امیر پویان رفیعی شاد-رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری
کیوسک خبر ـ دو عامل سبب حال بد گردشگری ایران است. نباید فراموش کرد که گردشگری به شدت به اینترنت وابسته است. نخستین صنعتی که به حوزه الکترونیک و تکنولوژی ورود کرد، حوزه گردشگری است. در این میان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بیشترین استفاده را از این بخش میبرند و درواقع کسب و کار آنها در بستر الکترونیک رقم میخورد. به جرات میتوان گفت، زمانی که بسیاری از کسب و کارها هنوز با بستر وب آشنایی نداشتند، صنعت گردشگری در این بستر فعالیت میکرد. حتا سیستمهای رزرواسیون ما در این بستر انجام میشود.
صنعت گردشگری با تکنولوژی آمیخته است. از این رو کندی سرعت اینترنت و فیلتر شدن اپلیکیشنهایی که بخش عمدهای از بار تبلیغات و فعالیت آژانسداران و فعالان گردشگری بر روی آنها انجام میشد، آسیبهای زیادی را متوجه صنعت گردشگری کرده است. بسیاری از فعالان حوزه گردشگری، باشگاه مشتریانشان را در بستر این اپلیکیشنها فعال کرده بودند و اکنون با به مخاطره افتادن این بستر، از آنجایی که جایگزینی و جابهجایی به اپلیکشن جدید همواره با مقاومت از سوی مشتریان همراه است و قطعا زمانبر خواهد بود، مشکلات عدیدهای را به همراه آورده است.
علاوه بر فعالیتهایی که مطرح شد، بارگذاری اطلاعات مسافرین و آنچه که باید در سایتها انجام میشد در بستر وب انجام میشود حتا اطلاعات قراردادها، تورها و سفرها نیز از طریق همین اپلیکیشنها ارسال میشد که در شرایط موجود مختل شده است. علاوه بر تورهای داخلی که با چنین مسائلی روبه رو شدهاند در بحث تورهای نیز با چالشهای فراوان همراه هستیم. چنانکه عملکرد نهادهای متولی در غرب و واکنشهایی که نشان دادند، به گونهای ایران را جلوه میدهد که تصویری نامناسب از ایران است و این در ذهن گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر، تاثیرگذار است.
گردشگری ایران در حوزه تورهای ورودی، دو فصل پرمسافر دارد، بهار و پاییز این دو فصل هستند و عموما در اردیبهشت و خرداد و مهر، آبان و آذر تعداد گردشگران ورودی ما افزایش مییابد. با وجود آنکه اکنون در زمان پر مسافر ایران قرار داریم و تورهای ورودی پاییز میتوانست تامین کننده هزینههای سالانه ما باشد اما عملا با لغو این تورها ضرر و زیان زیادی متوجه گردشگری شده است. شرایط به گونهایست که حتا نمیتوانیم به ورود تورهای گردشگران خارجی در اردیبهشت سال آینده نیز امید داشته باشیم.
حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تورهای ورودی سفرشان به ایران را کنسل کردهاند. گروهی که سفرشان را کنسل نکردند از آن جهت است که مدل اجرای تورهای ورودی به این شکل است که بلیت عموما توسط کارگزار ما در کشورها یا خود افراد تهیه میشود از این رو برخی از گردشگران برای آنکه خسارت و جریمه کنسلی ندهند سفرشان به ایران را لغو نکردند. اما برخی دیگر پرداخت خسارت را پذیرفتند و سفرشان را کنسل کردهاند. لغو تورهای ورودی علاوه بر آنکه با کنسلی رزرو هتلها و پروازها همراه است، بیکاری راهنمایان گردشگری را نیز به همراه دارد. تمام اعضای زنجیره گردشگری از این ضرر و زیان تاثیر میگیرند.
آمار ریجکتی وعدم صدور روادید بیشتر شده و این امر بر تورهای خروجی تاثیرگذار است. به نوعی میتوان گفت، علاوه بر گردشگری داخلی و تورهای ورودی، گردشگری خروجی نیز با رکود روبه رو شده است.
بیش از ۳ هزار آژانس و دفتر خدمات مسافرتی کشور در تهران فعال هستند، شاید تعداد دفاتر خدمات مسافرتی که به صورت کامل تعطیل کردهباشند زیاد نباشد اما تعدیل نیرو بسیارزیاد است. درحالی که درصدد ایجاد اشتغال هستیم، با بروز چنین مشکلاتی، تعدیل نیرو اتفاق میافتد و بیکاری اوج میگیرد. بنگاههای اقتصادی با کاهش نیرو همراه هستند. بسیاری از فعالان گردشگری توان بازپرداخت اجارهها و هزینههای جاری خود را هم ندارند. با توجه به شرایط موجود دور نیست زمانی که شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای فعال در حوزه گردشگری باشیم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=171733