احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان
کیوسک خبر ـ فضای حاکم بر بازار خودرو نتیجه تلاشهای دلالان است. گمان نمیکنم که این روند نتیجه عرضه خودرو در بورس باشد. زیرا قیمت ارائه شده خودروها در بورس نسبت به بازار پایینتر است. به باور من به دلیل اینکه فعالیت در بورس و خرید خودرو برای دلالان سخت شده است، حالا بر وضعیت فعلی بازار دامن میزنند. زیرا با توجه به اینکه خرید و فروش در بازار کم است آنها خریدهای قبلی خود را نمیتوانند بفروشند و به همین دلیل در حال جوسازی هستند. واقعیت این است که ما به عنوان خودروساز تولید و عرضه را بیشتر کردیم و ماشین ناقص هم تولید نمیکنیم، تا قیمتها بالا نرود؛ بنابراین مشکل از طرف خودروسازان نیست. افزایش قیمتهای اخیر در بازار خودرو بسیار تعجب اور است، زیرا کاملا بیرویه است. اما به نظر من این نتیجه خریدهای زیاد دلالان و انبار کردن خودروها است. اما با این قیمتها قطعا خرید انجام نخواهد شد و به همین دلیل تقاضا در بازار هم پایین خواهد آمد. بارها گفتهام که این قیمتگذاری دستوری که منجر به فاصله قیمتی بسیار بالا میان قیمت خودرو در بازار و کارخانه است، منجر به همین دلال بازیها شده است. اصلا همیشه حدود ۸۰ درصد افرادی که اقدام به خرید از کارخانه و ثبت نام میکنند، دلال هستند.
همچنین واردات خودرو بر بازار داخلی نیز با توجه به شیوه اجرای آن، تاثیر چندانی بر بازار ندارد. البته راهی هم جز این وجود ندارد. به عنوان مثال شما فرض کنید یک خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد کشور شود. با دلار ۳۶ هزار تومانی، قیمت این ماشین ۷۲۰ میلیون تومان میشود. حالا فرض کنید که ۸۰ میلیون هم سود واردکننده باشد، ماشین با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان وارد بازار میشود. با توجه به اینکه کیفیت خودروهای داخلی به دلیل قیمتهای دستوری پایین است، قطعا تقاضا برای این ماشین وارداتی بالا خواهد رفت. حالا دو راه پیش پای دولت است. یکی اینکه مانند خودروهای داخلی قرعه کشی کنند و بر اساس آن ماشین را تحویل دهند. این راه اصلا درست و اصولی نیست و ما هم حتی گفتیم که با خودروسازان داخلی هم نباید این کار انجام شود. راه دوم این است که در بورس ارائه شود. حالا در این راه که عملا چارهای دیگری وجود ندارد، ممکن است یک ماشین ۸۰۰ میلیونی تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم فروخته شود و سهم واردکننده پرداخت و باقی به خزانه واریز شود؛ بنابراین وقتی یک خودروی ۲۰ هزار دلاری با همچین قیمتی در بورس فروخته شود، تاثیر خاصی در بازار نخواهد داشت. با همه اینها به نظر من مهمترین و بزرگترین مشکل ما در حال حاضر وجود ۶ هزار همت نقدینگی در کشور است که هر بار این نقدینگی به سمت یک بازار سرازیر میشود و بازارها را متشنج میکند. واقعیت این است که اگر قیمت خودرو تک نرخی شود، ما دیگر شاهد دلال بازی و هجوم به بازار نخواهیم بود. در این صورت اصلا نیاز کشور بیش از یک میلیون دستگاه نخواهد بود. ما بالاترین رکود تولید ماشین را در سال ۹۱ داشتیم که حدود یک میلیون و پانصدهزار دستگاه بود و در آن زمان قیمت پراید ۷ میلیون تومان بود. یعنی آن موقع قدرت خرید وجود داشت. الان شرایط تغییر کرده است؛ بنابراین آنچه که باعث افزایش میزان تولید میشود، صرفا دلالان هستند.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=176229