×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، ناصر ریاحی در مورد فعالیت کانال مالی سوئیس( SHTA) اظهار داشت: این کانال تنها یک مورد فعالیت انجام داده است که آن نیز از محل باقی مانده پول بانک مرکزی نزد بانک BCP سوئیس بوده و  اقدامات بعدی موکول به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است. اشکال اساسی این سازوکار آن است که بانک BCP تنها با شرکت‌های سوئیسی کار می‌کند و حتی از گشایش حساب برای شرکت‌های دیگر اروپایی که طرف قرارداد ایران هستند، خودداری می‌کند. 

وی ادامه داد: البته هر کانالی که باز شود و باری از دوش وزارت بهداشت و واردکنندگان برداشته می‌شود و بنابراین ما این اقدام را مثبت ارزیابى و از آن استقبال می‌کنیم و اقدام خوبی است. اما سوال اساسی این است که آیا بانک مرکزی پول آزاد در اروپا دارد که بتواند برای این موضوع تخصیص بدهد چون بانک BCP پول دیگری در اختیار ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در مورد روند واردات دارو گفت: در دو و سه ماه اخیر تنها ۳۰ درصد ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی تخصیص داده شده است و این امر به صورت قطره چکانی است. ظاهراً می‌گویند که سهمیه سال ٩٨ وزارت بهداشت در مورد ارز تمام شده است. البته وزارت بهداشت درخواست کرده بود که از سهمیه سال آینده تخصیص دهند منتها تا امروز کاری صورت نگرفته است.ریاحی افزود: ما ذخیره خوبی در مورد دارو داشتیم اما بخشی به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا و بخشی هم به دلیل تعطیلات سال نو میلادی و عدم امکان واردات کافى در ٣ ماه گذشته، با مشکل مواجه شد. 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در مورد همکاری شرکت‌های خارجی در مورد دارو گفت: تا امروز در این مورد مشکلی نداشتیم اما در حال حاضر موضوع حمل دارو به مشکل اساسی تبدیل شده است. چون کالاهای دارویی عمدتاً با هواپیما و پروازهای مسافری منتقل می‌شدند که در حال حاضر تقریباً بیشتر پروازها از اروپا به مقصد ایران انجام نمی‌شود و با کامیون‌های باری نیز نمی‌توان این کالاها را منتقل کرد چون دمای مجاز و شرایط براى نگهدارى و حمل داروها با یکدیگر متفاوت است و محموله‌هاى دارویى عمدتا از لحاظ وزن و حجم کوچک هستند و نمی‌شود یک محموله را به تنهایى با یک کامیون حمل کرد. بماند که کامیون‌ها نیز براى عبور از مرز کشورهاى همسایه دچار اشکال هستند.

 وی افزود: بنابراین‌ شرکت‌های دارویی از یکى از تامین کنندگان خارجی خواسته‌اند هواپیمای چارتر برای این موضوع پیدا کند که این کار در حال انجام است و بار همه واردکنندگان به صورت هفته‌ای یکبار یا دوبار به وزن حداقل ۱۰ تن منتقل شود که البته تامین دارو هم باز موکول به تخصیص ارز است که متاسفانه فعلا انجام نمی‌شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو خاطرنشان کرد: هواپیما فراهم و مجوز پرواز هم تایید شده است منتهى در حال رایزنى با شرکت‌هاى دارویى هستیم که آیا بار دارند و حاضرند که بفرستند به یک کشور و بعد حمل شود یا خیر که البته در حال انجام است و نتیجه تا سه شنبه ١٧ مارچ مشخص می‌شود. ما حداقل باید ٨ تا ١٠ تن بار داشته باشیم، وگرنه کالا گران تمام می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.