به گزارش کیوسک خبر، در بین خودروسازان جهانی، تعداد خودروسازان با اعتبار تویوتا انگشت شمار هستند. این موضوع فقط به خاطر تیراژ تولید جهانی آن نیست که سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در جهان می فروشد، بلکه فلسفه تولید این شرکت بوده که بخش های مهم صنعت خودرو را در نیمه دوم قرن بیستم از نو تعریف و تبیین کرده و به عنوان سرآمد تولید به عنوان استاندارد در صنعت خودرو شناخته می شود.
با این همه شهرتی که در سرآمدی کسب کرده، تویوتا در بحث خودروهای برقی و صنعت باتری خودرو نسبت به سایر خودروسازان همتا، از قافله عقب مانده، هرچند که این تعلل و تأخیر سرانجام رو به پایان است.
در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، تویوتا از راهبرد جدید و بهبود یافته خود در بخش خودروهای برقی باتری دار BEV مخفف Battery electric vehicles رونمایی کرد. این خودروساز ژاپنی در یک رویداد باشکوه خبری، اعلام کرد که برای تسریع در توسعه بی.ایی.وی [خودروهای برقی باتری دار] ۳۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۰ یعنی کمتر از یک دهه، بیش از ۳۰ مدل جدید خودروی برقی به بازار جهانی معرفی خواهد کرد. این خبر نشان از گامی بزرگتر و چشمگیرتر نسبت به برنامه ی راهبردی پیشین این شرکت دارد. بر اساس برنامه قبلی، قرار بود با صرف ۱۷ میلیارد دلار ۱۵ مدل جدید خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ عرضه نماید. به نظر می رسد که تویوتا به این نتیجه رسیده است که مقاومت بی فایده است و بهتر است با روند جهانی همراه شود در حالی که چند بار مدیر عامل این شرکت جهان را آماده ی گذار از بنزینی به برقی نمی دید و اصرار داشت که مسیر آن از خودروهای هیبریدی می گذرد.
بدون تردید صرف ۳۵ میلیارد دلار برای توسعه خودروهای برقی با باتری بسیار بلندپروازانه است حتی در مقایسه با سایر خودروسازان همتا و همتراز مثل فورد آمریکا که برنامه ریزی کرده است تا دو سال آینده سالانه ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی به بازار عرضه کند. بر اساس برنامه راهبردی فورد، قرار است حداقل ۴۰ درصد از محصولات این شرکت تا سال ۲۰۳۰ برقی با باتری باشند. حالا بر اساس راهبرد بلندپروازانه تویوتا، قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳٫۵ میلیون دستگاه خودروی برقی به فروش برساند.
این هدف بلندپروازانه نیاز به افزایش ظرفیت تولید باتری در جهان دارد. به همین دلیل است که در ۶ دسامبر ۲۰۲۱ تویوتا اعلام کرد در کارولینای شمالی، با سرمایه گذاری ۱٫۳ میلیارد دلار کارخانه تولید باتری راه اندازی خواهد کرد.
با توجه به عظمت این بنگاه اقتصادی و داشتن چند زیربرند، دوران گذار از بنزینی به برقی، یک شبه امکان پذیر نخواهد بود. این کمپانی، در اکثر سگمنت های بازار خودرو محصول پرفروش دارد و شروع و پایان برقی شدن محصولات این شرکت در دسته بندی ها و سگمنت های مختلف بازار متفاوت خواهد بود. به احتمال زیاد این دوره گذار با برند پرچمدار این گروه خودروسازی یعنی لکسوس آغاز خواهد شد. همان طور که در مجله پاپیولار ساینس Popular Science در ۱۸ دسامبر هم منتشر شد، فروش محصولات بنزینی درون ساز در آمریکای شمالی، اروپا و چین از سال ۲۰۳۵ متوقف خواهد شد و این دوره گذار با معرفی کراس اور لکسوس آرزی RZ مدل ۲۰۲۲ شروع می شود. این خودرو هم از همان پلتفرمی استفاده می کند که قرار است خودروهای bZ4X و سوباروی سولترالکسوس SolterraLexus روی آن تولید شوند. سپس در سایر سگمنت ها از جمله سدان، اس.یو.وی و سوپرکارها هم به تدریج برقی سازی گسترش خواهد یافت.
در بین برندهای تویوتا، لکسوس، ویترین و چهره ی مورد علاقه ای است که تویوتا می خواهد از خود نزد افکار عمومی جهانی به نمایش بگذارد و طبیعی است که در دوران گذار از بنزینی به برقی هم لکسوس همچنان پرچمدار این گروه خودروسازی ژاپنی باشد.
منبع: GuruFocus
https://www.kioskekhabar.ir/?p=134900