به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، پانتهآ دری درباره موضوع راهکارهای جبران تعطیلات پیش آمده در مدارس اظهار کرد: در سند برنامه درس ملی، ساعتهای آموزش دورههای تحصیلی در هفتههای آموزشی تعیین شده است. دست اندرکاران تعلیم و تربیت ادعا میکنند در مجموع ۱۲ هزار و ۸۰۰ ساعت میانگین ساعتهای آموزشی است در حالی که میانگین دنیا ۸۰۰۰ ساعت است و این موضوع فاصله ایران را با نظامهای آموزش از جهت ساعت ارائه خدمات آموزشی نشان میدهد.
وی افزود: در ایران هفتههای آموزشی در دو نیم سال طراحی شده است که البته در دوره ابتدایی پیوستگی منسجمی دارد زیرا در دو دوره سه ساله ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی وجود دارد. اکثر قریب به اتفاق همه مدارس در دوره ابتدایی تک معلمی اداره میشوند که یک قدرت مانوری به معلم و محتوای آموزشی که قرار است به شکل توصیفی و فرآیندی و عملکردی مورد سنجش و ارزشیابی تحصیلی قرار گیرد، میدهد. بنابراین کمترین چالش را در دوره ابتدایی داریم و معلم به راحتی میتواند برای ۲۵ ساعت برنامه درسی خودش، ابتکار عمل داشته باشد.
دری با بیان اینکه تعطیلات رسمی در طراحی درسی پیش بینی شدهاند و معلم هر پایه آن را رصد و برایش برنامهریزی میکند؛ درباره تعطیلات پیش نشده اظهار کرد: وقتی این نوع تعطیلات زیاد اتفاق میافتد، مشکلات زیادی در دوره متوسطه رخ میدهد زیرا عناوین درسی جدا شدهاند و معلمها به صورت تخصصی سر کلاس میروند و معلمی که در دو هفته تعطیلی داشته، عملا چهار جلسه را از دست داده است و این مشکل زیادی ایجاد میکند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در برنامه رادیویی رادیو گفتوگو از بیشتر شدن مشکلات ناشی از تعطیلیهای پیش بینی نشده در دوره متوسط دوم گفت و اظهار کرد: در این دوره، هدف گذاری عمدتا راهیابی دانش آموزان به دانشگاه از طریق کنکور و شرکت در امتحانات نهایی جهت کسب گواهی تحصیلی است. در دورههای فنی و حرفهای و کاردانی که آموزشها به شکل پودمانی برگزار میشود نیز با تبعات ناشی از کاهش ساعات آموزشی روبرو هستیم.
آموزش و پرورش از تصمیم گیری متمرکز فاصله بگیرد
به گزارش ایسنا، نادیا دواری، رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه باید به امر تعلیم و تربیت دانشآموزان به عنوان یک فرآیند و بسته آموزشی و تربیتی توجه شود گفت: در دوره ابتدایی، فرصتهای آموزشی فقط منحصر به کلاسهای درس و آموزشی که معلم سر کلاس میدهد نیست بلکه مباحث مختلفی مانند تکالیف مهارت محور و برنامه ویژه بوم نیز پیاده میشود.
وی درباره برنامه ویژه بوم توضیح داد و اظهار کرد: این برنامه دو ساعت از برنامه درسی ملی را در اختیار معلم و مدرسه قرار می دهد که در چارچوب کتابهای درسی نیست. باید به سمتی برویم که اینگونه فعالیتها در مدارس افزایش یابد و خودمان را از ریشههای برنامههای درسی ملی تا حدی دور کنیم. البته این به معنای بی ارزش کردن برنامههای درسی ملی نیست زیرا به هر حال برنامه های درس ملی ضامن یکپارچگی و وحدت کشور است.
رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران اشاره کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که نقاط مختلف ایران از نظر آب و هوایی دارای شرایط مختلفی است و حتی در خود تهران نیز در برخی از نقاط، دانشآموزان به دلیل بارش برف با مشکلات زیادی رو به رو میشوند و به همین جهت دانش آموزان تعطیل میشوند اما در نقطه دیگر بچهها به مدرسه میروند. بنابراین باید این موضوعات را در فرآیند تحصیلی مورد توجه قرار داد.
وی به مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در قالب مدرسه محوری اشاره و بیان کرد: اگر به این مصوبات توجه شود و بعضی از موارد را به مدارس واگذار کنیم، قطعا مشکلات برای جبران تعطیلات پیش بینی نشده در دوره متوسطه کاهش مییابد. به عنوان نمونه تعطیلات پیش بینی نشده در دوره ابتدایی اختلال کمتری دارد زیرا دست معلم برای مانور دادن و جابجایی دروس باز است.
دواری تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید از تصمیم گیری متمرکز فاصله بگیرد و به مدرسه محوری جهت دادن اختیارات به مدیر و معلم درباره مسائل اداری و آموزشی روی بیاورد تا در هنگام تعطیلات پیش بینی نشده دچار مشکل نشود. همچنین آموزش و پرورش باید در راستای مشارکت پذیری در آموزش با اولیا و ایجاد فرصتهای آموزشی و پرورشی در خارج از محیط مدرسه حرکت کند.
بیسرانجامی تغییر تقویم آموزشی
در ادامه اسد حجازی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز به بی سرانجامی تقویم آموزشی اشاره کرد و گفت: اگر تقویم آموزشی مصوب میشد، تا اندازه زیادی میتوانست تعطیلات پیش بینی نشده را پوشش دهد و این موضوع با توجه به تنوع اقلیمی که وجود دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدوار هستم موضوع تقویم آموزشی ادامه پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به برنامه درسی غیر رسمی تحت عنوان برنامه بوم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش باید در این زمینه برای تمام کشور برنامه داشته باشد و تنها یک نسخه برای تهران و شهرهای بزرگ نباشد. همچنین آموزشگر و مربی باید آموزش لازم را در این زمینه ببیند.
وی تصریح کرد: تاثیر برنامه درسی غیر رسمی بیشتر از برنامه درسی رسمی است و تاثیری که برنامههای درسی غیر رسمی در دوران دبیرستان و همچنین ابتدایی بر دانش آموزان گذاشته بیشتر بوده است و این مسئله در هنگام وقوع تعطیلات پیش بینی نشده اهمیت بیشتری پیدا میکند بنابراین باید برای اجرای برنامه بوم، یک برنامه ریزی فراگیر داشته باشیم تا همه مدارس را پوشش دهیم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=13562