امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در گفتگو با خبرنگار ذوب ۲۴ ، تحول ذوب آهن اصفهان در تولید و سودآوری را چشمگیر دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان شرایط جدیدی را تجربه می کند و بعد از سال ها زیان دهی از شرایط قبلی خارج شده است که قابل تقدیر است .
وی افزود: وزارت صنایع هم با این که سهامدار نیست اما حمایت بنگاهی و همچنین حمایت در سیاستگذاری را از این مجتمع عظیم صنعتی در دستور کار قرار داده و به شیوه های مختلف سعی می شود در تامین سنگ آهن، این شرکت با مشکل مواجه نشود . البته مشکل سنگ آهن وجود دارد و بنابراین کشور باید زیرساخت های لازم برای وارد کردن سنگ آهن را تسهیل کند و با عرضه تلفیقی، قیمت هم کنترل می شود . اگر محدودیت های بین المللی کاهش یابد، می توانیم به زنجیره ارزش جهانی سنگ آهن وصل شویم تا بتوانیم مواد مورد نیاز ذوب آهن و سایر صنایع را تامین کنیم.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: وضعیت ذوب آهن به لحاظ صورت های مالی و تولید بهبود یافته است و طرح های پایین دستی خوب و با ارزش افزوده بالا را پیگیری می کند که به زودی باعث اتفاقات بهتری در این شرکت خواهد شد و مزیت ویژه ای برای آن ایجاد می کند .
وی افزود: تولید ریل کار بسیار بزرگی بود که ذوب آهن اصفهان انجام داد. نیاز کشور به توسعه حمل و نقل ریلی در آینده بسیار زیاد است و سرمایه گذاری در این زمینه و تلفیق با فناوری باعث می شود این شرکت بتواند نیاز کشور به ریل را همچنان تامین کند.
صباغ از تحول جدید در صنعت فولاد کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن رقابت ناعادلانه کنونی بین کوره بلندی ها و شیوه تولید قوس الکتریکی خواهیم بود.
وی افزود: بخش عمده ای از صنعت فولاد از مزیت تامین گاز با قیمت ارزان برخوردار بوده و لذا توسعه خود را بر این اساس انجام داد اما رشد آن متناسب با رشد زیرساخت های کشور نبود . هم اکنون کشور دیگر قادر به تامین گاز ارزان برای فولادسازان نیست و راه کار دولت در این زمینه همان راهکاری است که برای صنعت برق در حال نهایی شدن است .
صباغ با اشاره به این که صنعت برق برای پشتیبانی از صنعت فولاد باید اقتصادی شود، اظهار داشت: در واقع باید سرمایه گذار بخش خصوصی در این بخش ورود کند و لذا قیمت برق به گونه ای باید اصلاح شود که از آن حاشیه دستوری خارج شده و با روشی مثل بورس عرضه شود و صنایع از آن طریق برق مورد نیاز خود را تهیه کنند . برای گاز هم این اتفاق می افتد و صنایع باید گاز خود را از همین طریق تهیه کنند که فضای رقابتی و شفاف است .
وی، کسری عرضه گاز و برق برای صنایع از سوی دولت را یادآور شد و گفت : دولت برای حل این مشکل باید صنایع بالادستی مثل گاز و برق را افتصادی کند تا قادر به تامین انرژی مورد نیاز صنایع پایین دستی باشند . صنعت گاز ما برای اینکه قادر به تامین گاز مورد نیاز صنایع فولادی ، پتروشیمی ها و … در بلند مدت باشند نیاز به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد و لذا باید قیمت گاز به گونه ای تعیین شود که برای سرمایه گذار جذاب باشد . قیمت گاز در آینده با الان بسیار متفاوت است و شاید شکاف قیمتی آن با زغال سنگ کاهش می یابد و کوره بلندی ها در واقع خواهند توانست مثل سایر کشورهای دنیا رقابت عادلانه تری با سایر فولادسازان داشته باشند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو افزود: اگر این اقدامات صورت نگیرد ، با بحران مواجه خواهیم شد و شاید فولادسازها حدود ۸ یا ۹ ماه با کمبود برق و گاز مواجه بشوند . دولت که قادر به تامین این ۸۰ میلیارد دلار نیست و مشخصاً صنایع فولادی که توانایی لازم را دارند باید این سرمایه گذاری های را تکمیل کنند تا تامین انرژی آنها در بلند مدت تضمین شود.
وی گفت: در آینده شاهد خواهیم بود که رقابتی که اکنون در صنایع فولادی برای سنگ آهن وجود دارد در حمل و نقل ، زیرساخت و انرژی هم ایجاد می شود.
صباغ، مشکل تامین سنگ آهن برای فولادسازان را مهم دانست و گفت : برای حل بحران سنگ آهن باید به سمت واردات برویم که می توان از مدل تلفیقی استفاده کرد و دولت با شرکت های بزرگ مذاکره خواهد کرد تا واردات سنگ آهن انجام دهند و با سنگ آهن داخلی به صورت تلفیقی تعیین قیمت می شود بدین ترتیب هم بازار تامین می شود و هم قیمت ها کنترل می شود.
وی لزوم توسه صادرات را نیز یادآور شد و گفت: دولت صادرات را به شرط وجود ذخایر مطمئن داخلی و موجودی انبارهای داخلی تسهیل می کند بدین ترتیب در بازار داخلی اطمینان لازم را خواهیم داشت.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: اگر طرح مسکن ملی اجرایی شود شاید وارد کننده فولاد هم خواهیم شد چون با تقاضای بسیار زیادی مواجه خواهیم شد . هم اکنون طرح مسکن ملی با استقبال مردم مواجه شده است و صنایع بالادستی هم استقبال می کنند چون استفاده از محصولات در داخل کشور اشتغال زاست و مزایای بسیاری برای کشور دارد.