دکتر علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی از انعقاد تفاهمنامه مشترک بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تعامل دوطرفه بین صنعت بیمه و زیستبوم فناوری و شرکتهای دانشبنیان در راستای افزایش ضریب فناوری و ضریب نفوذ بیمه خبر داد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از خبرگزاری فارس، عضو هیات عامل بیمه مرکزی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: تفاهمنامهای روز آینده بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا میشود که یکی از اهداف مهم آن، افزایش ضریب نفوذ فناوری در صنعت بیمه است تا بتوان از این طریق ضریب نفوذ بیمه در کشور را افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه موضوع اصلی این تفاهم نامه، افزایش ضریب نفوذ بیمه با اتکای فناوری و توسعه نوآوری در صنعت بیمه است گفت: بر اساس مفاد این تفاهمنامه، یک مرکز نوآوری در صنعت بیمه ایجاد میشود که چند رسالت مهم برعهده دارد.
عضو هیات عامل بیمه مرکزی یکی از این رسالت ها را جذب ایده از سوی زیستبوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: در این فضا، توجه صاحبان ایده را به سمت صنعت بیمه معطوف خواهیم کرد تا کسانی که خارج از صنعت بیمه در زمینه زیست بوم فناوری و شرکت های دانشبنیان فعالیت دارند، ایدههای نو خود را به صنعت بیمه بیاوردند. در واقع هدف ما بومی سازی ایده های نوین زیست بوم های فناوری با محوریت بیمه است.
دکتر بنیادی نائینی افزود: از موارد دیگر در این تفاهمنامه می توان به شناسایی ایده های قابل سرمایهگذاری از سوی صنعت بیمه اشاره کرد، در واقع قرار است یک ارتباط دو سویه بین صنعت بیمه و زیستبوم های فناوری کشور و شرکتهای دانشبنیان ایجاد شود.
عضو هیأت عامل بیمه مرکزی اظهار کرد: مرکز نوآوری صنعت بیمه در واقع تسهیلگر ارتباط میان فعالان زیستبوم فناوری و صنعت بیمه است.
صنعت بیمه میتواند خدماتی چون بیمههای کیفیت محصول، ضمانتنامهها و ایجاد فضای سرمایهگذاری به شرکتهای دانشبنیان ارائه کند. همچنین شرکتهای دانشبنیان نیز با طراحی محصولات نوین بیمه ای مانند بیمههای سایبری برای شرکتهای بیمه، تعیین ریسک کالاهای دانشبنیان، تسهیل در بکارگیری فناوریها در صدور بیمه نامه ها و پرداخت خسارت به صنعت بیمه کمک کنند.
به گفته معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، در حال حاضر تعداد اندکی از شرکتهای دانشبنیان در زمینه بیمه مجوز گرفتند که عمده آنها در زمینه روشهای فروش جدید بیمهنامه فعالیت میکنند و ما در صدد هستیم شرکتهای دانشبنیان را در حوزه پرداخت خسارت هم فعال کنیم و از دانش آنها در ارائه خدمات بهتر به مردم بهره مند شویم.
دکتر بنیادی نائینی ادامه داد: از دیگر زمینههای مشارکت با دانشبنیانها میتوان به توسعه سرمایهگذاری در حوزههای خطرپذیر دانش بنیان عنوان کرد. همچنین میتوان ظرفیت های نوین بینالمللی در صنعت بیمه را به وسیله شرکتهای دانشبنیان شناسایی کرد.
وی اظهار داشت: در زمینه خدمات متقابل در حوزه فناوری و صنعت بیمه باید به اقداماتی چون ایجاد محیط امن آزمونگری (sand box) که در آن ایدههای نوآوری قبل از تبدیل به آیین نامه، ابتدا در یک محیط آزمایشی چک می شوند و از ظرفیت دانشبنیانها برای مدل سازی در رشته های بیمهای نوین همچنین شبکهسازی با استفاده از زیستبوم فناوری اشاره کرد.
به گفته وی، مراکز نوآوری شتابدهنده و خانههای خلاق و اینشورتکها در این طرح دنبال میشوند و از زیستبوم فناوری در جهت تجاریسازی ایدههای خلاقانه بیمهای استفاده خواهیم کرد.
بنیان گذار مرکز نوآوری صنعت بیمه در زمینه اینکه صنعت بیمه چه اثری بر افزایش استاندارد و سرمایهگذاری ایجاد میکند، گفت: اولا از طریق ارتقای فرهنگ عام بیمه ای حاکم بر جامعه میتوان مردم را به خرید بیمه بیش از پیش ترغیب کرد و تمایل به خرید بیمههای عمر و زندگی را افزایش داد. ثانیاً اعتباری که از صنعت بیمه ایجاد میشود در پروژههای سودآور و کلان استفاده شود و بیمه گذاران بتوانند از عایدی این پروژهها در حین حیات بعد از بازنشستگی و حتی بعد از حیات توسط ورثه از عایدی سرمایهها استفاده کنند.
بنیادی نائینی افرود: در دنیا ابزارهای تأمین مالی یکی از طریق بازار بدهی است که برعهده بانکهاست، یکی از طریق بازار سرمایه که از طریق بورس انجام میشود و یکی هم صنعت بیمه که در رشته بیمه عمر و زندگی میتوان در پروژههای کلان سرمایهگذاری کرد و از این نظر باید آحاد جامعه متوجه مزایای این رشته بیمه ای شوند، همچنین شرکتهای بیمه زندگی از شرکتهای بیمه عمومی باید جدا شوند تا بتوانند به صورت تخصصی و با ارائه طرح های ویژه مردم را جذب کنند.
وی اظهار کرد: از منظر اکوسیستم صنعت بیمه، محصول نوین بیمه ای متناسب با نیاز کشور باید طراحی شود. فضا برای ایجاد رشته های نوین با توجه به تنوع و گستردگی مشاغل و حرف در جامعه برای صنعت بیمه بسیار است که به کمک شرکت های دانش بنیان باید شناسایی و بیمه نامه های جدید برای آنها ارائه شود.
دکتر بنیادی همچنین در مورد اینکه در شرایط تورمی مردم چگونه میتوانند بیمههای زندگی خریداری کنند، در حالی که ارزش پسانداز آنها به وسیله تورم از بین میرود، گفت: سؤالی که مردم دارند این است اگر بیمه عمر خریداری کنند، آیا عایدی آن بیش از سود حاصل از سپردهگذاری در بانک یا بورس است، شرکتهای بیمه تخصصی زندگی باید تضمین دهند، حداقل سودی که به خریداران بیمه زندگی میدهند بیش از سود بانکی و سود بورس است، به عنوان مثال شرکتهای بیمهای در طرحهای سودآور باید سرمایهگذاری کنند تا بتوانند انتظارات بیمه گذاران را فراهم کنند و هم منابع مالی مناسبی را برای گسترش سرمایه گذاری های خود جذب کنند