×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
تامین اجتماعی محصول سه جانبه گرایی است

دکتر علی جهانی، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی
کیوسک خبر ـ سازمان تأمین‌اجتماعی حاصل مشارکت کارگر، کارفرما و دولت است و ماهیت و اساس شکل‌گیری این سازمان، مبتنی بر مشارکت، تعامل، تفاهم، همگرایی و هم‌افزایی کارگران، کارفرمایان و دولت بوده است. ماهیت شکل گیری این سازمان مبتنی بر مشارکت، تعامل، تفاهم، همگرایی و هم افزایی کارگران، کارفرمایان و دولت بوده است که بدون شک اساس شکل گیری این سازمان نیز از این منظر قابل بحث، بررسی و عینیت بخشی است.

به توجه اینکه نگاه فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر تعامل همه جانبه با شرکای اجتماعی که ذینفعان و صاحبان سازمان است، نگاه و رویکرد دولت سیزدهم و مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی ارتقاء کمی و کیفی تعاملات و ارتباطات با شرکای اجتماعی است و با توجه به ظرفیت مدیریتی جهادی – توسعه محور و انقلابی؛ انتظار دیرینه جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی تقویت ساختار برنامه ریزی‌ها، تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌هااست .

اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی بستر تعامل با شرکای اجتماعی را فراهم می سازد و بدون شک ظرفیت‌های این معاونت برای تقویت اصل سه جانبه گرایی متاثر از رویکرد و راهبردهای مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی خواهد بود .

مسیر نظرات، خواسته ها، نیازها و انتظارات جامعه‌ی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی برای اجرای مبحث سه جانبه گرایی بسیار ارزشمند است . سه جانبه گرایی در تئوری و عمل در محفل مدیران عالی سازمان، دولت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان واقعی جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی فراهم خواهد شد .

یکی از شاخص‌های مهم مدیریت عالی سازمان تامین اجتماعی توسعه و تحقق عدالت، پاسخگویی و مشتری مداری است و بدون تردید در آینده شاهد ارتقاء سطح کمی و کیفی تعاملات سازمان با شرکای اجتماعی و تحقق هر چه بیشتر رویکرد سه جانبه گرایی خواهیم بود. این اداره کل نظام تعاملی و ارتباطی، نظام آموزشی و آگاه سازی، تولید محصولات فرهنگی و اجتماعی و تقویت ارتباطات حضوری و مجازی متناسب با شرایط جدید با کارفرمایان، کارگران و باز نشستگان را از اولویت‌های کاری خود می‌داند .

آموزش کارگران و کارفرمایان، تقویت تعاملات با کانونهای کارگری و کارفرمایی و بازنشستگی، تقویت پل ارتباطی بین سازمان و شرکای اجتماعی، عملیاتی کردن تعاملات شبکه ای و مجازی، پاسخگویی به نیازها و ابهامات اطلاعاتی جامعه ی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی، توسعه بیمه‌هایاجتماعی، اجرای برنامه‌هایگسترده در سطوح مختلف و دهها برنامه فرهنگی، اجتماعی و تعاملی در دستور کار این اداره کل قرار دارد .

سازمان‌ها زمانی می‌توانند در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کنند که به ارتقاء کیفیت خدمات و تعهداتشان، افزایش رضایتمندی و پاسخگویی و در راه رسیدن به سازمانی کار آمد توسعه محور و پایدار و با اعتبار در بین جامعه هدف و افکار عمومی حرکت کرده باشند .

هم افزایی فکری تعاملی و مشارکت در تصمیم سازی و تدوین مقررات بین سازمان و شرکای اجتماعی تقویت شده است. مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی در مدت محدود مسئولیت بر این سازمان بیشترین نشست ها، جلسات و هم اندیشی را با نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی داشته است و با توجه به حضور چهار نفر از نمایندگان شرکای اجتماعی بر هیات امنای جدید سازمان تامین اجتماعی؛ حضور این عزیزان بدون تردید نوید بخش بهره گیری هر چه بیشتر از نمایندگان و ذینفعان اجتماعی سازمان خواهد بود .

اکنون ارتباط با این حوزه از وضعیت مطلوبی برخوردار است و سازمان به دنبال بهره گیری از ظرفیت‌های همه جانبه‌ی شرکا برای تحقق اولویت‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و مباحث استراتژیک است.

مطالبات قانونی سازمان تامین اجتماعی و مخاطبان آن با تعاملی هدفمند مبتنی بر درک و فهم متقابل با نگاه حفظ و ارتقاء منابع و هدفمند سازی مصارف در کلیه بخش‌های بیمه‌ای درمانی، اقتصادی و سرمایه گذاری پیش خواهد رفت. این سازمان متاثر از وضعیت کمی و کیفی اقتصاد کار و تولید است و تعادل ضریب پشتیبانی و وابستگی سازمان، نیازمند بهره گیری از افکار عمومی و نمایندگان و مجامع و کانونهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی است .

بدون شک شرکای اجتماعی همیشه به عنوان یک همراه می‌توانند به ارتقاء پوشش بیمه‌ای و معنی‌دار کردن تناسب بین تعداد بیمه شدگان و تعداد مستمری بگیران و واقعی سازی دستمزدهای بیمه شدگان، تقویت پوشش بیمه ای آنها و جلوگیری از فرار بیمه‌ای کمک کنند.

متقاعد سازی و اقناع افکار عمومی و توجه به انتظارات و نیازهای مخاطبان سازمان و پیگیری امورات آنان و رسیدن به مقوله‌ی مهم رضایت مندی و پاسخگویی مبتنی بر ایجاد نظام تعاملی و ارتباطی حضوری و الکترونیک با شرکای اجتماعی، آگاه سازی مخاطبان از کارکردهای خدمات و وظایف سازمان تامین اجتماعی است. ایجاد یک مدل کار آمد ارتباطی مبتنی بر تفاهم، تسهیم و ایجاد یک نگرش و ترغیب مخاطبان و شکل گیری رفتار مبتنی بر رضایت و اعتبار و مقبولیت از راهبردها و اهداف سازمان است .

در این راستا، اداره کل فرهنگی و اجتماعی متاثر از وضعیت کرونا و در جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی به دنبال تقویت نظام تعاملی مجازی و الکترونیک بوده است. ایجاد چهار شبکه ی تعاملی مجازی، آموزش شرکای اجتماعی در فضای مجازی، تولید بسته‌های آموزشی الکترونیک و تقویت ارتباط اثر بخش و چند جانبه مبتنی بر مراوده و گفتمان سازی در فضای مجازی را برای مخاطبان سه گانه ی خود ارتقاء داده است.

صدها برنامه ارتباطی تعاملی و آموزشی در فضای مجازی برای مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی اجرا و عملیاتی شده و در چند سال اخیر برای ارتقاء مفاهیم تامین اجتماعی و آشنایی مخاطبان گوناگون با سازمان و اهداف آن و وظایف تعریف شده اش برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار داده ایم.

در سال جاری و با گذر از وضعیت بحرانی ویروس کرونا برنامه آموزشی تعاملی و گردشگری با جامعه ی دانش آموزی تقویت شده است. این اداره کل در نظر دارد در اجرای برنامه‌های عملیاتی و جاری خود شناخت جامعه دانش آموزی را از تامین اجتماعی و وظایف آن و چگونگی بهره گیری از خدمات آن در سطح جامعه ارتقاء دهد .

تردیدی نیست که دانش آموزان می‌توانند با آگاهی و شناخت از سازمان تامین اجتماعی به توسعه پوشش بیمه‌ای و افزایش بیمه‌شدگان این سازمان و تحقق پوشش بیمه‌ای برای خانواده ایرانی کمک کنند.

طرحهایی همچون طرح کرامت رضوی برای بازنشستگان، طرح بهره گیری از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی برای تقویت پوشش بیمه ای، طرح پیوست فرهنگی و ارتباطی برای فعالیتها، بخشنامه‌ها و طرحهای اجرایی سازمان، طرح نظام فرهنگی و اجتماعی کار آمد در سازمان و طرح آموزش فراگیر کارفرمایان و پیمانکاران، طرح تعاملات با شرکای اجتماعی و …..از جمله طرحهای این اداره بشمار می رود.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک ابر سازمان، بیش از ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد که قریب ۷۰ درصد از جامعه بازنشستگی ۸۶ درصد از جامعه شاغل و اکثر جامعه کارفرمایی کشور تحت پوشش این سازمان هستند. ضرورت دارد که کلیه صنایع فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی و رسانه ای موجود در سازمان به یک انسجام در هم افزایی،هم گرایی و پاسخگویی برای تحقق اهداف فرهنگی اجتماعی و تعامل سازمان پای بند باشند تا اثر بخشی لازم در ساختار و عملیات بوجود آید .