×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: چشم انداز بحث تولید سبز در دنیا تا سال ۲۰۳۰ کاهش ۳۰ درصدی و تا سال ۲۰۵۰ کربن صفر است، ما نیز باید به این امر توجه ویژه داشته باشیم و می‌توانیم ادعا کنیم که فولاد مبارکه در این زمینه در کشور پرچمدار است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایراسین، غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در حوزه تحقق شعار سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه چند سالی است که نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب با محوریت تولید انجام شده و برای ما به عنوان تولیدکننده باعث افتخار و دلگرمی است و تمام استراتژی‌ها را بر همین اصل بنا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بر این اساس مهم‌ترین و با اولویت‌ترین استراتژی فولاد مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود با تمرکز و تولید محصولات ویژه با ارزش افزوده بالا و گریدهای جدید فولادی است، تصریح کرد: این استراتژی بسیار استراتژی قوی ای است به شرطی که بتوانیم آن را اجرا کنیم، آنچه که در سه الی چهار سال اخیر فولاد مبارکه توانسته محقق کند اجرای این استراتژی است که اقدام خیلی مهمی است.

فولاد مبارکه عملاً توانسته جهش تولید را محقق کند

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در ادامه با بیان اینکه کشور ما در رتبه دهم تولید کنندگان فولاد جهان و بعد از چین، هند، ژاپن، آمریکا و چند کشور دیگر قرار دارد، ادامه داد: شاید کلیدی‌ترین محصول یک کشور در حال توسعه، فولاد است و در این زمینه در کشور سرمایه‌گذاری خوبی شده و طی ۲ الی سه سال گذشته که شعار سال به تولید نامگذاری شده فولاد مبارکه عملاً توانسته با تمرکز بر همین استراتژی جهش تولید را محقق کند.

سلیمی اضافه کرد: فولاد مبارکه طی سه سال اخیر حدود ۸۰۰ هزار تن نسبت به سال ۹۸ که آخرین رکورد تولید را داشته، افزایش تولید داشته باشد و به ۷.۳ میلیون تن فولاد در کارخانه فولاد مبارکه و ۱۰.۲ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه دست یابد که این آمار به این معنا است که حدود ۳۲ درصد از سهم تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده‌ایم و توانستیم جهش تولید را محقق سازیم.

وی با بیان اینکه طی ۶ ماه اخیر نیز علی رغم محدودیت‌های انرژی که امسال هم از لحاظ مدت زمان و هم از لحاظ شدت محدودیت از همه سال‌ها بیشتر اتفاق افتاد اما توانستیم در همه نواحی تولید فولاد مبارکه و هم در سایر کارخانه‌ها و شرکت‌های زیرگروه فولادمبارکه توانستیم بین ۲.۲ دهم تا ۱۱.۲ درصد افزایش تولید محصولات فولادی را داشته باشیم.

فولادمبارکه طی سه سال گذشته توانسته در هر سال ۱۴ گرید جدید فولادی تولید کند

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در خصوص آخرین دستاوردهای فولادمبارکه در حوزه تولید محصولات جدید اظهار کرد: یکی از استراتژی‌های فولادمبارکه توسعه سبد محصول بوده که در راستای استراتژی اول تعریف شده است، ما سال‌های دورتر هم گریدهای جدید فولادی و هم گریدهای سخت و ویژه را کمتر در برنامه تولید داشتیم چون جامعه صنعتی کشور به گریدهای معمولی بیشتر نیاز داشت اما هم به لحاظ بحث‌های ارزآوری و هم جلوگیری از خروج ارز از کشور و هم به لحاظ سودآوری یک بنگاه اقتصادی تغییر رویکرد به سمت تولید گریدها با ارزش افزوده بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفت و ما طی سه سال اخیر هر سال ۱۴ گرید جدید را به سبد محصولات خود اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه زمانی که محصول جدید تولید شود به دست مشتری می‌رسد و تاییدیه می‌گیرد و به عنوان محصول جدید ثبت می‌شود، گفت: ما در سال‌های پیش از آن، حداکثر ۲ محصول جدید داشتیم و این در حالیست که امروز ۲۷ الی ۲۸ درصد از محصولات فولاد مبارکه محصولات ویژه با گریدهای جدید است.

۲۷ الی ۲۸ درصد سودآوری فولاد مبارکه به واسطه تولید فولادهای ویژه است

سلیمی ادامه داد: همچنین ۲۷ الی ۲۸ درصد از سودآوری فولاد مبارکه نیز به واسطه تولید فولادهای ویژه به دست آمده است.

وی تولید فولاد مورد نیاز برای خط لوله گوره به جاسک به عنوان طولانی‌ترین خط لوله انتقال سوخت‌های فسیلی در خاورمیانه را از مهم‌ترین دستاوردهای تولید محصولات ویژه در فولاد مبارکه اعلام کرد و گفت: تا قبل از یک الی ۲ سال گذشته ما تمام گربدهای مورد نیاز برای انتقال نفت را وارد کشور می‌کردیم اما در یک پروسه، فولاد مبارکه سنگ بنایی را گذاشت و محصول استراتژیک برای این پروژه را تولید کرد و به تبع آن دیگر شرکت‌ها برای تولید این محصول برنامه‌ریزی کردند و نوردکاران و لوله سازها رونق گرفتند و بالای ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله را توانستیم در کشور محقق کنیم و آن شروعی برای اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور شد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه سال گذشته موفق شد فولاد زنگ نزن را تولید کند که با تولید این محصول می‌توانیم طیف وسیعی از فولادهای پر آلیاژ را تولید کنیم، ادامه داد: گرید ۴۲ کروم یکی از پرکاربردترین گریدهای فولادی در طیف خیلی وسیع در کشور و خارج از کشور است که اخیراً همکاران ما در فولاد مبارکه طراحی مهندسی و انجام دادند برای صفحات سایشی، قطعه سازان و ماشین سازان کاربردهای بسیار زیادی دارد.

فولادمبارکه ورق دوفازی برای خودروسازان تولید خواهد کرد

وی با بیان اینکه با توسعه‌هایی که در خطوط تولید داریم سبد محصولات بسیار قابل افزایش است و خبرهای خوبی را برای جامعه تولید کشور خواهیم داشت، ادامه داد: برنامه ما برای تولید فولاد مورد نیاز ورق خودروسازان فولادهای دوفازی است که در حال حاضر مدرن‌ترین خودروهای دنیا نیز از همین ورق استفاده می‌کند و در آینده نزدیک این محصولات را تولید و به جامعه عرضه می‌کنیم.

سلیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه فولاد مبارکه برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی مانند لوازم خانگی و خودروسازان چیست، تصریح کرد: در این زمینه باید به مقوله فولاد سبز و یا همان محصول سبز توجه داشته باشیم، محصول سبز محصولی است که می‌توان گفت اهداف توسعه پایدار را در قالب رویکرد فرایند تولید در بالا دست و پایین دست در اولویت قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روند تولید فولاد در کشور و اکثر کشورهای جهان با استفاده از دو روش قوس الکتریکی و کوره‌های بلند صورت می‌گیرد. نکته حائز اهمیت این است که همه محصولات فولاد مبارکه با استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود که درصد انتشار کربن و آلودگی بسیار کمتری دارد و این موضوعی است که باعث می‌شود فولاد مبارکه در گام اول در مسیر فرایند فولاد سبز از بسیاری از تولیدکنندگان فولاد جلوتر باشد.

سلیمی اضافه کرد: ما در بالادست زنجیره تأمین سبز را داریم که بحث نیروگاه‌های تجدید پذیر و انرژی‌های نو است که فولاد مبارکه در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و به زودی خبرهای خوب و امیدبخش را خدمت مردم ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در پایین دست، محصول سبز، محصولی است که استحکام را همراه با کاهش وزن و ضایعات کمتر داشته باشد، گفت: یکی از این محصولات که فولادهای دوفازی است مورد نیاز خودروسازان است، برنامه ما نیز تولید این فولاد است که تاکنون گریدهای پایین‌تر آن را تولید کرده‌ایم.

تولید سبز مقوله اجتناب ناپذیر است

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه تولید سبز مقوله اجتناب ناپذیر است، گفت: ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی بحث تأمین پایدار و تاب آوری را در اولویت قرار داده‌ایم و باید به این امر در میان مدت و بلند مدت به خوبی بپردازیم.

وی با بیان اینکه چشم انداز بحث تولید سبز در دنیا تا سال ۲۰۳۰ کاهش ۳۰ درصدی و تا سال ۲۰۵۰ کربن صفر است، تصریح کرد: ما نیز باید به این امر توجه ویژه داشته باشیم و می‌توانیم ادعا کنیم که فولاد مبارکه در این زمینه در کشور پرچمدار است.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که در حوزه فولاد سبز ضرورت ایجاد می‌کند، قوانین و مقرراتی است که وضع می‌شود، گفت: برای تولید کننده‌هایی که مدرک تولید محصول سبز را دارند قوانین وضع می‌شود مانند پروتکل پاریس که در صورت نداشتن این مدرک در آینده امکان صادرات نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عمده محصول فولادی تولید شده در کشور از طریق کوره‌های قوس است و انتشار کربن در این کوره‌ها به میزان ۱.۳ به ازای هر تن فولاد است، ادامه داد: ایند. حالی است که در دنیا عموماً به سمت کوره‌های بلند رفته‌اند و آلایندگی آنها حدود ۲.۳ است، از این رو با توجه به درایتی که گذشتگان ما برای استقرار این روش تولید فولاد داشته‌اند، ما گام خیلی بزرگی جلوتر هستیم نسبت به خیلی از سازنده‌ها در جهان، اما در ادامه مسیر باید به سمت فولاد سبز حرکت کنیم.

احیای آهن با استفاده از هیدروژن راهکاری اساسی برای تولید فولاد سبز

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه فناوری هیدروژن یا همان احیای آهن با استفاده از هیدروژن را راهکاری اساسی برای تولید فولاد سبز دانست و افزود: در کشور ما به جهت اینکه از لحاظ منابع خدادادی گاز، هاب منطقه و جهان هستیم این پتانسیل به شدت وجود دارد که به سمت استفاده از هیدروژن برویم البته روشی هم در این زمینه با تجزیه آب است.

وی تاکید کرد: با شرایط فعلی در آینده کشور ما هاب تولید فولاد خواهد بود، ما باید گوی سبقت را از بقیه برباییم و جلوتر باشیم و با این مفهوم هم نگاه صادراتی داشته باشیم و هم تاب آوری و پایداری تولید را دنبال کنیم و هم بتوانیم از قوانین دنیا استفاده کنیم و فولادمبارکه این رویکرد را دنبال می‌کند.

سلیمی در خصوص مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا برای توسعه سبد محصولات فولاد مبارکه نیز ابراز کرد: در این زمینه استفاده از ظرفیت تولید در ماه‌های بدون محدودیت در فولاد مبارکه مورد توجه است که در این ماه‌ها حداکثر تولید و همچنین در ماه‌های اعمال محدودیت حداکثر تعمیرات را خواهیم داشت که کار بسیار سختی است.

وی افزود:استراتژی دوم فولاد مبارکه برای افزایش تولید خود تأمینی منابع انرژی است که نمونه بارز آن راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F با ظرفیت تولید ۹۱۴ مگاوات برق است که خیراً ۲ فاز از سه فاز آن به بهره‌برداری رسیده و سال گذشته در برقی که خودمان در نیروگاه تولید کردیم توانستیم پایداری تولید را حفظ کنیم و تولید را پایدار نگه داریم.

راه‌اندازی خطوط تولید ورق الکتریکی به عنوان مهم‌ترین تکنولوژی تولید فولاد در فولاد مبارکه

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ایجاد خطوط جدید برای تولید محصولات جدید از دیگر استراتژی‌های فولاد مبارکه در راستای توسعه سبد محصولات است، گفت: در حال حاضر چندین پروژه توسعه‌ای در فولاد مبارکه در حال انجام و یا در حال انعقاد قرارداد است، نورد ۲ از مهم‌ترین پروژه‌های در حال انجام است و به زودی خط نورد سرد ۲ در دستور کار قرار می‌گیرد؛ خطوط تولید ورق الکتریکی که به جرأت می‌توان گفت شاید مهم‌ترین تکنولوژی تولید فولاد در این پروژه استفاده می‌شود و بعد از آن فولاد زنگ نزن در دست مطالعات و بررسی کارشناسان مهندسی فولاد مبارکه است که به زودی نصب و بهره‌برداری خواهد شد.

مکتب مسئولان فولاد مبارکه حضور در میدان‌های سخت است

وی تصریح کرد: استراتژی فولاد مبارکه برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، استراتژی‌ای است که می‌تواند برای بسیاری از بنگاه‌ها و ارگان‌های حاکمیتی تأثیرگذار باشد، ما در کشور ظرفیت بسیار در حوزه نیروی انسانی، صادرات، ساخت و تولید، بومی‌سازی و بسیاری از عرصه‌های دیگر داریم که اگر این ظرفیت‌ها را بتوانیم استفاده کنیم علی رغم تحریم‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست خواهیم یافت.

سلیمی گفت: ما باید در میدان حضور داشته باشیم، ما دنباله روی مکتب حاج قاسم برای حضور در میدان‌ها هستیم، مکتب فولاد مبارکه نیز همواره همین بوده است و مسئولان آن در سختی‌ها مسئولان آن در میدان بودند را ادامه دهیم و همواره خبرهای خوب را به مردم بدهیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.