×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، بانک مرکزی ج.ا.ا در نامه ای خطاب به مدیران عامل بانک ها با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا منجر به مشکلاتی برای فعالان اقتصادی شده و لازم است از این بخش ها حمایت لازم به عمل آید، آورده است:
الف) بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت درخواست مشتریان مشمول که مصادیق آن توسط دولت محترم تعیین شده و تمامی دریافت کنندگان قرض الحسنه که به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن که در چارچوب مفاد دستورالعمل طبقه بندی دارایی های موسسات اعتباری، بدهی آن ها تا تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، اقساط تسهیلات دریافتی و نیز اقساط قرض الحسنه آن ها که طی ماه های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می شود را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط، دریافت کنند.
در ادامه این نامه همچنین آمده است: بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی موظفند در مورد تسهیلات و وام دریافتی اشخاص موضوع بند (الف) فوق که بازپرداخت آن ها به صورت دفعی بوده و سررسید آن ها در بازه زمانی اول اسفند ۱۳۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ قرار دارد، مهلت سه ماهه اعطا کنند تا پس از سه ماه از سر رسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت کنند.
بانک مرکزی در این نامه تاکید کرده است: بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نباید از وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان مذکور به واسطه تمهیدات یادشده، در دوره مذکور جریمه (ما به التفاوت نرخ وجه التزام تاخیر تادیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافی دریافت کنند. چنانچه بدهی اشخاص مشمول مفاد این مصوبه، در بازه زمانی مذکور، در چارچوب مفاد دستور العمل طبقه بندی دارایی های موسسات اعتباری در طبقات غیر جاری طبقه بندی شود، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نباید مشتری یادشده را بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعیت های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیر جاری کنند.
بانک مرکزی ج.ا.ا همچنین در نامه ای دیگر به مصادیق مشمولان بخش ها و کسب و کارهایی که متضمن آسیب و خسران ناشی از شیوع ویروس کرونا شده اند به شرح زیر اشاره کرده است:
۱- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها (و موراد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)؛
۲- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)؛ 
۳- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی؛ 
۴- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری؛ 
۵- تولید و توزیع پوشاک؛ 
۶- تولید و توزیع کیف و کفش؛ 
۷- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه؛ 
۸- مراکز و مجتمع های ورزشی و تفریحی؛ 
۹- مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی؛ 
۱۰- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی.
شایان ذکر است، در اجرای موارد فوق ضرورتی به حضور مشتری در شعب عامل نبوده و کارکنان راساً نسبت به امهال بدهی وفق ضوابط مربوطه اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به مشتریان مشمول اطلاع رسانی می کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.