با گسترش روز افزون بازارهای کالایی و استقبال مصرف کنندگان نسبت به تامین مواد اولیه از بستر معاملاتی بورس کالا، شیوه های معاملاتی این بورس نیز در حال بهبود و توسعه است تا شرایط مناسب تری را برای خریداران فراهم کند؛ در این بین یکی از تالارهای نوظهور بورس کالا، تالار حراج باز است که به عقیده کارشناسان از جمله مهم ترین مزایای آن، کشف نرخ بهتر و منصفانه تر، کاهش ریسک های معاملاتی، افزایش قدرت تصمیم گیری خریداران و به دنبال این موارد، ایجاد تعادل در بازار کالاها است. در همین زمینه با چند تن از کارشناسان بازار سرمایه گفت و گو کرده ایم.
رقابت عادلانه میان صنایع کوچک و بزرگ
به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، زارع کارشناس بازار سرمایه گفت: تالار حراج باز بورس کالا سبب می شود خریداران کوچک تر امکان رقابت با خریداران بزرگ تر را پیدا می کنند و یک رقابت برابر در معاملات شکل بگیرد.
وی افزود: امکان رقابت برابر از جمله مزیت های بزرگ این تالار است چراکه در سایر تالارها در دقایق پایانی خریداران بزرگ قیمت هایی را ثبت می کردند که امکان ثبت آن برای بنگاه های کوچک تر نبود و لذا در این تالار قدرت شرکت های کوچک و بزرگ برابر می شود.
زارع در این زمینه پیشنهادی داد و گفت: تیک سایز یا حداقل تغییر قیمت ها در این تالار مانند سایر تالارها است اما به نظر می رسد به دلیل ماهیت این تالار بهتر است با توجه به قیمت پایه محصولات مختلف تیک سایز قیمتی کالاها متفاوت باشد.
کشف نرخ شفاف تر در تالار حراج باز
امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره گفت: در برخی مواقع به دلیل فشار رقابت در لحظات پایانی معامله در خصوص کالاهای پرتقاضا، اتفاقات و اشتباهاتی از جانب معامله گران رخ می داد که از جنس تحلیلی و معاملاتی بود لذا نیاز به زمان بیشتر برای خرید در این دست کالاها احساس می شد که تالار حراج باز توانسته تا حدودی زیادی به کشف نرخ بهتر و کاهش ریسک معاملات و اشتباهات معاملاتی و تحلیلی کمک کند.
وی افزود: کشف قیمت شفاف تر و عادلانه تر و پرهیز از اشتباهات معاملاتی و تحلیلی از نتایج تالار حراج باز است که طبیعتا مورد استقبال خریداران و فروشندگان قرار گرفته و توانسته آن فضای تنگنای زمانی را بهبود دهد تا رقابت به قیمتی برسد که خریداران و فروشندگان توافق حداکثری در قیمت داشته باشند و کشف نرخ شفاف تر و بهتری با توجه به شرایط بازار صورت بگیرد.
پایان ریسک های معاملاتی برای خریداران
پیام آرمات کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره می گوید: در تالار حراج باز بورس کالا، خریداران با آرامش خاطر و ایجاد یک فرصت مناسب برای خرید کالاها براساس قیمت درج شده بر تابلو، تصمیم می گیرند و به دلیل امکان تمدید زمان رقابت، این شیوه مرهمی در معاملات به خصوص برای کالاهای حساس به شمار می رود.
وی افزود: بزرگترین مزیت حراج باز این است که خریدار به روند معاملات اشراف دارد و براساس روند قیمت و رقابت بازار تصمیم به خرید یا عدم خرید کالا می گیرد، به نوعی می توان گفت اگر خریداری موفق به خرید یک کالا نشود در واقع دانسته و براساس تصمیم خود خرید نمی کند. کما اینکه این موضوع به ریسک های معاملاتی کارگزاران نیز پایان می دهد و این موضوع بزرگترین منفعت تالار حراج باز بورس کالا است.
آرمات تصریح کرد: در این حالت علاوه بر رقابت خریداران و جذابیت این رقابت برای فروشندگان، بازه های سقف و کف قیمت به شدت به هم نزدیک می شود. لذا حراج باز برای معاملاتی که به گره و مشکل می خورد و حساسیت در آن بالاست و یا یک عرضه کننده کالا وجود دارد یک مرهم به حساب می آید و یکی ابزارهای مناسبی است که بورس کالا تعریف و ارائه کرده است تا خریداران با آرامش خاطر برای قیمت مدنظر تصمیم بگیرند.