به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، این روزها شهر مادرید در اسپانیا میزبان نمایشگاهی است که تاثیرات گوناگون جنبش سورئالیسم (فراواقعگرایی) را بر فرهنگ و طراحی سده گذشته مورد بررسی قرار میدهد. آنها که از محدودیتهای کرونایی متعدد این روزها خستهاند، در این نمایشگاه میتوانند به طور موقت به دنیایی پناه ببرند که در آن دستها نقش صندلی را دارند، میزها روی چرخ دوچرخه میچرخند و از سر اسبها لامپ بیرون زده است.
در این نمایشگاه که Objects of Desire: Surrealism and Design ۱۹۲۴-۲۰۲۰ نام دارد، ۲۷۹ اثر در حوزه هنر و طراحی از چهرههای سرشناسی چون سالوادور دالی هنرمند اسپانیایی، رنه ماگریت هنرمند اهل بلژیک، مارسل دوشان نقاش آمریکایی-فرانسوی، مَن رِی از هنرمندان تجسمی آمریکا، لی میلر عکاس آمریکایی، لوکوربوزیه معمار مشهور فرانسوی، ری ایمز طراح آمریکایی، گای اولنتی معمار پرکار ایتالیایی و آیریس ون هرپن طراح هلندی، به نمایش گذاشته شده است.
بازدیدکنندگان این نمایشگاه ابتدا با هنرمندان سورئالیست آشنا شده و سپس به کاوش در واژگونی حقیقت که مشخصه این مکتب است، میپردازند.
فراواقعگرایی یا سوررئالیسم یکی از جنبشهای هنری قرن بیستم است به معنی گرایش به ماورای واقعیت یا واقعیت برتر. این سبک هنری و ادبی در سال ۱۹۲۲ بهطور رسمی از فرانسه آغاز شد. این مکتب بازتاب نابسامانیها و آشفتگیهای قرن بیستم است و آن را میتوان یک جنبش هنری-اجتماعیِ بنیادستیز بهشمار آورد. این سبک بیانگر میل به ایجادِ دگرگونی در زندگی روزمره از طریق آشکارسازی امرِ شگفتانگیز و تصادفی عینیِ نهفته در نظم ظاهریِ واقعیت است.
نمایشگاه تاثیر مکتب سورئالیسم بر فرهنگ و طراحی قرن بیستم با همکاری بنیاد لا کایکسا (La Caixa) و موزه طراحی ویترای آلمان برگزار میشود و تا ۲۱ مارس ۲۰۲۱ (۱ فروردین ۱۴۰۰) ادامه دارد.
ایزابل سالگادو دبیر نمایشگاههای بنیاد لا کایکسا با اشاره به خبر برپایی این نمایشگاه گفت: تاثیر سورئالیسم فراتر از یک دوره تاریخی واحد است و به چند اعلامیه، نشریه و هنرپرداز محدود نیست. سورئالیسم به از بین رفتن عقاید تعصبآمیز کارکردگرا کمک کرد، تعصباتی که بر مرتبط بودن قالب و کارکرد اصرار داشتند. سورئالیسم از ناخودآگاه به عنوان یک ابزار خلاقانه معتبر استفاده کرد، ابزاری که در را به روی حافظه، تخیل، میل و سرنوشت باز میکند.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=48103