
• تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی
• تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه های اختیاری
• تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه های توافقی
• بازبینی، تجمیع و تلخیص بخشنامهها و دستورات اداری مربوط به حق بیمه کارفرمایی کارگران ساختمانی و رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون و برون شهری
• تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی
• تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمان های بیمه گر پایه
• صدور بخشنامه پرداخت حق بیمه بصور کسری از ماه
۸٫ اجرای سیاستهای ۱۳ گانه اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری موضوع برقراری حمایت های موثر از بیکاران برای افزایش توانمندی های آنان در جهت دسترسی آنها به اشتغال پایدار
• پرداخت۷۲ هزار میلیارد ریال به بیش از ۲۴۲۰۰۰نفر مقرری بیمه بیکاری بصورت ماهانه
ب: برنامه های عملیاتی سال ۱۳۹۹ معاونت بیمه ای در تناظر با راهبردهای بخشی سازمان
أ. مدیریت مصارف
– نظارت بر مصارف تعهدات قانونی
– ساماندهی و پایش عملکرد واحدهای اجرائی در خصوص بررسی اشتغال به کار بیمه شدگان قالیباف و شاغلان صنایع دستی شناسه دار
– ایجاد سامانه جامع مشاغل سخت و زیان آور
– پیش گیری از ایجاد و ارائه راه کار های شناسایی و حذف سوابق پرداخت حق بیمه من غیرحق
ب. بهبود منابع:
– شناسائی گروههای شغلی فاقد پوشش بیمه ای به منظور جذب گروههای جدید و گسترش پوشش بیمه ای
– متمرکز نمودن کل ساختار وصول حق بیمه
– ایجاد و راه اندازی واحد اجرائیات الکترونیک و سامانه اموال بازداشتی
– واگذاری مدیریت بازرسی دفاتر قانونی به ادارات کل استانها
ت. اصلاح فرآیندها و ساختار نظام اطلاعاتی سازمان از طریق بهبود فرآیندها، برونسپاری و گسترش خدمات غیرحضوری و متمرکز نمودن امور
– توسعه آرشیو پرونده الکترونیک
– سامانه متمرکز مستمری ها
– طراحی سیستم متمرکز اجرای ماده ۹۰ ق.ت.ا
– سیستم متمرکز محاسبه حق الزحمه کارگزاریها
– ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک
– ایجاد سامانه متمرکز بازرسی از دفاتر قانونی
– غیرحضوری نمودن درخواست احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه و حضور در جبهه بیمه شدگان
– برون سپاری انجام امور مرتبط با ماده ۹۰
– ایجاد و راه اندازی درگاه درخواست ارائه خدمات غیرحضوری(کارفرمایان و بیمه شدگان)
– برون سپاری فرآیند های جدید کارگزاریهای رسمی ( ارائه گواهی کسر از حقوق و کسر اقساط مستمری بگیران شناسایی اموال منقول و غیر منقول کارفرمایان مدیون، پرونده الکترونیک)