طرح اندازهگیری سیلیس محلول فجر انرژی خلیجفارس در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی، بهعنوان نوآوری برتر در سال ۱۴۰۲ شناخته شده و تندیس زرین این جشنواره را کسب کرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابطعمومی شرکت فجر انرژی خلیجفارس، صبح دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی به همت دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری نهادهای دولتی و شرکتهای بزرگ صنعتی در راستای دستیابی به اهداف توسعه اقتصاددانش بنیان، جهش تولید ملی و حمایت از نوآوریهای ایرانی، در دانشگاه شریف برگزار شد.
این جشنواره قصد دارد تا با شناسایی، ممیزی و انتخاب برترین نوآوریهای ایرانی در چهار بخش نوآوری در محصول، نوآوری در خدمت، نوآوری در فرایند و نوآوری در کسبوکار زمینه معرفی از تلاشگران صنعت و کسبوکار را فراهم کند.
شرکت فجر انرژی خلیجفارس نیز با ارائه طرح اندازهگیری سیلیس محلول در این همایش شرکت کرده و ارزیابان دانشگاه شریف با حضور میدانی در این مجتمع، جوانب مختلف فرایند را بررسی کردند. پس از ارزیابیهای مختلف طرح اندازهگیری سیلیس محلول که پیشازاین توسط آزمایشگاه فجر انرژی ثبت ملی شده بود، بهعنوان نوآوری برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲ شناخته شد.
کارشناسان آزمایشگاه از سالهای گذشته به دلیل وجود برخی ملاحظات بهداشتی در مواد شیمیایی موجود در روش ASTM D-859 و افزایش دقت تست با مطالعه مقالات، بررسیهای فنی و انجام تستهای کنترل کیفیت روش اندازهگیری سیلیس محلول را جاری کرده که پس از تأیید ارزیابان مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران، پیشنهاد شد بهعنوان استاندارد ملی منتشر شود.
ثبت استاندارد ملی یک روش آزمون، دارای چرخه پیچیده و زمانبر است که از اواخر سال ۱۴۰۰ با ثبت درخواست و مکاتبه با سازمان ملی استاندارد چرخه ملیشدن روش آغاز شد که با برآوردهکردن الزامات خواسته شده از مرکز و ارسال گزارشهای نتایج، مستندات و… جلسههای بررسی استاندارد در کمیسیون فنی تدوین استاندارد برگزار شد که پس از تأیید نهایی و ویرایش روش جاری شرکت بهعنوان استاندارد ملی ثبت شد.
حال این روش جدید که در ابتدا بهعنوان یک پیشنهاد از سوی کارکنان آزمایشگاه شرکت فجر انرژی خلیجفارس در سامانه نظام خلاقیت و پیشنهادات این شرکت ثبت شده بود، بهعنوان یک نوآوری جدید از سوی دانشگاه شریف شناخته شد.
قابلذکر است مرکز توسعه فناوری و نوآوریهای دانشگاه صنعتی شریف بهعنوان دبیرخانه ارزیابی نوآوری، نسبت به طراحی و اجرای کلینیک نوآوری اقدام کرده که در ۷ سال گذشته در بیش از ۱۵۰ شرکت بزرگ ایرانی در صنایع مختلف به اجرا گذاشته شده است.
هدف از این کلینیک بررسی فرایندهای تحقیق و توسعه و نوآوری در شرکتهای بزرگ بهمنظور کسب اطمینان از پیادهسازی اثربخش و کارآمد نظام مدیریت نوآوری جهت جذب، پرورش و توسعه ایدههای جذاب جدیدی است که بتواند رقابتپذیری شرکتها را در صنعت ارتقا دهد