×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
هر وانت اف-۱۵۰ به منزله یک جایگاه سیار شارژ خودرو

به گزارش کیوسک خبر، همه مدل های اف-۱۵۰ برقی و هیبریدی به سامانه ای مجهز هستند که به سامانه شارژ خودرو-به-خودرو موسوم است. اگر موستانگ برقی مک-ایی در راه بماند، یک وانت اف-۱۵۰ می تواند به داد آن برسد و ظرف ۱ ساعت به اندازه باتری خودرو را شارژ می کند تا بتواند خود را به یک جایگاه شارژ برساند. در طول این ۱ ساعت باتری به اندازه پیمودن حدود ۴۰ کیلومتر شارژ می شود. در حقیقت این شارژ باتری بیشتر در موارد اضطراری کاربرد دارد تا موارد عادی.

با این فناوری، امکان امداد جاده ای هم برای خودروها فراهم می شود، کافی است با امداد خودرو تماس گرفته شود تا یک وانت اف-۱۵۰ بفرستد و خودروی در راه مانده را شارژ کند در این صورت دیگر نیازی به یدک کشی خودروهای برقی که باتری آنها تمام شده نخواهد بود.

در راه ماندن یکی از موانع گسترش خودروهای برقی است و به «اضطراب پیمایش» معروف است. همه راننده ها وقتی آمپر به وضعیت خالی نزدیک می شود، اضطراب پیدا می کنند که نکند تا جایگاه بعدی باتری دوام نیاورد.

البته فورد اعلام کرده است که خریداران باید سامانه برق خودرو را به Pro Power Onboard ارتقا دهند. شارژ باتری خودروها با این سامانه محدود به محصولات فورد نمی شود و وانت های اف-۱۵۰ می توانند به انواعی از خودروهای برقی امداد رسانی کنند.

تحویل خودروهای اف-۱۵۰ لایتنینگ [که معنی آن رعد و برق است] از بهار ۲۰۲۲ شروع می شود و به دلیل آن که تا به حال ۲۰۰ هزار دستگاه از این وانت پیش فروش شده، امکان خرید آن از کارخانه فعلاً متوقف شده، تا تعهدات به مشتریان انجام شود.

قابلیت های سامانه شارژ وانت اف-۱۵۰ فقط به همین دو کاربرد [برق رسانی به منزل در هنگام قطعی برق و شارژ باتری خودروهای در راه مانده] محدود نمی شود در بسیاری از موارد، مشاغلی وجود دارند که به چنین برق سیاری در دل جنگل و بیابان نیازمند هستند.

این سامانه همچنین یک امکان جالب دیگر تحت عنوان پشتیبان هوشمند Intelligent Backup Power هم دارد که البته جزو آپشن ها به حساب می آید و مشتری می تواند درخواست کند. در آن صورت باتری اف-۱۵۰ تبدیل به یک ژنراتور یا مولد پشتیبان می شود. در آمریکا، شرکت تولید و توزیع برق، برق مازاد مردم را برای ساعت های پیک خریداری می کند. در آن صورت این سامانه در ساعت های غیرپیک در حال ذخیره و در ساعت های پیک مصرف مردم می تواند به جریان برق کمک کند.

سایر خودروسازان هم به سامانه های شارژ دوسویه [باتری هایی که علاوه بر ذخیره، امکان شارژ وسایل دیگر را هم دارند] فکر کرده اند و فکر می کنند. هیوندایی ایونیک۵ و فولکس واگن هم اس سال آینده از این سامانه ها در خودروهای برقی جدید خود نصب خواهند کرد.

منبع: Business Insider