به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، دانش بیمهای یکی از مهمترین اجزای دانش مالی مشتریان است و در صنعت بیمه نیز مانند سایر صنایع و سازمانها، سنجش مؤلفههای موثر بر عملکرد، کارائی، ضریب نفوذ و شناخت مخاطبان و مشتریان ضرورت دارد.
با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «سواد بیمهای مشتریان: شواهدی از دادههای پیمایشی» نموده است. این گزارش که توسط دکتر اسداله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه و با همکاری محمد خلیلیان و محبوبه رویینتن نگاشته شده، ترجمه پیمایشی است که از صاحبنظران سنجش سواد بیمه در آمریکا و با هدف ارزیابی دانش، اعتمادبهنفس و ظرفیت تصمیمگیریهای مشتریان بیمه منتشر شده است.
بر اساس یافتههای این پژوهش، مشتریان، دانش اندک و سطح پایینی از اطمینان در تصمیمگیری بیمهای دارند و سواد بیمهای بیشترین همبستگی را با میزان آموزش مالی و داراییهای شخصی دارد. سواد بیمهای همچنین با اطمینان مشتریان در تصمیم برای انتخاب بیمه و منابع اطلاعاتیای که ترجیح میدهند، مرتبط است و مشتریانی که منابع اطلاعاتی غیررسمی مانند خانواده یا دوستان را ترجیح میدهند، سواد مالی بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند.
نتایج گزارش حاضر در خارج از ایران و مطالعات در داخل کشور نشان دهنده آن است که هر چه سطح سواد مالی و بیمهای افراد بیشتر باشد تمایل آنها به سرمایهگذاریهای بیمهای بیشتر خواهد بود. به این ترتیب شناخت منابع تصمیمگیری مشتریان و کمیت و کیفیت متغیرهای موثر بر دانش و مهارت آنان برای هر گونه سیاستگذاری و مدیریت بازار بیمه لازم وضروری است.
هر اندازه مشتریان دانش و مهارت بیشتری داشته باشند خدمات متناسب و بهتری دریافت و خریداری میکنند، در نتیجه شرکتهای بیمه فروش بیشتر و مشتریان نیز رضایت بالاتری را کسب خواهند کرد. مطالعه سواد مالی و سواد بیمهای به عنوان علل توجه و ترجیح مردم به سرمایهگذاری در بیمههای اختیاری و تجاری نیز حائز اهمیت است.
همچنین به دلیل تأثیرات مثبت ارتقاء سواد بیمهای مشتریان بر بهرهوری و اعتماد نهادی، لازم است صنعت بیمه همه ابزارهای ممکن آموزش و آگاهسازی مشتریان از جمله؛ برگزاری نشستهای علمی، کمک به تولید محتوای درسی، انتشار کتب تخصصی، وارد کردن مسئله بیمه در برنامههای صدا و سیما، انتشار مطالب و محتوای آموزش چند رسانهای، پرداختن به حقوق بیمه در نشریات تخصصی و استفاده از ظرفیت رسانهها، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را به منظور افزایش اطلاعات، ارتقاء دانش و گفتمانسازی بیمه در سطح جامعه، نخبگان و مدیران به کار گیرد و از این طریق به ارتقاء سواد بیمهای مشتریان و شهروندان کمک نماید.
علاقهمندان جهت دریافت متن کامل این گزارش میتوانند به وبسایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1479/ مراجعه نمایند.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=115496