×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳ اسفند , ۱۴۰۳
ورود LPG به سبد سوخت خودروها؛ چالش‌ها یا فرصت‌ها؟
مهدی صالحی طاهری

با توجه به ناترازی بنزین در کشور، طرح ورود گاز مایع (LPG) به سبد سوخت خودروها بار دیگر مطرح شده است. این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند این اقدام نه تنها مشکل کمبود بنزین را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است به کاهش سهم CNG در سبد سوخت و افزایش هزینه‌های زیرساختی منجر شود. آیا این تصمیم می‌تواند بخشی از ناترازی سوخت را جبران کند یا تکرار اشتباهی تاریخی است؟

به گزارش کیوسک‌خبر، تنوع‌بخشی به سبد سوخت خودروها به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای جبران ناترازی انرژی در کشور مطرح شده است. در این راستا، اخیراً طرح ورود گاز مایع (LPG) به سبد سوخت خودروها برای کاهش وابستگی به بنزین و جبران بخشی از کمبود آن در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است. با این حال، این طرح با چالش‌ها و نگرانی‌های جدی مواجه است که اجرای آن را زیر سوال می‌برد.

در سال‌های گذشته، توزیع گاز مایع در کشور با مشکلاتی همچون انحراف مصرف و عدم دسترسی مناسب مصرف‌کنندگان واقعی به ویژه در استان‌های جنوبی همراه بود. بخشی از گاز مایع که با نرخ یارانه‌ای برای مصارف خانگی و صنفی توزیع می‌شد، به‌صورت غیرقانونی در خودروها استفاده می‌شد یا حتی به خارج از مرزها قاچاق می‌شد. با اجرای سامانه سدف، این مشکلات تا حدی کاهش یافت، اما طرح جدید ورود LPG به سبد سوخت خودروها ممکن است بار دیگر موجب بی‌نظمی در توزیع این سوخت شود.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اخیراً از برنامه‌های وزارت نفت برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها خبر داده است. وی اعلام کرده که بر اساس قانون برنامه هفتم، متنوع‌سازی سبد سوخت در دستور کار قرار گرفته و قرار است جایگاه‌های LPG در نزدیکی پالایشگاه‌هایی که مازاد تولید دارند، احداث شود. به گفته وی، استانداردهای لازم برای این جایگاه‌ها تدوین شده و مکان‌یابی آن‌ها تا پایان سال انجام خواهد شد.

با این حال، کارشناسان انرژی هشدار می‌دهند که ورود LPG به سبد سوخت خودروها ممکن است نه تنها مشکل کمبود بنزین را حل نکند، بلکه به کاهش سهم CNG در سبد سوخت منجر شود. این امر می‌تواند ناترازی بنزین را تشدید کند، زیرا CNG به عنوان یک سوخت پاک و مقرون‌به‌صرفه، نقش مهمی در کاهش مصرف بنزین ایفا می‌کند. از سوی دیگر، توسعه زیرساخت‌های LPG نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است، در حالی که صنعت CNG از زیرساخت‌های نسبتاً توسعه‌یافته‌ای برخوردار است.

علاوه بر این، تجربه تاریخی استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو در دهه ۸۰ شمسی نشان می‌دهد که این سوخت به دلیل ناایمن بودن و مشکلات فنی، از سبد سوخت خودروها حذف شد و CNG جایگزین آن گردید. حال این سوال مطرح است که آیا بازگشت به LPG می‌تواند راه‌حلی مناسب برای جبران کمبود سوخت باشد یا تکرار اشتباهی است که در گذشته هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد.

در شرایطی که جهان به سمت استفاده از سوخت‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، سرمایه‌گذاری روی LPG ممکن است در بلندمدت توجیه اقتصادی نداشته باشد. به ویژه آنکه حمل‌ونقل در حال حرکت به سمت برقی‌سازی است و توسعه زیرساخت‌های LPG ممکن است در آینده مورد استفاده حداکثری قرار نگیرد.

به گزارش کیوسک‌خبر، به نظر می‌رسد تنوع‌بخشی به سبد سوخت خودروها باید با دقت و برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا از ایجاد ناترازی‌های جدید و تحمیل هزینه‌های اضافی به اقتصاد کشور جلوگیری شود. توسعه CNG و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مغفول آن می‌تواند راه‌حلی پایدارتر برای جبران کمبود بنزین باشد.

منبع خبر : کیوسک خبر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.