×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

سوران احمدی‌زاد-مدرس دانشگاه

در میان نظریه‌پردازها همیشه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا بومی سازی یا لوکالیزیشن در مقابل جهانی سازی یا همان گلوبالیزیشن قرار می‌گیرد یا خود منجر به تقویت آن می‌شود؟پژوهش‌های انجام گرفته در ۶۰ کشور جهان نشانگر آن است که کشورهایی که خود پدر و مادر جهانی شدن هستند، کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا که مردم آن مخالف جهانی شدن هستند و خروج آمریکایی‌ها به سرپرستی دونالد ترامپ از معاهدات جهانی و همچنین ترسیم دیوار و مرزی بین خود و کشورهایی همچون مکزیک و درگیری تجاری با چین و تحریم کشورهایی همچون ایران خود را از دیگر کشورهای جهان جدا و اقدام به بومی ‌سازی تولید کرده است.بومی سازی به معنی استفاده از محصولات و دانش‌هایی است که تولیدکننده برای حال‌حاضر و مکان حاضر تولید نکرده ایجاد کنیم، برای مثال تولیدکننده‌ای در کشور هلند محصولی را تولید کرده که متناسب با آب و هوای بارانی هلند است آیا ما هم قادر هستیم از این محصول در آب و هوای خشک و نیمه‌خشک ایران استفاده کنیم؟ در واقع بومی‌سازی الزاما به معنای تولید محصول جدیدی نیست بلکه می‌توان از تولیدات دیگر کشورها برای بومی سازی الگوپذیری کرد.فرض کنید که فنلاند تولیدکننده یک بازی فکری است زمانی که وارد کشور ایران شود ضروری است زبان آن را به فارسی یا کُردی تغییر دهیم همچنین بسیاری از آپ‌ها و اپلیکیشن‌های موجود فاقد تقویم هجری شمسی هستند که اگر ما قادر به تغییر و ایجاد این قابلیت در آن برنامه باشیم به نوعی بومی‌سازی کرده‌ایم، هرچند که گاهی اوقات می‌توان صفر تا صد یک محصول را طراحی و تولید کرد که این تولیدات بسیار ارزشمند و به صرفه هستند، اما این نکته را حتما به یاد داشته باشیم که محصولاتی خارجی که مصداق وبا هستند را وارد کشور نکنیم زیرا وابستگی صرف به اقتصاد خارجی باعث رکود و نابودی اقتصادی یک کشور می‌شود.

سه فاکتور اصلی را که سبب رونق بومی‌سازی می‌شود اینگونه برشمرد و افزود: تولیدات با کیفیت، تحقیق و توسعه و قدرت رقابت‌پذیری سه فاکتور مشترک و مهم در جهان است که سبب رونق بومی‌سازی تولید در هر کشوری می‌شود.تولیدکنندگان بومی نباید انتظار این را داشته باشند که مردم، تولیدات فاقد کیفیت آن‌ها را صرفا به این دلیل که بومی هستند خریداری کنند پس باید سعی‌مان بر این باشد که تا آنجا که امکان دارد محصولاتی با کیفیت بالا تولید نمائیم.آنچه که در بحث بومی‌سازی تولید مهم است این است که سعی کنیم دانشگاه و صنعت را به طور مستمر پایش کنیم، لازم است که دانشگاه‌ها و صنعت از واحدهای تحقیق و توسعه به روز باشند و در جذب نیروهای انسانی قوی و کارآمد تلاش کنند و از بازاریابی‌های نوین و تبلیغات به روز استفاده کنند تا بازار را از حالت ایستا به خالت پویا درآورند.کشوری همانند کره جنوبی در دهه ۷۰ میلادی جزء فقیرترین کشورهای جهان بوده که تولید خودروی آنچنانی به شکل امروز را نداشت اما از دهه ۹۰ میلادی که واردات خودروهای خارجی ممنوع شد همانگونه که در ۲۰ و ۲۵ سال گذشته دیده شد، کره جنوبی در صنعت خودرو رقابت‌پذیری را در خود بوجود آورد و امروزه برندهای کره‌جنوبی در سراسر جهان وجود دارند و ماهم باید سعی کنیم که با ایجاد مشوق صنایع تولید داخلی را به سمت رقابت‌پذیری هدایت کنیم.نکته حائز اهمیت در بحث رونق بومی‌سازی تولید آماده‌سازی شرکت‌ها برای افزایش رقابت‌پذیری در سطح جهان است، یعنی اگر ما یک محصولی را در داخل کشور بومی‌سازی کردیم می‌توانیم آن را در کشورهای همسایه و مناطقی که به لحاظ فرهنگی با ما اشتراک دارند عرضه کنیم؛ برای مثال موبایل‌هایی که در سنندج تولید می شود اگر قابلیت منوی کُردی را به آن اضافه شود این بومی‌سازی ما شکل رقابت‌پذیری جهانی پیدا خواهد کرد.شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار جهانی را دارند و در ابتدا از تولیدات بومی‌سازی شروع کرده، لازم است که از کسب و کارهای آنلاین بهره بگیرند زیرا بدون مرز و بصورت شبانه‌روزی است اما در خصوص ورود به بازارهای جهانی باید نکاتی را از قبیل عوامل فرهنگی، قوانین سیاسی، قوانین گمرکی و … کشور میزبان را نیز در نظر داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.