×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳

ویژگی مدیریت محمد خزاعی آن است که سعی کرده در حین توجه به اهالی سینما، به دنبال مرکزگریزی و توجه به نقاط محروم باشد و در عین حال آرای اهالی رسانه و منتقدان را مورد توجه قرار دهد. این ویژگی‌ها به او کمک می‌کند که جشنواره چهل و سوم فیلم فجر را در مقیاسی استانداردتر از همیشه برگزار کند.

به گزارش کیوسک خبر، احمد محمداسماعیلی عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینما در بررسی کارنامه مدیریت سینمایی دولت سیزدهم نوشت: در بیش از چهار دهه ای که از پیروزی انقلاب می گذرد همواره در حوزه فرهنگ و هنر در بحث مدیریت با چالش های جدی مواجه بوده ایم که تبعات خاص خودش را دارد. هنوز برخی از اهالی هنر دوران مدیریت سید محمد بهشتی را دوران طلایی سینما میدانند. سخنی که شاید در زمان خودش مصداق داشته باشد اما اگر با شرایط امروز محمد بهشتی مدیریت کلان سینما را در اختیار داشت آیا بازهم میتوانست این حوزه گسترده و پر حاشیه و پرنوسان را با همان نگاه بسته و محدود مدیریت کند و موفق هم باشد؟

الان در دورانی هستیم که تعداد هنرمندان در تمام عرصه‌های هنری چند برابر شده است و دیگر مثل سالهای ابتدایی دهه شصت نیست که بشود انتظارات و خواسته های آدم های محدود فعال در سینما را با نوعی دیکتاتوری دلسوزانه، برآورده کرد. در هر دهه تعدادی سینماگر و هنرمند وارد عرصه شده اند که انتظار حمایت و پیدا کردن فرصت کار کردن را دارند و تازه هنرمندان دهه شصت که به سن پیری رسیده اند هنوز انتظارات خاص خودشان را دارند.

مدیریت سینما با سایر حوزه ها به لحاظ جنس ، نوع تفکر و شرایط سینما و آدم هایش بسیارمتفاوت است.

مدیریت یک امر ذاتی است تا اکتسابی که با خواندن کتاب و جزوه بشود به آن رسید. اگر فلاش بکی به اواسط دهه هشتاد بزنیم و مروری به ورود محمد خزاعی به سینما داشته باشیم متوجه این نکته میشویم که مدیریت بیشتر از آنی که یک علم باشد نیازمند یک فهم از خواسته ها، شرایط ،اتمسفر و فضای حوزه مربوطه است. خزاعی این هوش و توان تعامل و مدیریت در سطح کلان را دارد. کاری که پله پله و بتدریج با حضور و کار در بدنه سینما در سمت‌های تولید و تهیه کنندگی شروع کرد و در کنارش با مدیریت و برگزاری جشنواره های مختلف مثل جشنواره تئاتر رضوی تجربه اندوخت و نحوه تعامل و برخورد با هنرمندان را عملی آموخت و مثل خیلی دیگر از مدیران نبود که یک شبه بر اثر لابی و توصیه از دنیای نامربوط وارد مدیریت هنر و سینما بشود؛ شیوه‌ای که بارها دیده ایم شکست خورده و دوست مدیر بعد از سپری شدن دوران مدیریتش و یا کم شدن نفوذ حامیشان دیگر رد و نشانی از حضور در سینما را ندارد.

خزاعی بعد از برگزاری موفق چند جشنواره ارزشمند و مهم سینمای ایران مثل جشنواره های فیلم و تئاتر مقاومت و دفاع مقدس و جشنواره فیلم کیش و غیره توانست عیارسنجی از توانایی های خودش را داشته باشد. حسن مدیریت خزاعی این است که توجه اش یکسره معطوف به خود سینماگران نیست و اهمیت و توجه با سایر رکنهای سینما مثل خبرنگاران می دهد و برای کارشان احترام قائل است و بارها در جشنواره هایی که خزاعی مدیرش بوده دیده شده به محض آنی که مشکل و یا چالشی برای خبرنگار چه به لحاظ ارتباط با سطوح مختلف جشنواره و سایر مسائل امکاناتی و اسکانی به وجود آمده خیلی سریع در حل آن اقدام کرده است. دقیقا به همین دلیل است که در این سال‌ها همواره یک روابط عمومی باسابقه و دارای سعه صدر به نام یزدان عشیری در کنار او به عنوان مدیر روابط عمومی حضور داشته تا در کنار پیشبرد برنامه های سینمایی، در مسیر تعامل با اهالی رسانه نیز منسجم عمل گردد.

محمد خزاعی در دهه چهارم زندگیش و برگزاری جشنواره های متعد و تهیه فیلم های پروداکشن و مهم توانست در بالاترین سطح مدیریت سینمایی یعنی معاونت سینمایی-ریاست سازمان سینمایی- خودش را وارد چالش با این شغل سخت و دشوار به لحاظ انتظارات بدنه سینما داشته باشد و در مدت مدیریتش با سونامی کرونا و سپس مسئله ناآرامی های اجتماعی جامعه در برگزاری جشنواره فیلم فجر مواجه شد. چالشی که هر مدیری را می توانست شکست دهد و برایش جار و جنجال ایجاد کند اما خزاعی با اتکا به اصول مدیریتی خودش که همواره اعتقاد به تعامل با همه جریانات فکری دارد توانست از پس این چالش بربیاید و جشنواره را در کمال آرامش در فضای مرتب و منظم بدون تاخیر خاصی درباره نمایش فیلمها برگزار کند. اتفاقی که بعید بود با حضور یک مدیر غیرسینمایی به این راحتی‌ها به سرانجام برسد.

در شرایط فعلی سینمای ایران شمار آدم هایی که توانایی انجام چنین کارهایی و مدیریت بر سینما را دارند شاید به انگشتان یک دست هم نرسد. شما تئاتر را در دو سال اخیر ببینید که دچار چه وضع فلاکت باری شده است و بهتر است که قدر مدیران کاربلدی مثل محمد خزاعی را بیشتر از این بدانیم و یادمان باشد هرگاه مدیر سین

مایی بر سینما حاکم بوده از سیف الله داد تا جواد شمقدری-با وجود دوقطبی سازی- و حالا محمد خزاعی، اوضاع به مراتب بهتر بوده. در این چهار دهه و اندی از عمر سینما تنها یک مدیر بوده که به فکر ارتقای بیمه بازنشستگی سینماگران بوده و آن هم خزاعی.

حضور محمد خزاعی به عنوان دبیر جشنواره فجر۴۳ قطعا می‌تواند امیدواری به کاهش مشکلات جشنواره را در پی داشته باشد و شرایط برگزاری استانداردتر این مهم‌ترین جشنواره وطنی را فراهم کند. خزاعی می‌تواند جشنواره فجر امسال را به سطحی برساند که از این جشنواره انتظار داریم و بعد از سالها باز هم جشنواره فجری را شاهد باشیم با حضور آثار باکیفیت و غنی که بتوانند مخاطبان را به وجد بیاورند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.