×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳
ابزارهای مالی رایج در صنعت بیمه جهان

ابزارهای مالی، ریسک‌های موجود در صنعت بیمه را به بازار سرمایه منتقل می‌کنند و اوراق بهادار بیمه‌ای که از ابزارهای مالی مرتبط با صنعت بیمه هستند، ریسک‌‌های موجود در این صنعت را میان اعضای بخش‌های مختلف اقتصاد تسهیم می‌کنند. در نتیجه شرکت‌های بیمه‌ایِ منتشرکننده این اوراق علاوه بر کاهش نااطمینانی خود در شرایط مختلف محیطی، ابزارهای مناسبی برای مدیریت ریسک در اختیار خواهند داشت. کاهش هزینه مبادله و افزایش سودآوری نیز از دیگر مزایای مسلم استفاده از این ابزارها است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، صدور بیمه‌نامه به صورت سنتی، شرکت‌‌های بیمه را در معرض ریسک ناشی از این قراردادها قرار می‌دهد. در مقابل، استفاده از ابزارهای مالی رایج در صنعت بیمه نظیر انواع اوراق بهادار بیمه‌ای، ریسک‌های صنعت را به خریداران این اوراق منتقل می‌کند و در نتیجه شرکت‌های بیمه‌ای بدون تحمل ریسک می‌توانند پوشش‌هایی برای تأمین ریسک‌های موجود در اقتصاد ارائه دهند. در صورت رواج این ابزارها صنعت بیمه به ابزارهای عظیم مالی مردم و به‌ویژه فعالان بازارهای مالی دسترسی پیدا می‌کند و برای تنظیم شرایط و قیمت بیمه‌ها نیز می‌تواند از مکانیزم بازار استفاده نماید. در سطح جهان هم شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی برای بهره‌برداری از این مزایا نسبت به توسعه انواع اوراق بهادار بیمه‌ای اقدام نموده‌اند.
با توجه به اهمیت استفاده از ابزارهای مالی مرتبط با صنعت بیمه، گروه پژوهشی مطالعات کلان بیمه پژوهشکده بیمه، اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «ابزارهای مالی رایج در صنعت بیمه جهان» نموده است. در این گزارش که توسط دکتر محسن ابراهیمی مشاور دفتر ارتباط با صنعت و جامعه پژوهشکده بیمه و سجاد فرازمند پژوهشگر پژوهشکده بیمه نگاشته شده، ضمن طبقه‌بندی ابزارهای مالی مرتبط با صنعت بیمه، انواع اوراق بهادار بیمه‌ای مرتبط با ریسک‌های زندگی و غیرزندگی و همچنین بازار اوراق بهادار بیمه‌ای در سطح جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، شرکت‌های بیمه در سطح جهان در تلاش هستند تا متناظر با هر یک از ریسک‌های موجود در صنعت بیمه نوعی اوراق بهادار تعریف کرده و از این طریق ریسک‌های موجود در صنعت بیمه را به ریسک‌های قابل مدیریت در بازار مالی تبدیل کنند.
همچنین بررسی آمار جهانی و ملی بزرگترین بازار اوراق بهادار بیمه‌ای (آمریکا) نشان می‌‌دهد علی‌رغم بروز بحران پاندمی، تلاطم بازارهای مالی و مخاطرات طبیعی و اقتصادی فراوان در سال‌های اخیر، شرکت‌های بیمه‌ای مختلف در سطح جهان نه تنها استفاده از اوراق بهادار بیمه‌ای را کاهش نداده‌اند بلکه با توسعه این اوراق، به مدیریت ریسک‌های موجود در صنعت بیمه پرداخته‌اند.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1475/ مراجعه نمایند.