×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
صفر تا صد خرید و فروش سیمان از بورس کالا

دریافت کد بورسی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»؛ برای خرید یا فروش محصول در بورس کالا؛ اولین گام دریافت کد معاملاتی است. برای این کار متقاضیان یا عرضه کنندگان در یک فرآیند یکسان به یکی از کارگزاری های مجاز مراجعه کرده و ضمن ارائه لیست اطلاعات و مدارک مورد نیاز به کارگزاری مربوطه منتظر بررسی اطلاعات و مدارک و ثبت درخواست کد و آپلود مدارک در سامانه بورس کالا می شوند. پس از بررسی درخواست درصورت تکمیل نبودن مدارک، نواقص برطرف و فرآیند بررسی اطلاعات و ارسال به بورس مجددا صورت می گیرد. در مقابل چنانچه مدارک تکمیل باشد درخواست به صورت اولیه تایید می شود و فرم درخواست کد از سامانه بورس کالا دریافت می گردد. پس از مهر و امضای فرم درخواست کد توسط کارگزار، فرم مذکور در سامانه بورس کالا آپلود شده و بعد از بررسی درخواست، تایید نهایی شده و کد صادر می شود. گفتنی است کلیه روند های پذیرش و اخذ کد بورسی برای خریداران سیمان رایگان است.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست کد

مدارکی که برای صدور کد معاملاتی نیاز است در مشتریان حقیقی و حقوقی تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

مشتریان حقوقی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی شامل فرم درخواست کد حقوقی، کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و تمام اعضا هیئت مدیره، اساسنامه، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات اعضای هیات مدیره و سایر روزنامه های رسمی مهم، پروانه بهره برداری و سایر مجوزهای فعالیت معتبر است.

مشتریان حقیقی

مدارک مورد نیاز مشتریان حقیقی نیز شامل فرم درخواست کد حقیقی و کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه است.

اقدامات برای تسریع ورود سیمان به بورس

موضوع مهمی که برای تسریع در امر اخذ کد بورسی اتخاذ شده این است که بورس کالا در زمان پذیرش مشتریان و اخذ کد بورسی، الزامی برای ثبت انبار مشتریان حقیقی و حقوقی در سامانه جامه انبارها ندارد تا مراحل پذیرش و اخذ کد با سرعت انجام شود اما این مشتریان پس از اخذ کد بورسی و ورود به فرآیند معاملات سیمان در بورس، باید اطلاعات معاملات را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند.

همچنین اقدام مهم دیگری که در راستای تسریع و تسهیل ورود کل سیمان کشور و فعالان این صنعت به بورس کالا اتخاذ شده، رفع الزام اخذ صورت های مالی حسابرسی شده از مشتریان سیمان در بورس کالا به صورت موقتی و به مدت سه ماه است تا پس از این مدت تصمیم گیری لازم در این زمینه اخذ شود.

فرآیند سفارش معامله سیمان

پس از مراجعه تولیدکنندگان سیمان به کارگزاری ها و اخذ کد معاملاتی، با انتشار امیدنامه پذیرش کالا در بورس، اطلاعیه عرضه بعد از تودیع تضامین لازم توسط عرضه کننده نزد اتاق پایاپای منتشر شده و درنهایت سفارش عرضه کالا در تالار معاملاتی توسط کارگزار فروشنده ثبت می شود.

در جهت مقابل، خریدار نیز پس از دریافت کد معاملاتی، اقدام به افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک های مورد تایید اتاق پایاپای بورس می کند و بعد از پرداخت پیش پرداخت متناسب با ارزش معامله، ثبت سفارش متقاضی خرید کالا را در تالار معاملاتی توسط کارگزار انجام می دهد. در نهایت هم معامله به صورت حراج یک طرفه و ناپیوسته و رقابت متقاضیان خرید انجام و تسویه قرارداد و تحویل کالا صورت می پذیرد.

توجه خریداران برای واریز وجه

در این زمینه لازم است خریداران واریز وجه پیش از معامله به عنوان پیش پرداخت را در حساب وکالتی خود نزد اتاق پایاپای بورس واریز کرده و پس از معامله مطابق با صورتحسابی که توسط کارگزار خریدار صادر می شود، وجه مانده پرداختی باید به حساب عملیاتی بورس کالا واریز شود. در این میان تنها هزینه مالیات بر ارزش افزوده به حساب معرفی شده فروشنده در اطلاعیه عرضه از سوی خریدار واریز خواهد شد.