به گزارش کیوسک خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در گوشهای از پیاده رو، روی یک صندلی فلزی نشسته بود و جلوی او میز بزرگی قرار داشت که پارچه ساتن قرمز رنگی روی آن پهن شده بود. روی آن تا چشم کار میکرد مملوء از وسایل تزیینی، عروسک، جعبه و حتی خوراکیهایی به رنگ قرمز بود که هر یک از آنها با ربانها و کاغذهای باریک زرق و برق دارتزیینی توجه هر عابری را به سوی خود جلب میکرد به طوری که اطراف میز پر از دختران و پسران نوجوان و جوانی بود که یا در حال چانه زدن بر سر قیمتها بودند و یا برای خرید خود از سلیقه یکدیگر میپرسیدند.پسران نوجوان در اطراف میز آنقدر کم سن و سال بودند که پشت لبشان هنوز سبز نشده بود و از رفتارهای کودکانه برخی از دختران که بر سر انتخاب یکی از عروسکهای مشترک خود دعوا میکردند هم میشد به سن و سال پایینشان پی برد.در میان جمعیت نوجوان و جوانان حاضر در اطراف میز که برای انتخاب و خریدهای خود صف کشیده بودند زن و مردهای بچه بغل هم دیده میشد که دست پُر با کیسه و جعبههای کادو در سرمای زمستانی به راه خود ادامه میدادند.روی میز مملوء از قابهای مختلفی بود که نظر هر بینندهای از کوچک و بزرگ تا پیر و جوان را به سوی خود جلب میکرد به طوری که مردی با گذشت بیش از پنج دهه از عمر خود برای خالی نماندن عریضه شاخه گل رز قرمزی را به همسرش که جوانتر از او به نظر میرسید تقدیم کرد و با لبخندی به راه خود ادامه دادند.از شیشههای مربایی با قلبهای قرمز رنگ تزیین شده که ریسههای چراغهایی طلایی داخل آن، رنگ و لعاب بیشتری به آنها بخشیده بود تا شیشههایی شبیه به شیشههای آمپولهای پنی سیلین با شکلاتهای سنگی قرمز رنگ، بخشی از جلوههای ویژه این میز ولنتاینی بودند و کافی بود کمی چشم بچرخانی تا گلهای رز قرمزرنگ تک شاخه و چند شاخه در گلدانهای شیشهای کمر باریک و جعبههای موزیکال با طرحهای قلب و عروسکهایی که به تدی معروف و در اندازههای مختلف بودند را ببینی.
جشنی قرضی به نام ولنتاین
ولنتاین یکی از جشنهای قرضی و وارداتی ست که در سالهای اخیر، به لطف وجود شبکههای مجازی، در میان برخی از نوجوانان و جوانان کشور محبوبیت بسیاری پیدا کرده است به طوری که هر ساله هزینههای گزافی برای آن صرف میشود تا با کمک به ورود و گسترش هرچه بیشتر آن در کشورهایی همچون ایران، مصرف گرایی و صفات رذیلهای همچون چشم و هم چشمی را نه تنها در میان جوانان بلکه در میان خانوادهها ترویج دهند.نکته حائز اهمیت این است که اگرچه ولنتاین محبوب دل عدهای است، اما هستند جوانانی که در روزهای گذشته با به اشتراک گذاشتن هشتگهایی همچون غرب زده نباشیم، از نفوذ این جشن به عنوان تهاجم فرهنگی در کشور و بزرگ جلوه دادن آن از سوی برخی از افراد، ابراز ناراحتی و نگرانی کردند چرا که همچون اغلب کارشناسان اجتماعی و فرهنگی معتقد هستند سپندارمذگان یا روز عشق به عنوان جشنی کاملا ایرانی باید در تقویم کشور قرار گیرد و مردم به جای ولنتاین، این روز را زنده کنند و دلیل آنها هم این است اگرچه این جشن غربی با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی مغایرت دارد، امّا جای خود را در دل عدهای جوانان باز کرده است و مسئولان باید با ایجاد بسترهای مناسب برای امکانات و شادی، نوجوانان و جوانان را با جشنها و فرهنگ اصیل ایرانی آشتی دهند.زمستان چهار سال پیش بود که خبری با مضمون ممنوعیت برگزاری ولنتاین از سوی نیروی انتظامی کشور با هدف مقابله با ترویج فرهنگ غربی منتشر شد که در بخشنامه آن نوشته بود: «واحدهای صنفی به هیچ عنوان حق تبلیغ و عرضه اجناس با نام و علایم ولنتاین را ندارند و تجمع دختران و پسران و اهدای نمادهایی، چون عروسک، گل، شکلات و… نباید در واحد صنفی به وجود بیاید در غیر این صورت عواقب ناشی از آن به عهده شخص و واحد صنفی است.»در آن زمان، برخی از مسئولان وقت با این اقدام مخالفت و این ممنوعیت را بی تاثیر عنوان کردند به طوری که محمد مهدی پور فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی وقت اظهار کرد: باید بپذیریم وقتی نتوانسته ایم قدمی برای هویت بخشی به جوانان و نوجوانان برداریم و هویت و فرهنگ ایرانی را به آنان بشناسانیم، جذب آنها به فرهنگ غربی امری طبیعی است.بدنبال آن، یکی از اعضای شورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ و استادیار انسان شناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی هم مبارزه پلیس و فشار رسمی برای ممانعت از برگزاری جشن ولنتاین را بی فایده دانست و تاکید کرد: این اقدام نه تنها باعث حذف این آیین و رسم جدید نمیشود بلکه در نهایت موجب گسترش و توسعه آن میشود.حال، با وجود این که روابط عمومی دادستانی قم هم از برخورد قرارگاه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دادسرای این شهر از برخورد با مروجین و عرضه کنندگان نمادهای «ضد فرهنگی همچون ولنتاین» خبر داد. به طوری که پلمپ یک تا شش ماهه واحدهای صنفی متخلف در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است، امّا با این وجود در سطح شهر به وفور شاهد عرضه و فروش محصولات ولنتاینی هستیم.
آیا مسئولان از برگزاری ولنتاین در ایران ممناعت می کنند؟
با تمام موافقت و مخالفتهای موجود برای برگزاری ولنتاین، باید دید اقدامات ارگانهای ذیربط ومسئولان مربوطه در تمامی این سالها تا چه حد توانسته است از برگزاری جشن غربی ولنتاین ممانعت کند؟! چرا که هرساله بیش از پیش شاهد عرضه و فروش محصولات ولنتاینی در سطح کشور هستیم و برخوردها نه تنها سدی در برابر این تهاجم فرهنگی نبوده و نیست بلکه جوانان را برای برگزاری چنین جشنهای غربی تشنه تر کرده و میکند. از این رو، این آیینهای وارداتی هشداری برای متولیان فرهنگی و اجتماعی کشور است که هرچه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند.امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد علت گرایش برخی از نوجوانان و جوانان به برگزاری جشن ولنتاین اظهار کرد: وقتی درون جوانان از میراث فرهنگی و عیدها و جشنهای ملی و تاریخی خالی شود و به آنها شادی داده نشود در نتیجه نسبت به جشنهای میهنی آگاه نمیشوند و به دلیل نیاز به داشتن و برگزاری این جشنها به سمت فرهنگها و جشنهای غربی میروند و به آنها علاقه مند میشوند.وی گفت: ما از دوران باستان، جشنهای بسیاری با هویت ایرانی تحت عنوان سور داشته ایم که هریک بدست فراموشی سپرده شده اند در نتیجه نبود شادی و نشاط باعث میشود که جوان بدنبال جشنهایی برود که رسانههای بیگانه به تبلیغ و توصیه آن میپردازند.این جامعه شناس، نقش فضای مجازی در تبلیغ این جشنها را بسیار موثر دانست و افزود: وقتی درون جوان خالی شود و شادی و نشاط نداشته باشد به سمت تبلیغات مجازی میرود که برای جشنها و سنتهای غربی صورت میگیرد. این در حالی است که کشورهایی مثل چین و ژاپن با فراهم کردن بستر شادی و تفریح برای جوانان و حفظ ارزشهای ملی اجازه نفوذ فرهنگ بیگانه به کشور خود را نمیدهند.حجت الاسلام والمسلمین خلیلی، کارشناس مذهبی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با فرهنگ و نفوذ جشنهای غربی، چون ولنتاین در کشور اظهار کرد: از نظر علوم ارتباطات، فرهنگ به داشتههای حال حاضر هر ملتی میگویند که برگرفته از چند مولفه است. یکی از آن ها، تجربه است که شامل تجربههای قومی، اقلیمی، محیطی و غذایی میشود. دیگری مذهب است که درون آن منطقه جغرافیایی حاکم است. ایدئولوژی و اندیشههای حاکم از دیگر موارد است و آخرین مورد، تاثیر فرهنگهای دولتها و مناطق نزدیک به آن مملکت است که تمامی این ها، فرهنگ و داشتههای کنونی را تشکیل میدهند.وی گفت: اگر کارگزار و شخصیتها و نخبههای فرهنگی و اجتماعی به کارشناسی کردن و مهندسی فرهنگی و اجتماعی این موارد نپردازند نه تنها باعث سرگردانی جوان بلکه موجب نفوذ فرهنگها و جشنهای غربی مثل ولنتاین در کشور میشوند.این کارشناس مذهبی، نقش رسانه را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: آقای جوادی میگویند که اگر در آخر زمان پیامبری مبعوث میشد بدون شک یکی از معجزات او سینما بود. از اینرو، رسانه در طول تاریخ، تاثیر گذارترین ابزار برای تخریب و توسعه و هدایت و فریب بوده است.حجت الاسلام والمسلمین خلیلی بیان کرد: رسانه دست مستعمرین است. مارکس میگوید جهان درگیر دو گروه استعمارگران و استعمارشدهها است و بخش عظیمی از انقلابهای اجتماعی و صنعتی هم حاصل این دو گروه بوده اند. به این دلیل که پول و قدرت در دست غرب است. آنها به جوان ما تغذیه میدهند که چه چیز را دنبال کند و چگونه عمل کند. حتی در تغییر ذائقه و ایدئولوژی او هم نقش موثری ایفا میکنند.وی با مطرح کردن پرسشهایی ادامه داد: ما که قصد هدایت جوان امروزی به سمت فرهنگهای اصیل ایرانی و اسلامی خود را داریم, آیا داشتهای هم داریم؟! آیا نخبههای اجتماعی و فرهنگی ما کوتاهی نکرده اند؟! و آیا جشن و شکل صحیح و غیر صحیح آن را برای جوان تعریف کرده ایم؟! آیا هدف از خلقت شادی ست یا اغناء؟!این کارشناس مذهبی با بیان قصور برخی از نخبهها و مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشور تصریح کرد: نخبهها و مسئولان اجتماعی و فرهنگی ما در این خصوص کوتاهی کرده اند. راه حل چیست؟! راه حل این است که باید بین آیینهای سنتی و امروزی تفکیک قائل شد. یعنی سنتهای زیبا و خوب را گلچین و حفظ کرد و برای آنها تبلیغاتی انجام داد. در مقابل، به ترویج آیین و سنتهای زیبای امروزی هم پرداخت همان طور که شهید مرتضی آوینی گفتند: سینما آورده غرب است که در بهترین حالت باید از این آورده غربی نتیجه مطلوب خود را بدست آوریم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=12154