×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳
ماریا ماوتی: مستندسازان از مناطق مرزی ایران غافل نشوند

اجه عنوان مستندی به کارگردانی ماریا موتی، محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که در بخش کارآفرینی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.
ماریا ماوتی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به اینکه مستند اجه چه پروسه‌ای را از ایده تا اجرا طی کرده است؟ اظهار داشت: من در ساخت مجموعه مستند «یکی از ما» که خانه مستند در ۱۳ قسمت تولید کرد حضور داشتم، هنگام تولید سری دوم این مجموعه آقای پناهی سوژه مستند اجه را به من معرفی کردند و سپس راهی گنبد کاووس شدم و پس از مدتی پژوهش طرحی را آماده کردم که در نهایت پس یک ماه پروژه را کلید زدیم.
وی درباره سوژه این مستند هم بیان کرد: اجه درباره شخصی است که یکی از اسطوره‌های ترکمن در زندگی برایش بسیار تاثیرگذار بوده و مشکلات زیادی را در طول زندگی تجربه کرده است.
موتی درباره همکاری با خانه مستند و رویکرد این مجموعه در حوزه سینمای مستند ایران، اینطور نظر داد: من تجربه همکاری بسیار خوبی با خانه مستند انقلاب اسلامی داشته و دارم و در این مدت مستندهایی با سوژه‌ اجتماعی و فرهنگی کار کردم که حوزه مورد علاقه‌ام نیز هست. همواره همکاری با خانه مستند برایم لذت بخش است.

این سینماگر ادامه داد: خانه مستند به واقع مجموعه‌ای تاثیرگذار در حوزه سینمای مستند ایران به شمار می‌آید چون نگاه محدودی به سوژه‌ها نداشته و به تمامی ژانرها ورود کرده که منتج به تولید آثاری قابل قبول و ارزشمند شده است، از جمله مسایلی چون آداب و رسوم ایرانی، قومیت‌ها و…
وی در پاسخ به اینکه آداب و رسوم مردم ایران زمین در سینمای مستند ایران تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ توضیح داد: با توجه به اینکه سالانه مستندهای زیادی با موضوع قومیت‌ها و آداب و رسوم ایرانی ساخته می‌شود اما هنوز مکان‌هایی در نقاط مختلف ایران، به خصوص نزدیک مرزها وجود دارد که بسیار بکر هستند و به زندگی مردم این مناطق که سوژه‌های بسیار جذابی هم هستند، پرداخته نشده است. شاید بسیاری از مستندسازان روی مرکز ایران تمرکز کردند اما مناطق مرزی ایران و زندگی ساکنانشان، از سیستان و بلوچستان گرفته تا کردستان و ترکمن صحرا هزاران قصه دارد که سوژه‌های نابی برای مستندسازی است.
ماوتی درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت گفت: به نظرم در مقایسه با برگزار نشدن جشنواره اتفاق خوبی است و تلاش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در اولین تجربه‌ای که در زمینه برگزاری آنلاین جشنواره داشته، قابل تقدیر است. با وجود اینکه در برگزاری آنلاین شور و اشتیاق جشنواره حضوری برای مستندسازان وجود ندارد و از نعمت ارتباط نفس به نفس و نزدیک با مخاطبان و گرفتن بازخوردهایشان به مانند دوره‌های پیشین محروم هستیم اما گسترش و عمومیت مخاطبان در برگزاری آنلاین جشنواره اتفاق بسیار قابل توجه و خوبی است.
چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از امروز سه شنبه ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین و با دبیری محمد حمیدی مقدم آغاز به کار کرده است و روز سه شنبه ۲ دی ماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.