حبیب اله میرزا احمدی،معاون شعبه میانه
بدون شک با گسترش مهندسی اطلاعات و ارتباطات، تمام ابعاد زندگی بشر دچار تحول بنیادی شده به طوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگردیسی کامل قرار داده است و این روند همچنان ادامه دارد. در شرایط کنونی جهانی شدن، کوتاه شدن چرخه عمر محصول، مشتری گرایی و غیره، محیط سنتی کسب و کار را به یک محیط پویاتر تبدیل کرده است از این رو شکلهای سنتی کسب و کار نمی تواند به خوبی پاسخگو باشد و شکلهای جدید خدمات الکترونیکی متداولتر شده است.
ظهور فناوری های اطلاعات و ارتباطات جدید از قبیل فناوری های ارتباطات از راه دور، شرکتها، افراد و سازمانها را قادر می سازد فرصت هایی را فراهم کنند تا منابع و مهارت هایی را که به تنهایی توسط افراد آن سازمان، قابل دستیابی نیستند از طریق منابع بیرون سازمان در دسترس قرار گیرند. استفاده از فناوری در بخش دولتی برای ارایه اطلاعات، خدمات و پاسخگویی به مطالبات مخاطبان و ذینفعان است. در این زمینه پاسخگویی اهمیت بسزایی دارد چرا که پاسخگویی، مسئله ای مهم و چالش آور در نظام های اداری و سیاسی بیشتر کشورها بوده و هست. در سازمان های دولتی که امروزه دستخوش تغییرات زیادی شده اند، مساله پاسخگویی مبتنی بر این فرض است که تصمیمات و اقدامات کارگزاران همواره به امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جوامع اثر می گذارد. در شرایط سنتی و بدون استفاده از مهندسی اطلاعات و ارتباطات، نظام پاسخگویی سازمانی کارآمدی لازم را نداشته و در میدان رقابت و مشتری مداری امکان بقا وجود ندارد. سرعت سرسام آور تغییرات تکنولوژی، درخواست های مخاطبان و ظهور قدرت های رقیب سازمان ها و شرکت ها، آنها را مجبور به تطبیق شرایط و امکانات خود با این موج تغییر نمایند تا بتوانند در ارائه خدمات و محصولات خود پاسخگوی خوب و قابل قبول در مقابل مخاطبان خود باشند. در این راستا در سال های اخیر، سازمان تامین اجتماعی گام های بلندی در جهت پاسخگویی مطلوب به مخاطبان خود برداشته و با برنامه ریزی خدمات غیرحضوری ، تسهیلات زیادی در جهت کاهش مراجعات حضوری، که خود مستلزم هزینه های مالی و زمانی زیادی را می طلبید، ارائه نموده است. از پاسخگویی مطلوب سازمان و رضایت مندی ارباب رجوع، همچنین استراتژی رهبری هزینه در سازمان می توان به عنوان بازخورد این گام ها بر شمرد.با ادامه روند کنونی سیر تکاملی مهندسی اطلاعات و ارتباطات در سازمان امید می رود در کوتاه مدت شاهد نتایج درخشان این تغییرات که میتوان به افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و مهمترین دستاورد، پاسخگویی مشتری مدارانه مطلوب که همانا آمال همه دست اندرکاران سازمان می باشد اشاره نمود، خواهیم بود
https://www.kioskekhabar.ir/?p=29418