مدیرعامل گروه مپنا، از جذب منابع مالی خرد در پیشبرد پروژههای متعدد این گروه در حوزههای کسب و کار خبر داد و به تبیین بخشی از برنامههای مپنا پرداخت.
در این نشست خبری که عصر روز شنبه ۱۷ خرداد ماه با حضور تعدادی از نمایندگان رسانههای گروهی همراه بود، ابعاد مختلف برنامههای تولیدی مپنا و نحوه تأمین مالی پروژههای این گروه تشریح شد.
عباس علیآبادی، با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال جهش تولید و تکلیف حداکثری بنگاهها برای تولید، اظهار داشت: تولید مهمترین و موثرترین راه مقابله با تورم است و تأمین مالی نیز از ارکان مهم تولید محسوب میشود و در پیش گرفتن هر راه دیگر جز تولید، موجب ضرر و زیان کشور خواهد بود.
وی با اشاره به مشکلاتی مانند مسائل پیرامونی بینالمللی، کاهش فروش نفت و کاهش درآمدهای عمومی کشور، این موارد را از جمله موانع تأمین مالی مناسب برای پروژهها دانست و گفت: گروه مپنا با توجه به مشکلات موجود، تأمین مالی از طریق منابع مالی خرد را در نظر گرفته که بورس از این جمله است که اگر به درستی هدایت شود میتواند به نحو مطلوب اثرگذار باشد و به افزایش تولید بیانجامد.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی عدم استفاده مپنا از منابع صندوق توسعه ملی تصریح کرد: مبنا همواره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را مورد نظر قرار داده است، با این حال اگر هر شرکتی بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی داشته باشد امکان برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی را نخواهد داشت و گروه مپنا نیز بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی البته به صورت غیرمستقیم دارد. ما درخواست داریم که مانند بسیاری از شرکتها این فرصت ایجاد شود تا مپنا که تولیدات “های تک” آن امکان صادرات به بسیاری از کشورها را دارد از این راه حل تأمین مالی محروم نشود.
دکتر علیآبادی در عین حال گفت: البته مپنا ثابت کرده که بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز امکان تولیدات خود را دارد که احداث بسیاری از نیروگاهها از جمله نیروگاههای پرند، عسلویه و توس از این جمله است. وی افزود: مپنا به دنبال طرحهایی است که حداکثر منفعت را برای مردم فراهم کند و هدف ملی مپنا آن است که برای صنعت کشور مثمر ثمر باشد.
وی خاطرنشان کرد: امروز وقت آن است که نیروگاههای سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل شود تا راندمان نیروگاهها افزایش یافته و میزان مصرف سوختهای فسیلی کاهش یابد؛ نکته مهم آن است که تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی چند سالی است که در قانون بودجه کشور به تصویب رسیده است اما تاکنون به درستی اجرا نشده است.
دکتر علیآبادی با اشاره به دیگر حوزههای کسب و کار گروه مپنا از جمله پروژههای نفت و گاز و حمل و نقل ریلی و حوزه سلامت، تصریح کرد: مپنا هماکنون دو پروژه نفت و گاز و پروژههای ریلی را از طریق منابع مالی خرد مانند بورس یا تسهیلات بانکی پیش میبرد که تحویل ماهانه دو تا سه لوکوموتیو به راه آهن کشور به همین روش از نمونههای آن است. همچنین مپنا برای نخستین بار در کشور گواهینامه مرکز تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده که تأمین مالی این پروژه نیز از روش منابع مالی بورس و نظایر آن صورت میگیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامههای مپنا برای برقیسازی خودروها خاطرنشان کرد: مپنا برنامه برقیسازی خودروها و ساخت تجهیزات جانبی را به صورت جدی در برنامه دارد. برقیسازی خودروها موجب کاهش گازهای آلاینده، کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و افزایش راندمان خواهد شد، ضمن آنکه تلفات انرژی در خودروهای برقی کاملاً قابل کنترل است. وی در عین حال تصریح کرد: البته برای تمرکز بر برقیسازی خودروها نیازمند زیرساختهای مناسب مانند ایستگاههای شارژ و آمادهسازی شارژرها در اقامتگاههای خانگی هستیم که نمونه آنها در حومه برج میلاد تهران نصب شده و با برنامهریزیهای صورت گرفته در دیگر نقاط کشور از جمله مشهد در حال نصب است.
دکتر علیآبادی افزود: ما آمادگی کامل داریم که تجهیزات برقیسازی خودروها را به شرکتهای خودروساز ارائه کنیم و در این زمینه خط تولید موتورهای برقی، سیستمهای کنترل، اینورتر و باتری در حال آمادهسازی است تا فرایند عرضه عمومی خودروهای برقی در کشور شتاب گیرد.
مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوالی در زمینه میزان تولید و مصرف برق در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور موجود است که فقط در پیک تابستان این ظرفیت مورد استفاده قرار میگیرد، در حالی که کمتر از ۲۰۰ ساعت همه این ظرفیت را نیاز داریم، یعنی از ۸ هزار و ۷۶۰ ساعت تنها ۲۰۰ ساعت از این ظرفیت استفاده میشود، بنابراین فرصت مناسبی است تا از پتانسیل موجود برای تولیدات صنعتی و برقی سازی استفاده کنیم.
وی همچنین در زمینه حضور گروه مپنا در پروژههای نیروگاهی کشور عراق گفت: ما برنامه پشتیبانی از صنعت برق، همچنین احداث نیروگاههای برق را در عراق داریم و گروه مپنا برای بازسازی زیرساختهای صنعت برق عراق از آمادگی کامل برخوردار است.
علیآبادی خاطرنشان کرد: مپنا تاکنون ۴۸۴ مگاوات را در عراق نصب کرده و هزار مگاوات را نیز سال گذشته وارد مدار تولید در عراق کرده و دو هزار مگاوات دیگر نیز در حال نصب است.
وی خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات نیروگاهی به عراق هیچ مشکلی وجود ندارد، علاوه بر این در زمینه تأمین تجهیزات نیروگاهی و بهرهبرداری و نگهداری نیز به خودکفایی کامل رسیدهایم.
مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه واردات تجهیزات نیروگاهی به کشور با وجود امکان ساخت در داخل، تصریح کرد: واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور ساخته میشود آن هم بدون تعرفه گمرکی، مزیت رقابتی مناسبی برای تولیدات داخلی باقی نمیگذارد و با این روند، تولید در داخل سخت میشود.
دکتر علیآبادی تصریح کرد:با وجود توان بالای گروه مپنا در تولید همه تجهیزات اصلی صنایع نیروگاهی از جمله توربین، ژنراتور، بویلر، سیستم کنترل و …، شاهد واردات این تجهیرات آن هم با تعرفه صفر درصد هستیم، این در حالی است که اگر بخواهیم صنایع هایتک در کشور نقش مولد خود را در تولید و رونق اقتصادی ایفا کنند لازم است موانعی اینچنینی برطرف شود.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=22705