به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه در این گزارش با اشاره به مهمترین سیاستهای اتخاذ شده در دوره شیوع ویروس کرونا در ایران و برخی کشورهای جهان، راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با شیوع این ویروس(با دو رویکرد کلان و خرد) در صنعت بیمه و بازار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده است.
بر اساس نتایج این گزارش پژوهشی، شیوع ویروس کرونا به دلیل تعطیلی اجباری، دورکاری و تعدیل نیرو موجب کاهش بهرهوری شرکتها می شود. کاهش بهرهوری نیرویکار نیز به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا، از دستدادن شغل و کاهش درآمد رخ داده است.
همچنین شیوع این ویروس افزایش هزینه شرکت ها را در موارد هزینههای نظافتی، خدمات مراقبتی و پیشگیری از ابتلای کارکنان به خصوص در ادارات و سازمانهای بزرگ در پی داشته است. پاندمی کرونا از یک سو هزینههای مربوط به تهیه کیت تشخیصی بیماری کرونا، انجام آزمایشات، تامین دارو، درمان بیماران، تجهیز و نوسازی تختهای ICU و تهیه لوازم حفاظت فردی برای کادر درمان را افزایش داده و از سوی دیگر افزایش تقاضای خدمات درمانی جدید نظیر خدمات پزشکی از راه دور(تله مدیسن) یا تقاضای بیمهنامههای خاص نظیر بیمهنامه بیماریهای پاندمی را به همراه داشته است و در صورت ادامه یافتن پاندمی کرونا، افزایش در نرخهای بیمهنامه درمان نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. با این حال تعیین سود و زیان بیمهگرانِ درمان بستگی زیادی به طول دوره شیوع این ویروس و رفتار بیمهشدگان بعد از پایان یا فروکشکردن این پاندمی خواهد داشت.
بر پایه این گزارش، در کنار مجموع آثار منفی این پاندمی، شیوع ویروس کرونا منجر به ارائه محصولات نوین شناسایی و درمان مبتلایان شده و ضمن گسترش ارائه خدمات غیرحضوری توسط استارتآپها، این فرصت را در اختیار شرکتهای بیمه قرار داده که با بهرهگیری از تجارب سایر کشورها در مواجه با این پاندمی، با ارائه محصولات بیمهای جدید در حوزه درمان و تدوین برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت گامی موثر در جهت افزایش ظرفیت شبکه بهداشت و درمان کشور بردارند.
متن کامل این گزارش در آدرس http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1210 قابل دسترسی است.