به گزارش کیوسک خبر، اکثر صاحبان خودروهای برقی وقتی مجبور می شوند دور از منزل خود ماشینشان را شارژ کنند، با چنین موقعیت هایی رو به رو می شوند. این روزها هم که اَپ های[اپلیکیشن های موبایلی] متنوعی برای گوشی های هوشمند طراحی شده و مردم می توانند هر جایی که گیر افتاده اند، روی موبایل نزدیک ترین جایگاه شارژ خودرو را پیدا کنند، اما گاهی اوقات سر از کوچه پس کوچه، محیط خلوت، دورافتاده و ترسناک هم در می آوردند، بدتر از آن این که گاهی نیمه شب به این وضع دچار می شوند.
گیبی شنهار Gabe Shenhar مدیر تست خودروی کانزومر ریپورتس Consumer Reports می گوید: «بعضی از جایگاه های شارژ خودرو، خیلی شباهت به محیط های عادی زندگی مردم ندارند.»
در ابتدای راه گذار از خودروهای بنزینی به برقی، خیلی از بانوان از خرید خودروهای برقی اکراه داشته اند چون همیشه احساس ناامنی تمام شدن شارژ باتری خودرو با آنها بوده و این که زمان شارژ شدن خودرو مثل پر کردن باک بنزین کوتاه نیست و در محیط های خلوت و دور افتاده اضطراب ایجاد می کند. حالا که همه خودروسازان دنیا برای این گذار خود را آماده می کنند و حکومت ها و سیاست گذاران بر طبل گسترش خودروهای برقی می کوبند، هنوز برخی از معضلات جایگاه شارژ و مدت زمان لازم برای شارژ به قوت خود باقی مانده است. از جمله:
اکثر جایگاه های شارژ در فضاهایی ایجاد شده اند که به پریز برق نزدیک باشند، در نتیجه باید زمین در آن مکان تجاری یا گران نباشد چون اصلا صرف نمی کند.
یافتن جایگاه های شارژ برای بانوان دشوارتر از آقایان است و مشکل دیگر عدم سازگاری پریزها یا تجهیزات شارژ با درگاه دریافت شارژ خودرو است و این موضوع برای بانوان دشوارتر است.
چلسی سکستون Chelsea Sexton از هواداران گسترش خودروهای برقی می نویسد: «دو نقطه ضعف در خصوص جایگاه های شارژ خودرو یکی نبودن در معرض دید رانندگان است و دوم تأمین امنیت و کاهش حس اضطراب. مرد و زن ندارد و هیچ کس دوست ندارد خودروی خود را جایی شارژ کند که در آن احساس امنیت ندارد. باید در کنار این جایگاه ها، مخصوصاً که زمان انتظار طولانی است، امکاناتی از قبیل دستشویی، نور کافی و امکانات ضروری از این قبیل تعبیه شوند.»
چون اکثر دارندگان خودروهای برقی عادت کرده اند که خودروی خود را شبانه در گاراژ یا پارکینگ شارژ کنند، از این رو تمام جایگاه هایی که ایجاد شده اند، در بیشتر اوقات و تا زمانی که اضطرار پیش نیاید، مورد استفاده قرار نمی گیرند. سخت است که این جایگاه ها و امکانات را سودآور کرد. اما همین اضطراب و تشویش های احتمالی خودش یکی از موانع مهم گسترش خودروهای برقی در میان مردم است. تا زمانی که مردم نتوانند جایگاه های عمومی شارژ خودروی برقی را به وفور و ایمن در معرض دید خود ببینند، به خودروهای برقی روی نمی آورند. این موضوع در سفرهای طولانی و بین شهری بیشتر حس می شود و بیشتر اتفاق می افتد.
شرکت خودروسازی تسلا به این راه حل رسیده که شبکه ای از سوپرشارژر ایجاد کند که زمان کمتری برای شارژ خودرو لازم دارد. شنهار می گوید اکثر جایگاه های شبکه تسلا در محیطی شلوغ و پررفت و آمد با نور کافی در نظر گرفته شده است. چون این شبکه ها را خود کمپانی رایج کرده، به درآمد حاصل از آن هم فکر شده است. خیلی از سوپرمارکت ها هم جایگاه های شارژ خودرو را در پشت یا انبار خود تعبیه کرده اند که به تأسیسات برق نزدیک باشد و خودش انگیزه ای برای جلب مشتریان هم به حساب می آید.
کوین گراسیا Quin Garcia مدیر عامل اتوتک ونچرز Autotech Ventures می گوید تعبیه جایگاه شارژ در کنار کسب و کار «بازی سه سر بُرد» است. مشتری به صورت مجانی از این جایگاه استفاده می کند، شرکت های تبلیغاتی می توانند به دیده شدن برند خود از این جایگاه استفاده کنند، صاحب کسب و پیشه ای که این جایگاه را ایجاد کرده هم از مشتریان بیشتری برخوردار می شود. جایگاه هایی که اجازه نصب آگهی پیدا می کنند، از گردش مالی به وجود آمده می توان به مشتریان خدمات شارژ رایگان خودرو داد.
برخی از خودروسازان هم ساخت جایگاه شارژ خودرو را جزو مسئولیت های اجتماعی خود می دانند، برای مثال جنرال موتورز هم نوید داده است که ۴۰ هزار جایگاه عمومی شارژ خودرو و هزاران جایگاه در نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش احداث می کند. برای این کار هم ۷۵۰ میلیون دلار اختصاص داده است. برای عبور بهتر از دوران گذار بنزینی به برقی، باید شارژ خودروهای برقی آسان، راحت و امن باشد، چه در روز و چه در نیمه های شب.
منبع: Detroit Free Press
https://www.kioskekhabar.ir/?p=132375