×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳

مترجم: عرفان کاظمی

در سال ۲۰۲۳ ، حدود ۱۴۲ حادثه طبیعی اتفاق افتاد که به مجموع کل خسارت۲۸۰ میلیارد دلاری انجامید .

در سال ۲۰۲۳، شاهد خسارات گسترده‌ای از حوادث طبیعی بودیم، که مجموع خسارت‌های بیمه‌شده را به رکورد جدیدی رسانده است. بر اساس گزارش شرکت سوئیس‌ری، خسارات تحت پوشش بیمه ۱۰۸ میلیارد دلار برآورد شده‌اند، که برای چهارمین سال متوالی، بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است.

در این گزارش به اهم خسارات واقع شده در سال ۲۰۲۳ اشاره شده است:

  – زلزله ترکیه و سوریه، عنوان بزرگترین خسارت بیمه‌شده سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد. این حادثه با ۶٫۲ میلیارد دلار خسارت پرداختی، یکی از مخرب‌ترین حوادث طبیعی سال بوده است.

  – طوفان‌های شدید همرفتی (SCS)[۱] با  مجموع هزینه ۶۴ میلیارد دلار بیشترین خسارات را به بار آورده‌اند. شدت این طوفان‌ها در ایالات متحده بالا بوده است، به طوری که ۸۵ درصد از خسارات فوق (طوفان‌های همرفتی) در این کشور به وقوع پیوسته است.

از عوامل اصلی افزایش خسارات طبیعی می‌توان به افزایش تعداد حوادث در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد که با ثبت ۱۴۲ حادثه طبیعی تحت پوشش بیمه، رکورد جدیدی را به جا گذاشت. شدت وقوع اکثر این حوادث در سطح متوسط قرار داشت که هر کدام در حدود 1 تا ۵ میلیارد دلار خسارت، به جا گذاشت.

شدت‌ خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی باعث افزایش خسارات شده است. پیش‌بینی می‌شود به دلیل تغییرات آب‌و‎هوایی، گرمایش کره زمین ، رشد اقتصادی، افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، این روند در آینده نیز ادامه یابد.

خسارت‌های  اقتصادی و تحت پوشش بیمه ناشی از حوادث فاجعه‌آمیز طبیعی در سال ۲۰۲۳ ( میلیارد دلار آمریکا به قیمت‌های سال ۲۰۲۳)

سال (میلیارد دلار)۲۰۲۳۲۰۲۲میانگین ۱۰ سال گذشته
خسارات اقتصادی(GPU)[۲]۲۹۱۲۹۵۲۳۵
خسارات ناشی ازحوادث طیبعی۲۸۰۲۸۶۲۲۳
خسارات ناشی از عوامل انسانی[۳]۱۱۹۱۲
خسارات تحت پوشش بیمه۱۱۷۱۴۱۹۹
خسارات ناشی ازحوادث طیبعی۱۰۸۱۳۳۸۹
خسارات ناشی از عوامل انسانی۹۸۱۰

بر اساس پیش‌بینی‌ها، طی ۳۰ سال گذشته، رشد خسارات بیمه‌شده ناشی از بلایای طبیعی، پس از تعدیل نسبت به  نرخ تورم، دو برابر بیشتر از رشد تولید ناخالص جهانی افزایش یافته‌اند. به عبارت دیگر، بار نسبی خسارات نسبت به تولید ناخالص جهانی، دو برابر شده است. خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی که تحت پوشش بیمه‌اند، به طور متوسط سالانه ۵٫۹ درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ رشد سالانه تولید ناخالص جهانی در حدود ۲٫۷ درصد، رشد داشته‌است.

به منظور کاهش خسارات، بر اهمیت اقداماتی مانند موارد زیر تاکید می‌شود:

o اجرای دقیق‌تر مقررات و آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز

o احداث سدهای حفاظتی در برابر سیل

o جلوگیری از ساخت‌وساز در مناطق مستعد

o همکاری بین صنعت بیمه، نهادهای دولتی و جامعه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از ریسک‌های مذکور

   در نهایت، این گزارش به این نتیجه می‌رسد که تغییرات اقلیمی و افزایش شدت و نیز تعداد حوادث طبیعی، اهمیت اقدامات پیش‌گیرانه را دوچندان می‌کند.  این امر، حاکی از نیاز فوری به راهکارهای سازگارانه و پایدار برای کاهش ریسک‌های حوادث و بلایای طبیعی است.

مترجم: عرفان کاظمی، کارشناس اداره کشتی و پی‌اندآی،  اداره کل اتکایی باربری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران


[۱] Severe convective storm

[۲] From Ground up

[۳] Man made

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.