×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳

✍️مسعود یوسفی: روزنامه نگار
اکنون که پرونده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بسته شده است، مردم با جدیت به انتظار اجرای اندیشه ها و سیاست های اقتصادی رئیس جمهور جدید هستند و می خواهند بدانند که آیا مسعود پزشکیان می تواند وضعیت گلایه آمیز اقتصادی کشور را بهبود ببخشد یا خیر. اما واقعیت این است که به تنهایی کاری از دست رئیس جمهور ساخته نیست و این امر مهم همکاری، هماهنگی و همدلی همه ارکان حاکمیت شامل سران قوه قضائیه و مقننه و مسؤلان و کارگزاران ارشد مملکت را طلب می کند.
سعادت جامعه در گرو اقتصاد مطلوب
همه هدف سیاست و حکمرانی تمشیت امور مردم است و برای این که این تمشیت و حکمرانی خوب صورت بگیرد مولفه های زیادی مورد نیاز است که بدون شک اقتصاد خوب از جمله اصلی ترین این مولفه ها و معیارهاست. با اقتصاد خوب است که رفاه و رستگاری و عزت نفس مردم تامین می شود و بدون اقتصاد خوب…و به تعبیر دیگر در یک اقتصاد بد است که فساد و تیره بختی و انواع آسیب های اجتماعی و بالاخره سقوط و سرنگونی افراد و جامعه به دره تباهی و نابودی رقم می خورد . این بسته به اراده حاکمیت است که یک اقتصاد خوب یا اقتصاد بد ایجاد می شود و به دست می آید. اگر اراده حاکمیت مبتنی بر سعادت و رفاه مردم باشد و جز این نیندیشد و جز این در پیش نگیرد، اقتصاد به سامان خواهد بود و رضایت عامه مردم را در پی خواهد داشت و این امر عجیب و ناممکنی نیست، سوئد، نروژ، فنلاند، چین، ژاپن، سنگاپور و بسیاری کشورهای دیگر هستند که ما نام مقامات آن کشورها را یا نمی دانیم و یا به زور در حافظه نگه داشته ایم اما اقتصاد خوبی دارند و در نتیجه از حاکمیت خوبی هم برخوردار هستند و مردم آن ها نسبت به مردم خیلی از کشورهای دیگر زندگی آسوده تری دارند و آینده آن ها و فرزندان شان تامین و تضمین شده است.
تبعات زیانبار اقتصاد ضعیف
در مقابل کشورهایی هم هستند که اقتصاد گسیخته، ناپایدار و بیمار دارند و در نتیجه حاکمیت در این کشورها به همان نسبت ناکارآمد، نامردمی و بحران زده است. اراده حاکمیت در کشورها و جوامع اخیر راحتی و آسایش خلق نیست و این بی ارادگی، نارضایتی عمومی و بحران ها و آسیب های اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت. فقر، حاشیه نشینی، وابستگی اقتصادی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و پایین بودن رتبه شاخص های مختلف اقتصادی و رفاهی و بهداشتی و احتماعی از ویژگی های این قبیل کشورهاست. در این کشورها ثبات سیاسی هم وجود ندارد و دولت و حاکمیت در معرض انواع تهدیدها قرار دارد. در نتیجه زندگی و آسایش مردم به طور مستمر با دغدغه های معیشتی و اجتماعی و فرهنگی مواجه است و یک نوع بی اعتمادی عمومی و سرخوردگی یاس آور بر سر مردم و جامعه سایه انداخته است. به طور کلی اگر معیار و مبنای حاکمیت رضایت مردم باشد در این صورت جهت دهی های اقتصادی هم در این سمت و سو قرار خواهد گرفت و همین جهت دهی یک اقتصاد خوب و در نتیجه ایجاد یک حکمرانی خوب را ممکن خواهد ساخت.
راهکار کاهش نارضایتی ها
امید است این بار، با یگانگی و همراهی همه مسؤلان و مجموعه حاکمیت با رئیس جمهور منتخب و با در پیش گرفتن سیاست های مطلوب و کار آمد، رویای مردم کشورمان مبنی بر برخورداری جامعه از یک اقتصاد قوی و پویا محقق شود و از سطح نارضایتی و گلایه مندی آن ها کاسته شده و رفاه و آسایش و امنیت هرچه بیشتر و بهتر جامعه حکمفرما گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.