گروه : ایران و جهان
به گزارش کیوسک خبر، نیسان، هیوندایی، سوبارو و چند استارت آپ دیگر، شاسی بلند های برقی و آخرین فناوری های مرتبط را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند که نشان می دهد، جوانه جدیدی که در صنعت خودرو پدیدار شده، به تدریج جان می گیرد.
استفانی برنلی Stephanie Brinley، از تحلیلگران مؤسسه آی اچ اس مارکیت IHS Markit می گوید: «به منظور ترغیب مصرف کنندگان و گذار به خودروهای برقی، خودروسازان باید خودروهایی بسازندکه با سبک زندگی مصرف کننده تطابق داشته باشد. حالا سبک زندگی جدید مردم، گرایش بیشتری به خودروهای شاسی بلند SUV پیدا کرده است.»
تسلا مدل Y شاسی بلند جمع و جور برقی است که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فورد هم از موستانگ خود یک کراس اور برقی معرفی کرده که نام آن را مَک-ایی گذاشته است. جنرال موتورز هم کراس اور برقی روی پلتفرم بولت خود ارائه کرده است. مهمترین اس یو وی های برقی حاضر در این نمایشگاه علاوه بر موارد یاد شده به طور خلاصه عبارتند از:
سِوِن SEVEN هیوندایی همان طور که از اسم آن هم می توان حدس زد، فضای کافی برای ۷ سرنشین دارد. خواهرخوانده هیوندایی، یعنی کیا هم EV9 را ارائه کرده که ۷ صندلی دارد و یک شاسی بلند برقی است.
شاسی بلند معرفی شده نیسان آریا Ariya نام دارد و با توجه به سابقه دیرینه ی نیسان با محصول لیف در بازار خودروهای برقی، انتظار می رود سهم مناسبی در بین خودروهای شاسی بلند برقی پیدا کند.
سوبارو اولین شاسی بلند مهم خود را با عنوان سلطرا مدل ۲۰۲۳ Subaru Solterra EV در این نمایشگاه معرفی کرده است. پلتفرم آن با تویوتای bZ4X مشترک است. این خودروی تویوتا هم اولین خودروی باتری دار تمام برقی مهم این شرکت ژاپنی است.
استارت آپ فیسکر Fisker و استارت آپ ویتنامی وینفست VinFast هم شاسی بلندهای برقی به نمایش گذاشته اند.
جالب است بدانید که نیمی از کل فروش خودروهای سواری سهم خودروهای شاسی بلند شده است. به گفته ایوان دروری Ivan Drury از مدیران ارشد ادموندز Edmunds رویکرد خودروسازان هم این است که «بگذار به مردم آنی را بدهیم که می خواهند».
کارل بروئر تحلیلگر وبسایت خرید خودروی آیسکارز iSeeCars.com می گوید «یکی از شاسی بلندها محبوب در این نمایشگاه کونای Kona EV هیوندایی است.» با این حال سِوِن از این خودروساز کره ای خصوصیات آینده گرا دارد. این شاسی بلند صندلی های در سبک نشیمن دارد که قابلیت چرخیدن دارند که در اصطلاح به آن swiveling lounge-style seats می گویند و در آن یک یخچال مینی [کوچک] از همان کارخانه نصب شده است. یک بخش هم برای مراقبت از کفش در آن تعبیه شده که به نام آن را shoe care compartments گذاشته است. این خودرو ۳۰۰ مایل [حدود ۵۰۰ کیلومتر] را به ازای هر بار شارژ می پیماید و ظرف ۲۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می شود.
واقعیت آن را بخواهید سِوِن هیوندایی هنوز به دست مشتری نرسیده و فقط در حد طراحی و در اصطلاح مفهومی concept است. اما دیگر آن روزگار به سر آمده که خودروسازان خودروهای مفهومی را فقط به قصد به رخ کشیدن توانایی به نمایش می گذاشتند و اکثر خودروهایی که در معرض دید قرار می گیرند طی یک برنامه حساب شده به تولید انبوه می رسند. در عوض آریای نیسان آماده تولید انبوه است و سال ۲۰۲۲ با عنوان مدل ۲۰۲۳ به دست مشتری می رسد مشتریان از همین حالا با پرداخت ۴۶,۰۰۰ دلار می توانند آن را پیش خرید کنند. پیمایش آریای Venture+ هم مثل سِوِن حدود ۳۰۰ مایل به ازای هر بار شارژ است. قرار بود آریا در نیمه دوم ۲۰۲۱ با قیمت ۴۰ هزار دلار به بازار عرضه شود که کمبود تراشه هم آن را به تعویق انداخت و هم آن را گران کرد.
علاوه بر تسلا و دو استارت آپ ریویان و لوسید موتورز، موارد دیگری هم در نمایشگاه خودروی لس آنجلس معرفی شده اند که یکی فیسکر است و دیگری وینفست ویتنامی. مدل اوشن فیسکر با قیمت ۳۷,۴۹۹ به بازار عرضه خواهد شد که پایین تر از متوسط قیمت خودرو در آمریکا [۴۶ هزار دلار در ماه اکتبر] است.
خودروی برقی ویتنامی هم VF e35 و VF e36 نام دارند. آنها وعده داده اند که تا سال ۲۰۲۲ محصول خود را به مشتری برسانند.
منبع: USA TODAY
https://www.kioskekhabar.ir/?p=128476