گروه : اجتماعی
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در همه دنیا در حوزه زیرساختهای حمل و نقل همیشه دولت ها، مردم و شهرداریها با هم حرکت کردند و نتیجه گرفتند اما اینجا کار به سختی پیش میرود و تصور نمیکنم اراده بزرگی در این زمینه وجود داشته باشد و چنین ارادهای را ندیدیم که این سه مجموعه کنار هم باشند و این بار بزرگ را جمع کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مناف هاشمی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درآئین بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: اتفاقی که امروز رخ داد اما با توجه به عقب ماندگی طولانی در حوزه حمل و نقل با این ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ما را خوشحال نمیکند. البته همین هم کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود و از همه کسانی که در این زمینه زحمت کشیدند تشکر میکنم.
او با بیان اینکه هر کار و هر اقدام بزرگی که بخواهیم انجام دهیم نیازمند منابع مالی سنگین است ادامه داد: حوزه حمل و نقل آنچنان اقتصادی نیست که بخش خصوصی در آن با توجیه اقتصادی حضور داشته باشد. در همه دنیا در حوزه زیرساختهای حمل و نقل همیشه دولت ها، مردم و شهرداریها با هم حرکت کردند و نتیجه گرفتند اما اینجا کار به سختی پیش میرود و تصور نمیکردم اراده بزرگی در این زمینه وجود داشته باشد و چنین ارادهای را ندیدیم که این سه مجموعه کنار هم باشند و این بار بزرگ را جمع کنند.
هاشمی گفت: مترو تهران برای تکمیل بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. در حوزه اتوبوسرانی نیز عدد بزرگی را نیاز داریم و برای همین ۴هزار دستگاه اتوبوس بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان به منابع نیاز داریم و نمیشود همه را با عوارض از مردم اخذ کرد.
او گفت: به اعتقاد ما و کارشناسان مردم هم باید قسمتی از هزینههایشان بیشتر شود و به جای ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان حداقل تا ۴۰۰۰هزار تا ۵هزار تومان جواب بدهد اما این رقم هم پاسخگو نیست.
او با اشاره به هزینههای عمرانی در حوزه حمل ونقل و ترافیک شهرداری در سال گذشته گفت: کل اقدامات عمرانی در حوزه حمل ونقل در سال قبل ۱۸۰۰ میلیارد تومان در همه حوزههای حمل ونقل بوده است اما در سال قبل نیاز ما ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تلاش ما این است که امسال این رقم را به ۵ هزار میلیارد تومان برسانیم گفت: این ارقام در کاغذ به ما کمک نمیکند و زمانی که تبدیل به اقدام شود برای ما مهم است. اما تا پایان سال تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان را محقق خواهیم کرد.
هاشمی افزود: در حوزه مترو، اتوبوس ۱۵۰۰ دستگاه به شکل برقی، گاز و حتی دیزلی در برنامه ما است. تصور ما در حوزه حمل و نقل این بوده است که اگر ۵۰ درصد هم دولت به ما کمک میکرد این ۵۰۰ دستگاه به هزارتا میرسید چرا که بیش از این در توان شهرداری تهران نیست.
او با اشاره به پیگیری دو قرارداد دیگر خطاب به مدیر عامل ایرانخودرو گفت: گران کردن اتوبوس را تنها با دلار و یورو حساب نکنید و اگر همان قیمت قبل حساب کنید میتوانیم قرار داد جدیدی را داشته باشیم. سختیگیریها در حوزه صنعت باید در حوزه قیمت به ما کمک کند. نه تنها در برخی جاها کمک نگرفتیم بلکه در برخی جاها گرانی قیمت هم داریم.
او با اشاره به نوسازی تاکسیها گفت: برای نوسازی تاکسیها نیازمند کمک بلاعوض و یا وام هستیم که با دو بانک قرارداد نهایی داشتیم و رقم را به ۷۰ میلیون تومان رساندیم. در حالی که همزمان با افزایش سقف وام قیمت تاکسی از ۵۰ میلیون به ۱۲۵ مییلون رسید و اینها از مواردی است که نه تنها کمکی در آن نیست، راههای سختگیرانهای هم در آن هست اما خوشحالیم که با همه این مشکلات نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی را در دستور کار داریم. تاکنون دو هزار دستگاه را سفارشگذاری کردیم و در حال تحویل است و از دولت خواهش میکنیم اگر کمک نمیکنند حداقل قیمت تاکسی را بالا نبرند.
هاشمی گفت: انتظار داریم وزارت صنعت در حوزههای مختلف از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و ۱۹ و قولهای خوبی که گرفتیم برای اورهال کردن واگنهای مترو همکاری کنند و امیدواریم این موراد محقق شود. با مقایسه امار کلانشهرهای جهان، هیچ کدام از کلانشهرها مظلومتر و محرومتر از تهران در این موضوع نبودند و خواهش میکنم در غالب ستاد وکمیتهای کمک دولت و وزارتخانهها کنند تا مشکلات مرتفع شود.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=43292