دکتر پرویز خسروشاهی با حضور در برنامه «صف اول» سه شنبه شب شبکه خبر به پرسشها درباره اقدامات و برنامههای بیمه مرکزی از نظارت تا بهبود فضای کسب و کار، پاسخ داد.
به گزارش کیوسک خبر اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، دکتر خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی که به مناسبت سیزده آذر روز ملی بیمه در برنامه صف اول حضور یافته بود، در خصوص شرایط کنونی صنعت بیمه در ایران و جایگاه آن در منطقه و جهان گفت: یکی از شاخصهای که بر اساس آن روند بهبود و رشد بیمهها را ارزیابی میکنند، ضریب نفوذ بیمه است، این ضریب در ایران از ۰.۴۷ درصد در سال ۱۳۵۰ به ۲ درصد حال حاضر رسیده است.
وی در ادامه گفت: ۸۱ درصد کل حق بیمه تولیدی در دنیا متعلق به ۱۳ کشور پیشرفته مانند آمریکا، کانادا، کشورهای اروپای غربی، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و … است که ضریب نفوذشان ۹.۵ درصد است، چین ۱۰درصد حق بیمه تولیدی را دارد با ضریب نفوذ ۳.۵ یا ۳.۹ است و بقیه کشورها در مجموع ۸.۶ دهم درصد کل حق بیمه را دارند.
خسروشاهی میانگین ضریب نفوذ بیمه در منطقه خاورمیانه را ۱.۵ درصد ذکر کرد که در کشورهایی مثل ترکیه ۱.۷، امارات متحده عربی ۲.۹، عربستان سعودی و پاکستان زیر یک درصد است.
رئیس کل بیمه مرکزی، با تأکید بر اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و در بین کشورهای نوظهور، غیر از چین، وضعیت خوبی دارد، به توضیح وضعیت آماری و عددی حال حاضر صنعت بیمه ایران پرداخت و گفت: الان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور به میزان ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است، حدود ۱۶۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده، ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره بیمه شخص ثالث و ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمه بدنه خودرو صادر کرده است، ۲۵میلیون نفر بیمه تکمیلی دارند و حدود ۳۷ میلیون نفر بیمه زندگی خریداری کردند.
رئیس شورای عالی بیمه گفت: در ماه آبان، یک نظرسنجی سراسری توسط یک تیم خیلی متخصص حرفهای و مستقل در سراسر کشور انجام شد و طبق نتایج آن، مردم به بیمههای بازرگانی به طور متوسط نمره ۱۴.۶ از ۲۰ دادند که نگاه تقریباً مثبتی بود به وضعیت بیمهها در کشور.
دکتر خسروشاهی در سوالی مبنی بر موضوع حذف سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمهنامه طبق ماده ۴۸ و جریمه و توقیف خودروهای فاقد بیمهنامه توسط پلیس طبق ماده ۴۲ گفت: در حوزه کارت سوخت با تبادل اطلاعاتی که بیمه مرکزی با ستاد سوخت دارد، طبق زمان بندی که آنها دارند و اطلاعاتی که از بیمه دریافت میکنند، پروژه به خوبی پیش میرود؛ موضوع دوم هم نیاز به همکاری پلیس دارد که خودروهایی بدون بیمه نامه را شناسایی و طبق قانون متوقف کند.
وی تصریح کرد: وظیفه قانونی بیمه این است که خودروهای بدون بیمه نامه دارند را از طریق سیستمی به پلیس اعلام کند که این کار در حال انجام است، یعنی تمام بیمه نامهها در اختیارشان قرار میگیرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار انواع وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث، گفت: بیش از ۴۰ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۲ در جادهها تردد کردند که از این تعداد، حدود ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو، بیمه نامه شخص ثالث داشتند و حدود ۱۲ میلیون بدون بیمه نامه بودند که از این تعداد حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون موتورسیکلت است.
دکتر خسروشاهی در ادامه به موضوع مصوبه افت قیمت خودرو اشاره کرد و در مورد زمان و نحوه اجرای آن گفت: دولت در اواخر خرداد امسال مصوبهای داشت که بر اساس آن افت قیمت خودرو در حوادث رانندگی مشمول بیمه شد. طبق این مصوبه شورای عالی بیمه موظف شد دستورالعمل اجرایی آن را طی زمان سه ماه تصویب کند که انجام و از اول دی ماه، اجرایی خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه قانون افت قیمت خودرو بعد از ۵۶ سال در حال اجرایی شدن است، خاطرنشان کرد: ممکن است در اجرا مشکلات و چالشهایی ایجاد کند.
رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: این مصوبه قطعاً مشکلاتی دارد که با برگشت به دولت حل نمیشود و باید در طی اجرا به تدریج اصلاح شود؛ ولی یک اتفاق غیرمنصفانه و غیرمنطقی در این مصوبه افتاده که بابت آن، حق بیمهای نباید دریافت شود که این موضوع طبق برآورد انجام شده حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان بار مالی برای شرکت های بیمه دارد.
دکتر پرویز خسروشاهی درباره نحوه انتقال تخفیفهای بیمه در زمان خرید و فروش خودرو و مسائلی که برای مردم به وجود آورده است گفت: پلیس اطلاعات مربوط به خودروها را به صورت آفلاین و در فواصل زمانی به بیمه اعلام می کند و این امر باعث می شود همکاران ما در شرکت ها از خریدار و فروشنده خودرو تاریخچه پلاک را خواستار شوند؛ ولی فرمانده محترم پلیس توضیح دادند که این اشکال در حال رفع است و به مراحل نهایی خودش رسیده است.
پیام بیمه:
رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از این گفت و گو به موضوع تعلیق کارت سبز پرداخت و گفت: کارت سبز تفاهم نامه ای بین یک مجموعه از کشورهاست که اگر خودروها و کامیونهای یک کشور در کشور دیگر عضو این مجموعه، دچار حادثهای شوند، شرکتهای بیمه آن کشور خسارت را پرداخت میکنند و بعداً هزینهاش را بیمهگر خودش در کشور اول به این کشور پرداخت میکند. دفتر کارت سبز ایران از اول در بیمه مرکزی مستقر بود و در مقطعی انتقال پول به خاطر تحریم دچار مشکل شد. دفتر کارت سبز ایران هم ظاهراً سازماندهی مناسبی نداشت و این امر باعث تعلیق شد.
وی با اشاره به تجدید ساختار دفتر کارت سبز و سازماندهی خارج از بیمه مرکزی و اعلام غیردولتی بودن آن اعلام کرد: دفتر کارت سبز ایران مجدداً فعال شده است و در حال مذاکره با شورای مربوطه برای حل مشکلات به وجود آمده است. ظاهراً تنها مشکلی که باقی مانده، انتقال پول است و اگر بتوانند یک راهکار بانکی پیدا کنند مسأله حل خواهد شد.
دکتر خسروشاهی در خصوص بیمه های تکمیلی و حذف نسخه های کاغذی، گفت: امیدواریم با تکمیل هر چه سریع تر زیرساخت های الکترونیک توسط وزارت بهداشت و مراکز درمانی و آموزش های لازم و ضروری، اطلاعات درمانی به صورت کامل و یکدست در اختیار شرکت های بیمه قرار گیرد تا مشکلات مردم این بخش مرتفع گردد.
رئیس کل بیمه مرکزی در سوالی مبنی بر اینکه مردم چگونه میتوانند شکایت خودشان از شرکتهای بیمه را به بیمه مرکزی اعلام کنند، گفت: مردم می توانند شکایت های خود را در سامانه بررسی شکایات که آدرس آن در سایت بیمه مرکزی درج شده است، ثبت کنند. همکاران بیمه مرکزی موارد را برای شرکت ها ارسال کرده و شرکتهای بیمه نیز موظف به بررسی و پاسخگویی در کوتاهترین زمان ممکن هستند. اگر شکایتی وارد باشد، شرکت بیمه باید جبران کند و عدم پاسخگویی می تواند منجر به سلب صلاحیت مدیران آن شرکت شود.