×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳
کرونا، گردش مالی اقتصاد هنر را به صفر رساند

مونا خوش اقبال در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تاثیر کرونا بر روند فعالیت گالری ها گفت: مسلما همان طور که کرونا بر بیشتر فعالیت های اجتماعی و سیاسی تاثیر گذاشت، به مراکز فرهنگی هنری نیز ضربه بزرگی وارد شد و تقریبا چرخه فرهنگی و اقتصادی آن از حرکت باز ایستاد. در این مدت که تا چندی دیگر به یک سال می رسد متاسفانه اصحاب هنر شاید حتی بیش از دیگر اقشار جامعه این رکود و ضرر را متحمل شدند.
وی افزود: برای مثال در گالری کاما در طول این ایام بیش از  چهار نمایشگاه برگزار نشد. به لحاظ عدم اعتقاد من و تیم ما به برآیند مفید نمایش آنلاین در این مدت هیچ نمایشگاه مجازی هم برگزار نکردیم.

مدیر گالری کاما درباره فعالیت گالری در ایام کرونا گفت: در این ایام بیشتر گالری تعطیل است، زیرا نمی توانیم با آگاهی از مخاطرات غیر قابل جبران این پاندمی نسبت به سلامت خودمان و هم نوعان مان بی تفاوت باشیم و همانند سابق نمایشگاه برگزار کنیم. این روزها گالری به دفتر ساکت و خاموشی تبدیل شده که تنها کادر اداری و فنی نیمه وقت در آن مشغول هستند و با نگاهی خوش انگارانه موارد پژوهشی و پایه ریزی اقدامات موثر را برای پسا کرونا انجام می دهیم.

موافق برگزاری نمایشگاه آنلاین نیستم
وی درباره برگزاری نمایشگاه های آنلاین در این ایام گفت: من به هیچ وجه موافق برگزاری نمایشگاه آنلاین نیستم. چون معتقدم مهم ترین ویژگی محصول هنر تاثیرگذاری بر روی دریافت و حس مخاطب است که این مهم هرگز در نمایش آنلاین و عدم حضور مخاطب در فضای عینی اثر امکان پذیر نیست. به ویژه در مورد هنرمندان جوان تر و نوظهور که مخاطب هنوز با طراز تفکر هنرمند و قدرت تکنیکی او آشنا نیست و زمینه ای برای ایجاد ارتباط با آثارش پیشتر فراهم نشده است.
وی ادامه داد: شاید در مواردی بشود نمایشگاه آنلاین از هنرمندان پیشکسوت برپا کرد. اما فکر نمی کنم نه هنرمندان و نه مجموعه داران تمایل به برپایی چنین نمایشگاه هایی داشته باشند.

خوش اقبال با اشاره با همکاری مستمرش با گالری های معتبر دنیا گفت: براساس تجربه ای که در سه سال اخیر به دلیل همکاری با بزرگترین و حرفه ای ترین سایت های بین المللی فروش آثار هنری داشته ام و هزینه هنگفتی هم برای عضویت در این سایت ها پرداخت کرده ام، متاسفانه باید بگویم حتی یک اثر از هنرمندان ایرانی در این  سایت ها نداشتیم.
مدیر گالری کاما درباره تاثیر کرونا بر آثار هنرمندان گفت: کرونا بی شک بی تاثیر نبوده است چرا که هنرمند واقعی اصولا متاثر از شرایط محیطی خود دست به خلق اثر می زند. اما فکر می کنم برای پاسخ به این سوال کمی زود است و باید در ایام پسا کرونایی به شکل جدی تحقیقی جامع در این زمینه صورت گیرد و مولفه های آثاری که در این دوره خلق شده اند را باید به بحث گذاشت.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.