×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
خداحافظی با صفحه لمسی روی داشبورد در برخی از مدل ها

به گزارش کیوسک خبر، حتی ب ام و هم از کمبود تراشه جان سالم بیرون نبرده و می گوید در چند مدل از محصولاتش صفحه نمایش لمسی نصب نخواهد کرد.

ب ام و بابت شاسی بلند ایکس۷ جدید خود ۱۰۰ هزار دلار دریافت می کند و این شاسی بلند سه ردیف صندلی، تزئینات داخل پرتجمل و انواعی از آپشن ها را دارد به جز یکی از رایج ترین و پایه ترین فناوری هایی که تصور خودروی جدید بدون آن حتی ممکن نیست: صفحه نمایش لمسی روی داشبورد.

ب ام و هم این را از چشم کمبود جهانی تراشه های کامپیوتری می بیند. این خودروساز آلمانی به طور موقت ساخت صفحه نمایش روی داشبورد را متوقف کرده است تا موضوع نداشتن تراشه موجب خوابیدن خط تولید نشود. از جمله سری ۳ سدان، سری ۴ کوپه، گران کوپه و کانورتیبل [سقف تاشو] و شاسی بلندهای محبوب ایکس۵، ایکس۶ و ایکس۷ بدون تاچ اسکرین تولید می شوند.

این خبر اول بار در فورم [گردهمایی اینترنتی] بیمرفست منتشر شد اما بعد کمپانی ب ام و هم آن را تصدیق کرد. سخنگوی این شرکت گفت: «ماجرای کمبود جهانی تراشه همچنان ادامه دارد و روی صنعت خودروی جهان اثر گذاشته است. ما هم فعالانه در حال مدیریت این وضعیت هستیم و با زنجیره تأمین خود در تماسیم.»

مشتریانی که مدل های بدون صفحه لمسی تحویل می گیرند، ۵۰۰ دلار اعتبار دریافت می کنند. البته بدون صفحه نمایش همچنان استفاده از فرمان صوتی و استفاده از دکمه های عادی در سامانه اینفوتینمنت همچنان برقرار است.

هر خودرو به طور متوسط به ۱۰۰۰ تراشه نیاز دارد اما برخی از این تراشه ها مربوط به ایی سی یو است که حذف آن ممکن نیست و برخی از تراشه ها مربوط به آینه های تاشو است که برخی از قطعات یا امکانات یا آپشن ها آن قدرها هم برای ایمنی ضروری نیستند و برای همین خودروسازان اولویت بندی می کنند که کدام بخش ها از خودرو می تواند بدون تراشه باشد.

جنرال موتورز هم در سامانه سوپرکروز خود برخی از امکانات را به خاطر نبود تراشه به طور موقت حذف کرده تا مشکل تراشه حل شود. این موضوع شامل حال شاسی بلند اسکلید سدان های CT4 و CT5 تا سال ۲۰۲۲ می شود. در اوایل سال ۲۰۲۱ هم برخی از خودروهای جنرال موتورز بدون آپن مدیریت فعال سوخت Active Fuel Management به بازار عرضه شد.

به گزارش کانزومر ریپورتس، میتسوبیشی هم سامانه هشدار نقطه کور را در برخی از خودروهای خود حذف کرده است. حتی خودروساز فرانسوی پژو مجبور شده است تعداد از خودروها را با کیلومترشمارهای قدیمی آنالوگ به بازار عرضه کند.

با این که از شدت و حدت کرونا در سرتاسر دنیا کم شده، خودروسازان هنوز به وضعیت عادی برنگشته اند. برخی از تحلیل گران مشکل کمبود تراشه را تا سال ۲۰۲۳ پیش بینی می کنند.

منبع: businessinsider.com