شبکه های اجتماعی، از ابتدای شکل گیری نیز نتوانستند جای رسانه های مکتوب و رسمی را در صحت و درستی اخبار و مطالب بگیرند. هرچند برخی از شبکه های اجتماعی با نام های جعلی و عاریتی امثال کانال مجعول نود اقتصادی با به کار بردن تیترهای زرد و عامه پسند، نسبت به بالا بردن دنبالکنندگان و اعضای خود اقدام کرده اند، اما بی اخلاقی و فعالیت غیرحرفهای از چشم دنبالکنندگان آن دور نمیماند.
این کانال به زعم خود اقتصادی، اخیرا با انتشار جدولی، تعدادی از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو را به صورت گزینشی بهعنوان شرکت زیانده معرفی کرده است.
این درحالی است که ایران خودرو دارای ۸۰ شرکت فرعی و ۱۹ شرکت وابسته است که در این جدول نامی از آنها به میان نیامده و صرفا به گزینش ۴۰ شرکت اکتفا شده است.
برخی از این شرکت هایی که نامی از آن برده نشده از جمله شرکت هایی هستند که اتفاقا در سال های اخیر و وضعیت نابسامان اقتصادی، شرکت های سوددهی بوده اند. شرکت گسترش سرمایه گذاری از این دست شرکت ها است. این شرکت در سال مالی ۹۹ به ازای هر سهم ۳۹۶ ریال سود شناسایی کرده است.
در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۷۰ شرکت از شرکت های گروه صنعتی ایران خودرو سود ده بوده اند. این عدد در سال ۱۳۹۸، ۵۴ شرکت بوده که افزایش تعداد آن بیانگر عملکرد مطلوب مدیریت این شرکت در سال های تحریم و کرونا بوده است.
قیمت گذاری دستوری نامناسب اگر نگوییم تنها عامل، یکی از عوامل اصلی در زیاندهی شرکت های خودروسازی و زیرمجموعه ها به شمار می رود. چه آنکه اگر سیاست گذاری صحیحی در این بحش صورت می گرفت، شاهد وضعیت فعلی پیشران اقتصاد کشور نبودیم.
شش شرکت از شرکت های قطعه ساز زیرمجموعه ایران خودرو نیز در سال ۹۸ زیانده بوده اند که این عدد در سال ۹۹ به صفر رسیده و در مقابل ۱۹ شرکت به سوددهی رسیده اند.
عدد زیان عملیاتی ایران خودرو نیز در جدول سراسر غرض نود اقتصادی به اشتباه منتشر شده است.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=117544