×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

مفهوم پایداری رفته رفته در حال تبدیل شدن به جزئی اساسی از کسب‌وکارها است و بالطبع «رهبری پایدار» نیز از شایستگی‌های مدیران ارشد سازمان‌ها محسوب می‌شود. به بیان دیگر پایداری نقشی حیاتی در چشم‌انداز کسب‌وکارها پیدا کرده و در این شرایط دستیابی به شیوه‌های پایدار مستلزم یک نوع جدید از رهبری است که در آن رهبران باید همکاری بین رشته‌ها را تقویت کنند و پایداری را در بافت فرهنگ و استراتژی شرکت ادغام کنند. به همین جهت درک ماهیت رهبری پایدار برای سازمان‌هایی که قصد دارند تلاش‌های خود را در این راستا افزایش دهند بسیار اهمیت دارد.

در تعریف رهبری پایدار می‌توان اینگونه عنوان کرد که این شیوه رهبری یک رویکرد مدیریتی است که بر اساس اصول پایداری شکل می‌گیرد و راه حل‌هایی برای مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی تدوین می‌کند. این شیوه تلاش دارد تا از طریق استراتژی‌های مشارکتی و تحول‌آفرین برای مشکلات پیچیده راهکارهایی ماهرانه ارائه دهد و در راستای دستیابی به هدف حفاظت از آینده گام بردارد. رهبران پایدار درک عمیقی از ماهیت پیچیده جهان امروز دارند و با عبور از دیدگاه‌های تجاری سنتی و همین‌طور با هدایت طیف متنوعی از ارزش‌ها و اصول، تصمیمات جسورانه می‌گیرند. این افراد از طریق رویکردی ویژه، شرکت‌ها یا سازمان‌های خود را برای برآورده کردن الزامات پایداری راهنمایی می‌کنند و تأثیر بلندمدت را بر سود کوتاه‌مدت اولویت می‌دانند. ویژگی متمایز رهبران پایدار، توانایی آن‌ها در ایجاد فضاهایی برای گفت‌وگوی باز و نوآوری است که مهارت‌هایی همچون تفکر سیستمی، تفکر خلاق و تسهیل‌‌گری را به نمایش می‌گذارد. چنین رویکردی با در نظر گرفتن آینده، شرایط را برای رشد پایدار و بقاء آماده می‌کند. مجموعه وطن‌زرین از آن دست سازمانی‌هایی است که در حال حاضر از رهبری پایدار بهره می‌برد و تلاش دارد با استفاده از تفکر سیستمی، ارتباط با محیط خارجی، نوآوری اجتماعی، سواد پایداری و به‌کارگیری فعال ارزش‌ها، سازمانی پایدار ایجاد کند.

در رهبری پایدار چشم‌انداز وسیعی اتخاذ می‌شود که سازمان را بخشی از یک سیستم محیطی بزرگ‌تر می‌داند و از اصولی مشخص پیروی می‌کند:

تفکر سیستمی

  • بهره‌مندی از تفکر کل‌نگر
  • درک ارتباطات پیچیده پشت مسائل
  • درک ارتباط مسائل با روندهای بزرگ‌تر و وسیع‌تر

ارتباط خارجی

  • ارتباط با مسائل خارج از کسب‌وکار خود
  • آگاهی به اثرات محیطی بر کسب‌وکار
  • بهره‌گیری از اثرات محیطی در مسیر کاری آگاهی و توجه به ارتباط، به معنای رابطه داشتن با تامین‌کننده، مصرف‌کننده و حتی رقبا
  • کمک به سازمان از طریق ایجاد ارتباط برای ساختن پتانسیل اجتماعی
  • ایجاد ارتباط برای پیدا کردن فرصت‌ها و بازارهای جدید و همین‌طور ساخت زمینه‌های بهره‌برداری از آن‌ها

نوآوری اجتماعی

  • تمایل به مواجه شدن با چالش‌های بازمهندسی کسب‌وکار
  • استفاده از چالش‌ها به‌عنوان نوعی فرصت رشد
  • ایجاد راه‌هایی برای بازطراحی محصولات، فرآیندها و دستورالعمل‌ها
  • ایجاد نوآوری‌هایی جهت ایجاد تغییراتی در سطح اجتماع برای فرد
  • توجه به فرصت‌های تغییر در جهت بهبود اجتماع

سواد پایداری

  • آگاهی از روندهای نوظهور محیطی و اجتماعی و خطرات آن‌ها
  • توجه به فرصت‌های تجاری ایجادشده بر پایه روندهای نوظهور
  • درک تغییر وضعیت کسب‌وکارها در جامعه
  • درک نحوه واکنش سازمان‌های مشابه و رقیب در تجدید نظر در مدل‌های کسب‌وکار و همچنین شناخت روش‌های موجود برای تجدید نظر
  • درک نحوه تجدید نظر در بخش‌های مختلف کسب‌وکار شامل انجام حسابداری هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی
  • استفاده از ابزارهای برنامه‌ریزی مانند سناریو و بازگردانی و آینده‌پژوهی
  • درک و آنالیز و اهمیت دادن به آنالیز نقاط حساس و موقعیت‌های حساس سازمانی بر اساس روندهای جام

ارزش‌های فعال

  • آگاهی از هیجانات و انگیزه‌های خود و دیگران
  • آگاهی از حساسیت‌های خود و حساسیت نسبت به دیگران
  • توانایی پذیرش خود و کسب‌وکار خود به‌عنوان بخشی از یک هدف بزرگ‌تر
  • توانایی ایجاد انگیزه در خود و دیگران برای بهبود جامعه از طریق تجارت و ارزش‌آفرینی برای سازمان از طریق آن

رهبران پایدار نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده پایدار دارند که ضمن حمایت از جامعه، اقتصاد و محیط زیست، مسیری خلق می‌کنند که طی آن موفقیت تجاری خود را رقم می‌زنند.

منابع:

https://www.lpcentre.com/articles/building-sustainable-leadership-the-optimal-strategy-for-balancing-profits-and-work
https://lerna.courses/what-is-sustainable-leadership-meaning-importance/

*******

درباره گروه وطن‌زرین

گروه صنعتی وطن‌زرین با چهل سال قدمت با استفاده از آخرین و مجهزترین فناوری‌های روز دنیا تا کنون موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ده‌ها سایت تولیدی و خدماتی، در چهار دسته متنوع کسب و کار شده است.

  • صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG)
  • صنعت آبزی پروری
  • فروش مستقیم
  • صنعت IOT

 حوزه‌های فعالیت ناهمگون، تعدد کسب و کار ، گستره جغرافیایی و توجه به مولفه‌های توسعه پایدار موجب شده تا فرصت‌های مناسبی برای توانمنـدسـازی جامعه، کسب تجربه‌های نو و توسعه توانمندی‌های فردی کارکنان ایجاد شود.

گروه وطن‌زرین مفتخر است که پس از تلاش‌های مداوم تیم رهبـری و کارکنان شـایسته خود، رهبری بازار را در بخش‌های تولید غذای آبزیان و محصولات سلولزی در اختیار دارد و با استفاده از منابع موجود و کارکنان پـرتلاش، در جهت دستیابی به مـوفقیت‌های بیشتر و رسالت جهانی خود در حرکت است.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از برندهای گروه  وطن‌زرین و دنبال کردن اخبار این گروه به وبسایت https://www.vatanzarin.com/fa/ مراجعه کنید.

روابط عمومی گروه وطن‌زرین: نگار باقری

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۶۴۳۲۹۸   داخلی:۱۰۷

ایمیل: ne.bagheri@vatanzarin.com

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.